Solceller och laddning av blybatterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Sverige »

Varför citera?

Ja, verkningsgraden på förbränningsmotor är inte så hög.
Mkt värme borde gå att ta tillvara, men hur kostnadseffektivt blir det?
Avgaserna behöver oftast ha väldig hög temp för avgasreningen.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Tommy_Naseem »

Varför så mycket batterier?
Ja vad skall man säga. är det festival är det festival.
Varför så stor solpanel?
Vi får den mycket billigt pga mindre tillverkningsfel.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av MiaM »

Jag skulle ha testat vad som händer om man kopplar 48V DC-utgången till 230V-ingången på en batteriladdare avsedd för nätspänning som är märkt att klara typ 100-250V eller liknande. Om du har tur så funkar det hyggligt. OBS att laddaren måste vara en modern "lätt" switchad laddare.

(Har till exempel sett på tågmuppforum att lokförare berättat att switchade laddare till mobiltelefoner verkar oftast fungera men gå långsammare om de matas med 72V DC vilket verkar finnas på vanligt vägguttag i förarhytten på gamla dieselelektriska lok...).

Givetvis är ju en riktig regulator bättre.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av SeniorLemuren »

G-man skrev:Jag har testat en liknande från Aliexpress http://www.aliexpress.com/item/30A-Sola ... 49600.html?

Testade då att seriekoppla 2st 18v solceller för att lättare komma upp i laddspänning. Det gillade den inte med ett 12V batteri
Det beror på att du använde dig av fel typ av regulator. Jag håller just nu på med att installera ett par 150W paneler och har läst lite om just regularorer. Den regulator du testade var av PWM-typ. Den reglerar ner spänningen från panelerna till ett lämpligt värde för att ladda batteripolen.
Du skulle i stället testat en regulator av typen MPPT.
The Power point tracker is a high frequency DC to DC converter. They take the DC input from the solar panels, change it to high frequency AC, and convert it back down to a different DC voltage and current to exactly match the panels to the batteries. MPPT's
Det innebär att en MPPT- regulator som matas med 48V teoretiskt kommer att leverera ~3.5 gånger högre ström, än den som panelen levererar, till en 12V batteribank som laddas med 14V. (minus förluster och verkningsgrad).

Här är en länk till en MPPT-regulator. Mycket billigare blir det inte. Utan att veta så mycket om detta ämne tidigare så kopplade jag in en sådan (10A) på min lilla 80W panel för 3 år sedan och den funkar fortfarande utan problem. Att det råkade bli en MPPT var en ren slump, det kunnde lika gärna blivit en PWM. :). Men nu vet jag bättre.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av xxargs »

Emil71 skrev:Det fanns ingen Citera-knapp i xxargs inlägg.

Intressant det du skrev.

I mitt fall kör vi gasol halva tiden då vi kör så mycket och motorströmmen driver kylan.

Egentligen är det märkligt hur dåligt en husbil använder sin energi.
All värme i kylare och avgas skulle kunna värma vatten och driva absorbations-skåpet.
2 separata elsystem med laddare och egna batterier.

Leker med tanken att skaffa stora solceller som avlastar generatorn = lägre bränsleförbrukning...
Absorptionskylskåp ala platén/munters behöver ca 180-200 grader i sin kokare vilket gör att man behöver en viss kvalitet på värmen för att det skall fungera, vatten räcker inte som värmelager om det inte är väldigt trycksatt (14.5 Bar vid 200 grader C, vilket också förklarar varför man behöver den höga värmen i absorbtionskylskåpets kokare då systemtrycken är i denna härad, 84 Bar vid 300 grader C) utan typ smält salt eller vid låg temperatur smält metallegering i stor termosflaska ungefär.

Sedan gäller det att hitta något som ger över 200 grader C och på en dieselmotor är det inte så lätt om den inte går ganska hyffsat lastad en stor del av tiden.

Baltzar von platén gjorde en annan idag nu bortglömd men under WW2 enormt viktig uppfinning - gengasaggregatet som höll Sveriges fordonsflotta igång på ved då det var svår oljebrist under den tiden.

