Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v
Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v
Ett GSM-modul drar inte mycket - i medeleffekt, de brukar dock dra några ganska tunga pulser vid sändning.
Att ladda ett gäng supercap ska inte vara svårt, en diod + motstånd är en bra start.
Att reglera spänningen från supercat'en till 5V eller 3,3V är inget svårt heller, en juste switch-omvandlare klara detta enkelt.
Att avkänna att "det är många gula blink" kan nog göras rimligt enkelt utan µC, en långsam uppladdning varje gång den gula tänds och urladdning annars, tillsammans med en schmittrigger, borde klara biffen.
GSM-modulen kan då vara av typen: "Skickar SMS vid aktivering av en ingång" och saken är biff.
Men det är definitivt mer än 1 eller två enkla komponenter som TS efterfrågar.
Att ladda ett gäng supercap ska inte vara svårt, en diod + motstånd är en bra start.
Att reglera spänningen från supercat'en till 5V eller 3,3V är inget svårt heller, en juste switch-omvandlare klara detta enkelt.
Att avkänna att "det är många gula blink" kan nog göras rimligt enkelt utan µC, en långsam uppladdning varje gång den gula tänds och urladdning annars, tillsammans med en schmittrigger, borde klara biffen.
GSM-modulen kan då vara av typen: "Skickar SMS vid aktivering av en ingång" och saken är biff.
Men det är definitivt mer än 1 eller två enkla komponenter som TS efterfrågar.
Brukar det vara PLCn som sköter blinkningarna, eller sitter det ett "blinkersrelä" emellan?matsadona skrev:Är det inte då lättare att plocka ut något direkt från den PLC som styr det hela?
Får tyvärr erkänna att även jag glömde bort den där detaljen med mobil variant.
Är det inte lysdioder i ny moderna trafikljus förövrigt? Apropå 50W osv...
Är det inte lysdioder i ny moderna trafikljus förövrigt? Apropå 50W osv...
Om jag förstått det hela rätt skulle jag gjort så här:
En kondensator (för att inte lysande gult sken ska trigga), en likriktarbrygga, ett seriemotstånd, konding, ett bleedermotstånd och sen nån form av "komparator" (funkar en zenerdiod?) innan en spänningsdelare (eventuellt med en zener till där för att "stabilisera", eller en LDO stab?).
Det blir en lösning som klarar sig utan krav på extra matning och den triggar bara när gula lampan har blinkat en liten stund (om man väljer rätt komponentvärden).
Dammar av mina Paint-skills. Varje puls (eller snarare flank) ger en puls efter likriktaren som laddar upp kondensatorn via seriemotståndet (och kondensatorn laddas ur via det parallella motståndet). När spänningen blir tillräckligt hög börjar zenerdioden upptill att leda, spänningen där delas ner till 5 V mha spänningsdelaren och zenerdioden.
Nu när jag ritat så ser jag att det iofs skiter sig lite med att det blir två jordar, men om systemen inte har gemensam jord gör det inget. Annars får man byta likriktaren till enbart en diod (borde väl funka det med, tar bara dubbelt så många blink innan den triggar).
Osäker också på om lösningen med zenerdioden funkar som jag tänkt?
En kondensator (för att inte lysande gult sken ska trigga), en likriktarbrygga, ett seriemotstånd, konding, ett bleedermotstånd och sen nån form av "komparator" (funkar en zenerdiod?) innan en spänningsdelare (eventuellt med en zener till där för att "stabilisera", eller en LDO stab?).
Det blir en lösning som klarar sig utan krav på extra matning och den triggar bara när gula lampan har blinkat en liten stund (om man väljer rätt komponentvärden).
Dammar av mina Paint-skills. Varje puls (eller snarare flank) ger en puls efter likriktaren som laddar upp kondensatorn via seriemotståndet (och kondensatorn laddas ur via det parallella motståndet). När spänningen blir tillräckligt hög börjar zenerdioden upptill att leda, spänningen där delas ner till 5 V mha spänningsdelaren och zenerdioden.
Nu när jag ritat så ser jag att det iofs skiter sig lite med att det blir två jordar, men om systemen inte har gemensam jord gör det inget. Annars får man byta likriktaren till enbart en diod (borde väl funka det med, tar bara dubbelt så många blink innan den triggar).
Osäker också på om lösningen med zenerdioden funkar som jag tänkt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre: Sensordelen kan man nog göra som du skissar.
Det svåra är ju att TS inte svarar på något och att resten är till att gissa på.
Det springande punkten är ju om det finns tillgång till ström för GSM-modulen eller om den ska härledas från den gula lampas matning.
Men din idé om att flytta en given laddning från en (liten) kondensator till en annan (större) vid varje tändning ser jag som full användbar och rakt av mycket vettig. Det borde ge en stabil funktion.
Och det kan ju vara så att det bleeder-motstånd som måste vara på den "stora" kondensator är en spänningsdelare och ett uttag styr en klen N-MOSFET i en koppling med en mycket svag positiv återkoppling, då säkrar man sig att den inte - under övergångsfasen - hackar men ger ett stabilt signal.
Men fortfarande saknas TS i allt detta och det börjar kännas lönlöst att spana och fundera utan lite vettiga input.
Det svåra är ju att TS inte svarar på något och att resten är till att gissa på.
Det springande punkten är ju om det finns tillgång till ström för GSM-modulen eller om den ska härledas från den gula lampas matning.
Men din idé om att flytta en given laddning från en (liten) kondensator till en annan (större) vid varje tändning ser jag som full användbar och rakt av mycket vettig. Det borde ge en stabil funktion.
Och det kan ju vara så att det bleeder-motstånd som måste vara på den "stora" kondensator är en spänningsdelare och ett uttag styr en klen N-MOSFET i en koppling med en mycket svag positiv återkoppling, då säkrar man sig att den inte - under övergångsfasen - hackar men ger ett stabilt signal.
Men fortfarande saknas TS i allt detta och det börjar kännas lönlöst att spana och fundera utan lite vettiga input.
En tanke är ju också att om GSM-sändaren redan har egen matning, då är det kanske enklast att sätta en pull-up på dess ingång och låta detekteringskretsen sänka den med en open-collector bara. (Fast modulen kanske bara har en aktivt hög ingång... )
Men Jesse Hur kan du få 12 V. när det sitter en 5,1 V zenerdiod därjesse skrev:Men JohnGalt, nu får du ju ut 12V, inte 5V.

