Starta raspberry pi 2 med arduino?
Re: Starta raspberry pi 2 med arduino?
Ja det var en rejäl fet, men då har du att växa i... Såvitt jag kan se i databladet ska det räcka med 2...4 volts skillnad mellan gate och source för att det ska funka. När du tappar spänning, var nånstans sker det? Proba hela vägen från VCC fram till "förlustplatsen". Är det mer än ~50 mV mellan source och drain på mosfeten så är den antingen kass eller otiilräckligt driven. I förhållande till jord, vilka spänningar får du på fetens tre ben?
Jag håller själv på med en av/på-grej med mosfet, ska vara till en strip med 60 st WS2812. Har upptäckt att den drar 60 mA även då alla LEDar är släckta... Jag använder en mycket mindre (ytmonterad) P-kanals fet som heter AO3403, hittills inga problem på labbänken med en koppling som liknar din. Därför intressant att höra var du tappar spänningen.
Jag håller själv på med en av/på-grej med mosfet, ska vara till en strip med 60 st WS2812. Har upptäckt att den drar 60 mA även då alla LEDar är släckta... Jag använder en mycket mindre (ytmonterad) P-kanals fet som heter AO3403, hittills inga problem på labbänken med en koppling som liknar din. Därför intressant att höra var du tappar spänningen.
Nope!
GRÄNSEN för att BÖRJA öppna ligger mellan -2..-4V
För att öppna tillräckligt till detta ändamål bör du ligga nära -5V men det är ändå långt från att bottna transistorn (-10..-20V). Det bör finnas lämpligare PMOS:ar som klarar logiknivåer.
Läs diagrammen för "transfer characteristics "
GRÄNSEN för att BÖRJA öppna ligger mellan -2..-4V
För att öppna tillräckligt till detta ändamål bör du ligga nära -5V men det är ändå långt från att bottna transistorn (-10..-20V). Det bör finnas lämpligare PMOS:ar som klarar logiknivåer.
Läs diagrammen för "transfer characteristics "
> och man kan kortsluta pin 5 & 6 för att starta den igen.
Är någon av pinnarna ansluten till jord/GND?
Har Arduinon och RaspPi gemensam jord/GND/nolla?
Om ja på båda så räcker det med att dra den andra
pinnen "låg" med en I/O pinne på Arduinon.
Om de två har helt separata matningar och jord så får det
bli en isolerad variant. Optokopplare eller ett litet relä.
Sen lite OT...
> 22:17:58 up 381 days, 10:54, 1 user, load average: 1.40, 1.50, 0.99
Är någon av pinnarna ansluten till jord/GND?
Har Arduinon och RaspPi gemensam jord/GND/nolla?
Om ja på båda så räcker det med att dra den andra
pinnen "låg" med en I/O pinne på Arduinon.
Om de två har helt separata matningar och jord så får det
bli en isolerad variant. Optokopplare eller ett litet relä.
Sen lite OT...
> 22:17:58 up 381 days, 10:54, 1 user, load average: 1.40, 1.50, 0.99
Kod: Markera allt
$ sh system/noprocesses
OpenVMS V8.4 on node OSSBY1 20-APR-2016 16:32:47.08 Uptime 1132 20:15:52
$ write sys$output f$getsyi("boottime")
14-MAR-2013 17:53:13.00
$
Helt riktigt, I stand corrected! Det står ju t.o.m. ID=250 µA intill ...jah skrev:Nope! GRÄNSEN för att BÖRJA öppna ligger mellan -2..-4V
1 = 0.25v
2 = 4.8v
3 = 4.95v
spänningskällan ger 5.25v så av nån anledning tappar jag spänning på vägen, i labbplattan?
spänningen går in på labbplattan och till trinket och mosfet samt IR diod. ws2812 dioderna har jag kopplat bort.
kopplar jag ur PIn och har ett 1k motstånd och led istället så fungerar det utmärkt, samt att spänningen är högre då.
med endast motstånd och led som last så får jag
1 = 0,25v
2 = 5v
3 = 5,2v
EDIT: Tankade hem Fritzing och fixade hur jag kopplat:

2 = 4.8v
3 = 4.95v
spänningskällan ger 5.25v så av nån anledning tappar jag spänning på vägen, i labbplattan?
spänningen går in på labbplattan och till trinket och mosfet samt IR diod. ws2812 dioderna har jag kopplat bort.
kopplar jag ur PIn och har ett 1k motstånd och led istället så fungerar det utmärkt, samt att spänningen är högre då.
med endast motstånd och led som last så får jag
1 = 0,25v
2 = 5v
3 = 5,2v
EDIT: Tankade hem Fritzing och fixade hur jag kopplat:

Om du tar bort 330ohm-motståndet och kopplar FET:ens gate (pin 1) till GND istället, startar pajen då? Vad blir spänningen på pin 2 och 3?
/J
/J
Prydlig skiss! Ja, labbplattan kan tillföra några Ohm. Om du tappar 0,3 V mellan spänningskälla och source på feten så är något väldigt fel, de ska mäta exakt samma (de är ju samma "nod"). Se om du kan trixa till genom att koppla på nåt annat sätt, kanske "förbikoppla" med hjälpkablar eller nåt. Kom ihåg att det kan bli förluster i både plus- och jordskenan.
Jag har ett par olika labbplattor, på nån av dem räcker det att jag bankar i bordet för att det ska hända grejer
Håller med föregående talare om att helt enkelt jorda gaten på fet tills problemlösningen är avklarad.
Jag har ett par olika labbplattor, på nån av dem räcker det att jag bankar i bordet för att det ska hända grejer

Håller med föregående talare om att helt enkelt jorda gaten på fet tills problemlösningen är avklarad.
Nu har jag testat med endast mosfet:

10k pullup för att mosfet ska starta avstängd, startar när kabel mot gnd ansluts.
pin 1: 0,02v (när den är ansluten mot gnd)
pin 2: varierar mellan 4,8-4,9v
pin 3: 4,91-4,96
PI:n startar, men när spänningen sjunker lågt så visar den "low volt" varning, en färgad fyrkant uppe i högra hörnet. Men den startar och fungerar.

10k pullup för att mosfet ska starta avstängd, startar när kabel mot gnd ansluts.
pin 1: 0,02v (när den är ansluten mot gnd)
pin 2: varierar mellan 4,8-4,9v
pin 3: 4,91-4,96
PI:n startar, men när spänningen sjunker lågt så visar den "low volt" varning, en färgad fyrkant uppe i högra hörnet. Men den startar och fungerar.
Skönt att du ringat in problemet, då var det väl oxid i labbplattan, eller sladdriga anslutningar. Jag märker färre dåliga förbindelser när jag använder ledare med lite större diameter, kanske blir det bättre tryck mot fjädrarna då. När du till slut löder ihop kopplingen till ett kretskort/veroboard är du i alla fall av med det problemet.
Jag visste inte att Raspberry var så kinkig med spänningen, trodde nog den skulle funka ner till 4,75V (alltså 5V minus 5%). Har du långa och/eller tunna ledare fram till pajen kan det trilla bort nån tiondels volt där också.
Jag visste inte att Raspberry var så kinkig med spänningen, trodde nog den skulle funka ner till 4,75V (alltså 5V minus 5%). Har du långa och/eller tunna ledare fram till pajen kan det trilla bort nån tiondels volt där också.
Har du mätt utspänningen från nätadaptern när pajen är igång?
Du skrev 5.25V innan, men var det med eller utan belastning?
Jag tycker att 0.1-0.2V över FETen är lite mycket vid så låg belastning som pajen innebär så jag misstänker att gatespänningen inte räcker till.
Betänk att enda skillnaden mot innan är 0.23V mer gatespänningen.
Det behövs sannolikt en annan FET.
Du skrev 5.25V innan, men var det med eller utan belastning?
Jag tycker att 0.1-0.2V över FETen är lite mycket vid så låg belastning som pajen innebär så jag misstänker att gatespänningen inte räcker till.
Betänk att enda skillnaden mot innan är 0.23V mer gatespänningen.
Det behövs sannolikt en annan FET.
Vgs(th) anges alltid vid 250uA. Det är i princip en helt ointressant parameter.larsson skrev:Helt riktigt, I stand corrected! Det står ju t.o.m. ID=250 µA intill ...jah skrev:Nope! GRÄNSEN för att BÖRJA öppna ligger mellan -2..-4V
Rugge,
Var håller du minus-proben på multimetern när du mäter, på samma ställe?
Mät direkt över mosfeten för att mäta spänningsfallet över den, när RPIn är igång. Multimeterns prober direkt på mosfetens source och drain alltså.
Har du ett lågt spänningsfall där är det bara mäta runt tills du hittar fler ställen med spänningsfall. Göra samma med gate-spänningen.
Du kan mäta lite överallt för kul, från nätadapterns minus till RPIns minus, nätadapterns plus fram till source på mosfeten för att se spänningsfallet i kablar och kopplingsplattan fram till mosfeten osv.
Drar RPIn 1-2A(?) lär du ha spänningsfall lite här och där i kopplingsplattan.
nu har jag lödat fast mosfet m.m. på labkort och då värkar allt fungera
Tack för all hjälp.
Nu är det bara feedback signalen från PI:n som saknas, så Trinketen vet om den är igång eller inte. Jag har tidigare läst att man kunde använda GPIO4 från PI:n till detta då den skulle vara hög vid boot, men den är fortfarande hög efter jag gjort shutdown och PI:n gått ner i standby.
Jag hoppades jag kunde undvika att skriva ett skript som sätter en utgång till HÖG vid boot, lättare att uppgradera/byta OS om jag slipper det.

Nu är det bara feedback signalen från PI:n som saknas, så Trinketen vet om den är igång eller inte. Jag har tidigare läst att man kunde använda GPIO4 från PI:n till detta då den skulle vara hög vid boot, men den är fortfarande hög efter jag gjort shutdown och PI:n gått ner i standby.
Jag hoppades jag kunde undvika att skriva ett skript som sätter en utgång till HÖG vid boot, lättare att uppgradera/byta OS om jag slipper det.