Tyskarna uppfann förvisso också en process också i oljebristens spår att försöka omvandla kol till olja för att driva sin krigsmaskin med det som senare kallas Fischer-Tropsch-processen och idag en viktig process när man skall omvandla biomaterial till tex. syntetisk diesel mm. men det var inget som kunde göras mobilt och i liten skala på samma sätt som gengasaggregaten löste problemet för Sveriges del och det hann heller inte byggas i tillräcklig stor skala innan kriget var över.

---

När det gäller generator så skulle mycket mer vinst göras i fordonsparken om generatorernas verkningsgrad höjdes från ca 50-60% som idag till i alla fall 80% och helst bättre än så - det skulle ge mycket mer i längden än att byta glödlampor till lysdioder eller har (bak)lamporna släckta dagtid som en del moderna EU-klassade bilar kör med.

Men detta är ett känsligt kapitel då generatorn skulle bli dubbelt så stor, likriktardioderna ändras till aktiva element med FET-trissor etc. och biltillverkarna gillar inte sådant så därför kör man med illusioner som en illusionist mot publiken som att släcka lampor dagtid skulle spara mycket ström... - andra saker man kan plocka ur bilar och som få använder sig av i praktiken är tex AWD (fyrhjulsdrift) - detta kostar massor av soppa till ingen nytta att driva runt i tomme 99% av året för 90% av stadsboende som har råd att köpa dessa - dom som behöver det verkligen (på landet) har inte råd med dessa annat än som begagnat ungefär.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1281
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av ie »

SeniorLemuren skrev: Här är en länk till en MPPT-regulator.
Jag tror inte att detta är en MPPT-laddare. I annonsen står att paketet innehåller en PWM-laddare och söker man på nätet så ser man att flera har upptäckt samma sak, dvs att det inte är någon MPPT-laddare.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av MiaM »

xxargs skrev:Baltzar von platén gjorde en annan idag nu bortglömd men under WW2 enormt viktig uppfinning - gengasaggregatet som höll Sveriges fordonsflotta igång på ved då det var svår oljebrist under den tiden.

Tyskarna uppfann förvisso också en process också i oljebristens spår att försöka omvandla kol till olja för att driva sin krigsmaskin med det som senare kallas Fischer-Tropsch-processen och idag en viktig process när man skall omvandla biomaterial till tex. syntetisk diesel mm. men det var inget som kunde göras mobilt och i liten skala på samma sätt som gengasaggregaten löste problemet för Sveriges del och det hann heller inte byggas i tillräcklig stor skala innan kriget var över.
Var vi alltså relativt ensamma om att klara oss utan olja då det begav sig? Jag hade på något sätt trott att gengasaggregat användes av de flesta länder som inte hade tillgång till olja. När jag tänker efter så inser jag ju att de allierade hade väl tillgång till olja på olika vis och kvar blir ju bara tyska sidan och så vi och Schweiz ungefär. Schweiz hade så gott om vattenkraft att de till och med byggde om ett par ånglok med elvärme. Värm från kontaktledning där sådan finns och kör sen en bit på värmen som finns för att växla vagnar till/från nån industri och liknande...
xxargs skrev:andra saker man kan plocka ur bilar och som få använder sig av i praktiken är tex AWD (fyrhjulsdrift) - detta kostar massor av soppa till ingen nytta att driva runt i tomme 99% av året för 90% av stadsboende som har råd att köpa dessa - dom som behöver det verkligen (på landet) har inte råd med dessa annat än som begagnat ungefär.
Ja, plus att "på landet" så räcker det väl i stort sett alltid med automagisk diffspärr (typ antingen något helt mekaniskt som bromsar maximal varvtalsskillnad mellan höger och vänster hjul eller något elektroniskt styrt typ "inverterad ABS" som pumpbromsar det hjul som släppt). Klassiska Lada Niva har till exempel vad jag förstått vanliga kardanaxlar utan diffspärr och endast spärr mellan fram/bakaxel. Släpper ett framhjul och ett bakhjul så blir den stående. Släpper ett hjul på drivande axel på en tvåhjulsdriven bil med diffspärr så tar den sig fram ändå. Det torde vara ytterst sällan båda hjulen på ena axeln har fäste medan båda hjulen på andra axeln släppt samtidigt, enda scenariot en Niva klår en diffspärrad tvåhjulsdriven bil.