Kanske självklart, men är det utrett att styrningen till ljussignalerna
inte har någon färdig "larmutgång"?
inte har någon färdig "larmutgång"?
Skulle man inte kunna koppla alla tre lampor via en ellergrind och därigenom även få funktionskontroll på samtliga lampor?
Ett trefärgat trafikljus har ju alltid minst en lampa tänd. Slocknar någon så triggas larmet.
[edit] Med inverterad utgång då såklart.
Ett trefärgat trafikljus har ju alltid minst en lampa tänd. Slocknar någon så triggas larmet.
[edit] Med inverterad utgång då såklart.
Senast redigerad av TtompaA 17 mars 2016, 15:03:26, redigerad totalt 1 gång.
- FormerMazda
Sen faktan kom fram om att det är ett portabelt signalsystem som går på batteri så är jag mer inne på sodjans linje.
Jag hade nog grävt mer i prylarna och sett vad som finns att tillgå.
Och finns det inte färdiga utgångar, då hade jag hängt på en uC med en optokopplare/spänningsdelare mot gul lampa. Sen är det bara enkel kod och full kontroll som resultat.
Jag hade nog grävt mer i prylarna och sett vad som finns att tillgå.
Och finns det inte färdiga utgångar, då hade jag hängt på en uC med en optokopplare/spänningsdelare mot gul lampa. Sen är det bara enkel kod och full kontroll som resultat.
Jag har svårt att tro att vilket signalsystem som helst med lite
självaktning inte har en larmutgång...
Men, det hela verkar vara ointressant, i alla fall från Larco's sida.
självaktning inte har en larmutgång...
Men, det hela verkar vara ointressant, i alla fall från Larco's sida.
Det här är typexempel på det jag nämnde i den andra tråden.
säter skrev:En sak att tänka på när man startar en ny tråd med en frågeställning.
Som trådskapare, se till att vara "på tårna".
Det går fort på detta forum, och är TS inte med i matchen från början då bildas massvis med spekulationer.
Det duger inte inte med att starta en frågeställning och sedan titta in i tråden dagen efter.
Håller med...
Men det går ju också att hålla sig från att
spekulera och hitta lösningar med förutsättningar som inte finns...

spekulera och hitta lösningar med förutsättningar som inte finns...

Jag ska nog börja ägna mig åt korgflätning istället.peo007 skrev:Men Jesse Hur kan du få 12 V. när det sitter en 5,1 V zenerdiod därjesse skrev:Men JohnGalt, nu får du ju ut 12V, inte 5V.