Elektronik, ljud och musik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Just intressena elektronik/ljud/musik och dessutom ljus går nog ganska hand i hand verkar det som.

Personligen har jag pysslat med elektronik sedan jag var liten. Lådbilen hade hel/halvljus, blinkers, bromsljus, tuta, stereo och saftblandare. =) Under mellanstadiet kom jag in på ljud & ljus eftersom det behövdes nån som kunde ordna mer än en bergsprängare och några kulörta lampor till skol-discona. Vips hade man samlat ihop massa ljudprylar och byggt en ljusanläggning med ett otal lampor styrda av en Commodore64... Sedan har det bara rullat på...

Nu har jag inte lika mycket tid med elektroniken men jobbar iaf med teknik i form av datorer och nätverk. På fritiden(!?) jobbar jag trots allt en hel del med ljud och ljus. Huvudsakligen som frilansande ljud och ljustekniker åt en lokal uthyrningsfirma. Ljus (som väl är det jag tycker bäst om) gör jag på alla typer av jobb men ljud blir mest på lite mindre klubb-gig.

Sedan några år har jag på sommrarna oxå åkt runt på diverse festivaler och jobbat med ljud "på riktigt" Min uppgift är oftast då att dels ansvara för riggningen av PA:t och sedan vara micman och alltså ha hand om all teknik på scenen. Det är en rätt bra väg in i den "riktiga" PA-världen eftersom man inte behöver vara fantastiskt duktig rent ljudtekniskt. Man behöver dock ha ett j-a sinne för ordning och under stress kunna hålla koll på 48 kanaler som byter beteckning på 2-3 ställen. =)

Just att jag gjort den typen av ljudjobb som jag fått äran att göra innebär väl att jag inte längre ser någon idé med att sitta och bygga ljudutrustning. Det jag skulle kunna svänga ihop själv blir ändå inte så bra at det går att använda till något... Man blir fort bortskämd... ;-P

//B1n4ry
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med en till ljudtekniker på forumet!

Under låg/mellanstadiet släpade jag med bandspelare och små synthar till discona. Men när jag började "på riktigt" så blev det teaterljud/ljus. Sedan liveljud. Därefter fortsatte jag in på radio-sidan, (prata, göra reklam, bygga studios.) Nu har jag tagit ett steg åt sidan och pysslar bara med studioinspelning och mastring. Ett och annat bygge till radiostationer blir det fortfarande då och då.

Håller med om att man blir lite bortskämt med bra utrustning. Men jag har börjat intressera mig för mer "lofi". Egenbyggda effekter som ger ett ljud man är helt ensam om. Förtillfället skissar jag på en opto-kompressor.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Lägg till 2-takt och datorer... så har ni typ mitt liv ^_^

Har hållt på en del med ljud genom åren. Arrangerat fester, både mindre och större kommerciella med hundratals personer på. Höll på DJ:a under några år, började på CD men gick sedan över till vinyl. På senare åren har man intresserat sig mer för att producera musik.

När det gäller ljus har man väl inte hållt på så jättemycket, men när det är fest på gång blir det väl jag som ansvarar för ljuset. Synd bara att man nästan alltid har så tight budget så det blir aldrig några moving heads och sånt tufft :(

Elektronik... pfft.. ja.. för tillfället bygger jag och två kompisar en digital hårdvarusequencer med MIDI I/O och färgdisplay, troligtvis kommer den ha ethernet och USB också. Utöver det bygger jag en MIDI-controller som kommer vara ganska lik midibox fast en aning bättre och lite mer flexibel. Har även pillat en del med DSP och håller på med en modulär mjukvarusynth, sakta men säkert går det frammåt. Synd att det inte finns några bra GUI, man vill ju inte lägga ut så mycket tid på sånt som inte är kul :evil:

Som det ser ut nu så ska jag även ha en 11-veckors praktik på ett företag som heter Electrosound och pysslar med PA. Förhoppningsvis får jag platsen, det kommer nog bli riktigt kul och lärorikt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jag har spelat trummor från och till sedan mellanstadiet, och på senare år även lite gitarr. Samt munspel den senaste veckan (skitkul faktiskt).

Då jag ännu inte är särskilt kunnig inom elektronik så har det inte blivit några större byggen än, men det kommer :) Får hem grejor till en SID-synth nästa vecka och då ska jag försöka plocka ihop den.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Vad jag känner mig kass i ett sådant här gäng! Tur att ni är hjälpsamma!

Jag har alltid vart intresserad av elektronik, ljud och musik. Jag fick inte chansen att förkovra mig inom elektronik förens sent i livet (under civilingenjörsstudierna på chalmers). Jag har en hemstudio med prylar som jag renoverar lite i. Jag löder egna kablar och spelar in musik (en kamrat som spelar och sjunger). Jag känner mig som nybörjare inom elektronik, men hoppas kunna lära mig mer med tiden.
Skriv svar