P.S. vad gäller generator så säger kristallkulan att de kommer säkert också bli bättre framöver, fast det går väl trögt. Den dag vi får normer där även sådant som t.ex. klimatanläggning ingår i bränsleförbrukningen så lär den bli eldriven och generatorn få bättre verkningsgrad. Det är tydligen (mer eller mindre?) standard redan idag att klimatanläggningar på bussar drivs med elmotor.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av G-man »

SeniorLemuren skrev:
G-man skrev:Jag har testat en liknande från Aliexpress http://www.aliexpress.com/item/30A-Sola ... 49600.html?

Testade då att seriekoppla 2st 18v solceller för att lättare komma upp i laddspänning. Det gillade den inte med ett 12V batteri
Det beror på att du använde dig av fel typ av regulator. Jag håller just nu på med att installera ett par 150W paneler och har läst lite om just regularorer. Den regulator du testade var av PWM-typ. Den reglerar ner spänningen från panelerna till ett lämpligt värde för att ladda batteripolen.
Du skulle i stället testat en regulator av typen MPPT.
Japp, jag använder PWM i båten, men jag har MPPT hemma, varför? Folk stjäl som korpar och pwm kontrollern var billig nog att ha i båten! så den duger där, den har många timmar på sig att jobba ändå. Och på packlistan står ju PWM på den länk du har.. den MPPT kontrollern jag har hemma har ganska stora kylflänsar, det verkar det vara på alla seriösa MPPT laddare... för min del så handlar det om låg effekt på solcellerna med i båten(innan 20W snart 40W) och där har jag läst på flertalet ställen att PWM är ett bättre val, det hade något med laddning att göra med den kombination att jag faktiskt har 200Ah batteribank i båten och tömmer ur ganska mycket Ah ur dem när jag väl är ute.. vilket gör det plågsamt för dem att laddas med så lite ström efter en tur.
Med större systemspänning(och ström) så finns det alla anledningar att köra MPPT eftersom de oftast har ett mycket större arbetsområde i spänning med..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev:Ja, plus att "på landet" så räcker det väl i stort sett alltid med automagisk diffspärr (typ antingen något helt mekaniskt som bromsar maximal varvtalsskillnad mellan höger och vänster hjul eller något elektroniskt styrt typ "inverterad ABS" som pumpbromsar det hjul som släppt).
Har du testat ? det funkar riktigt dåligt skulle jag säga, det löser enklare situationer men är värdelöst när man faktiskt sitter fast.

Det finns iofs dåliga och sämre system, I min gamla saab med TCS så stod det till och med i instruktionsboken att "Om det är riktigt halt kan du behöva koppla ur antispinnsystemet" :)
Klassiska Lada Niva har till exempel vad jag förstått vanliga kardanaxlar utan diffspärr och endast spärr mellan fram/bakaxel. Släpper ett framhjul och ett bakhjul så blir den stående. Släpper ett hjul på drivande axel på en tvåhjulsdriven bil med diffspärr så tar den sig fram ändå.
Ja, men hur många tvåhjulsdrivna bilar har diffspärr ? få, hur många fyrhjulsdrivna har det INTE ? få..

Det finns ju numera en del posörjeepar som inte har det iofs, men det finns riktigt usel 4wd också, typ "kan överföra 10% kraft bakåt efter att framhjulen spunnit i 10 sekunder" och liknande.

DOCK, brukar dessa enklare fyrhjuldriftsystem inte öka på bränsleförbrukningen speciellt mycket.
Det torde vara ytterst sällan båda hjulen på ena axeln har fäste medan båda hjulen på andra axeln släppt samtidigt, enda scenariot en Niva klår en diffspärrad tvåhjulsdriven bil.
Nu är väl nivan hyfsad i terräng, men det är ju ett konstigt designval att göra på det sättet, "riktiga" terränggående bilar kan ju låsa båda axlarnas diffar.

På min lekbil har jag en helt annan variant, fördelning 50/50 mellan axlarna, och sen en TorSen bak och öppen fram, bilen är alltså alltid minst trehjulsdriven.
(Det gör även att den har dispens och slipper bromsprovas på rullarna på den årliga besiktningen - praktiskt :) )

På min åkatilljobbetbil så har jag klassisk diffbroms på framhjulen (framhjulsdriven), fungerar riktigt bra på vintern faktiskt, jag önskar det var lättare att få tag i framhjulsdrivna bilar med diffbroms, men nu finns det i praktiken bara på väldigt sportiga fwd-bilar.

P.S. vad gäller generator så säger kristallkulan att de kommer säkert också bli bättre framöver, fast det går väl trögt. Den dag vi får normer där även sådant som t.ex. klimatanläggning ingår i bränsleförbrukningen så lär den bli eldriven och generatorn få bättre verkningsgrad. Det är tydligen (mer eller mindre?) standard redan idag att klimatanläggningar på bussar drivs med elmotor.
Det "fuskas" ju oerhört med dom där testerna (speciellt hos tyska biltillverkare), så ja, om man skulle göra mer verklighetsbaserade tester skulle det troligen ge ganska mycket effekt totalt sett. Det finns f.ö tyska företag som sysslar med "testoptimering", alltså optimerar bilen inför test genom att utnyttja varje kryphål i reglerna för test, så den ser så bra ut på pappret som möjligt, att bara stänga av AC, generator och liknande är ju "standard", det finns mycket mer komplicerade metoder.

Att bara se till att generatorn måste ladda medans man gör förbrukningstestet skulle nog pusha utvecklingen av generatorer rejält.

Hmm, inser just att detta var tämligen OT.. men intressant, trådsplitt ?
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av MiaM »

Jag har en kort bit egen tillfartsväg till huset och den har en inte försumbar lutning. Denna vinter har jag inte kört nån snöröjning alls, det har räckt att köra på vägen. De bilar som tagit sig fram är dels en V70 (äldsta varianten) med nåt "TRACS"-system (som jag inte vet hur bra det egentligen är), men den har väl klarat sig mest på bra däck och att merparten av däcken kommer på drivhjulen. Den andra av de två bilar som mestadels körts här är en gammal Ford Granada med fabrikstillbehöret automagisk mekanisk diffspärr i bakaxeln. Med den så har jag definitivt upplevt att det släppt på ett hjul och att jag ändå kommit fram. Den är dessutom rätt rolig att köra i typ "lantis-stadskörning". Om det är lite lagom halt på en väg och man ska vända så är det bara att vrida på ratten och gasa på så att båda hjulen släpper såpass att de driver fram lite men mestadels bara minimerar svängradien. En vanlig bil utan diffspärr skulle ju i det läget bara fått ett hjul att släppa. Lite som handbromsvändning fast med bakaxeln :) Nu när all snö/is smält för ett tag sedan så har min tillfartsväg en förmåga att förvandlas till lervälling inom ett område, dessutom det område jag brukar använda för att vända på. Även här gör den automagiska diffspärren nytta. Bilen kanar omkring lite lagom i sidled med bakhjulen men driver ändå framåt samtidigt.

Men visst, jag har aldrig provat att faktiskt "sitta fast" riktigt illa.

Antagligen så säljer 4wd mest på posörgrejen. De som bor som jag skulle nog lagt ett antal tusenlappar på makadam och asfalt före de lagt pengar på en sprillans ny bil som tar sig fram på en väg som ser ut som min väg. Att Granadan har diffspärr beror på att den köpts som yrkesfordon en gång i tiden för att köras även på besvärligare vägar. Jämför folk som blir ledsna om det blir en repa på deras Hummer...

Jag tror att Nivan antagligen byggdes med samma diffrentialer för fram/bakaxlarna som användes för vanliga tvåhjulsdrivna fordon från den tiden. Det var väl också behov från typ militär och rena terränganvändare som styrde konstruktionen. Antagligen är det väl för att komma förbi en riktigt saftig lerpöl som täcker hela vägens bredd, eller nåt sånt.

Testerna borde ändras. Jag saknar typ Trafikmagasinet som vad jag minns testade faktisk förbrukning i någon slags ungefärlig blandad körning. Bara att lägga in soppaförbrukningen vid olika utetemperaturer och AC:n ställd på något visst börvärde skulle säga en del.
Skriv svar