Bygga energibuffert för att köra 30A cnc-maskin på 16A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DAP

Re: Bygga energibuffert för att köra 30A cnc-maskin på 16A

Inlägg av DAP »

Vad är det för maskin du har?
En polare kör sin ganska stora flerop, kompressor, en sabla massa belysning plus ett hus med värmepump med mera.
Han har 25amp in och har aldrig skjutit nån säkring, samt så kör hans fru tvättmaskin med mera hela tiden.
Så har du testat för som många andra skriver så drar maskiner oftast mindre.
Men annars är det alltid trevligt med mycket ström in i huset.

Lycka till
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om befintliga säkringarna överlever starterna och utrustningen har asynkronmotorer utan frekvensomvandlare etc. så skulle jag faskompensera till i alla fall cos(fi)=0.9 på motorerna då dessa drar ca 70% av strömmen vid märkeffekten i ström även vid tomgång.

Lastnivå 0-50% så händer det väldigt lite med motorströmmen och mestadelen av tiden så är utrustningen förmodligen långt ifrån fullastat - med faskompenseringskondensatorer drar du ned strömmen väldigt mycket större delen av körtiden och vet man att man skall köra tungt och stora stycken så kan man planera lite för det så att dammsugaren, värmepumpen, bakugnen och ev. elpatroner inte är inkopplad just då.

Det som behövs från motorerna för att räkna ut faskompenseringskondingar är det som står märkplåten - dvs. ström vid max last och angiven cos(fi)=värde (som alltid anges för märklast) och vilken systemspänning (vilket i flesta fallen antas till 400 Volt)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du ska satsa på nån slags alternativ energi så är det ju till uppvärmningen av huset. En pelletspanna kan väl vara vad som är acceptabelt enkelt att installera om det nu finns nån skorsten. Om du har en gammal olje/kombipanna som elpatronen sitter i så går det väl ofta att bara montera in en pelletsbrännare.

Men om du absolut vill köra elpatronen så finns det två till lösningar. En är nån slags acktank som värms på natten, och en annan är att brassa på med mer värme i huset på natten.

Om du har någon form av pannvatten alls förutom expansionskärl och det som cirkulerar, och har en shuntstyrning, så kan du ju timerstyra så att du kokar upp pannvattnet till >= 80 grader före du kör maskinen, så har du en del värme att ta av även om effektvakten stryper elpatronen. Annars om du har separat varmvattenberedare så är det väl mest ekonomiskt att styra elpatronen direkt, fast då kallnar ju huset när du kör maskinen.

Om du har hygglig värmetröghet i garaget (typ t.ex. tegel, betong eller liknande) så lär värmepumpen där inte behövas omkring de dagar du kör maskinen, d.v.s. den behövs nog inte heller på natten och då har du mer effekt för att mata en acktank.

Vi har väl redan varit inne på det i tråden men att balansera upp så att husets laster ligger rätt fördelade över faserna kan ju göra en hel del nytta här. Observera att det här är en grej som vanliga elektriker inte är särskilt bra på, bland annat för att de kan inte veta exakt hur huset används. Exempelvis brukar spis+ugn vara fördelat så att ugnen går på en fas och de övriga två faserna matar två plattor vardera. Genom att använda rätt platta och/eller fördela faserna till spisen rätt så slipper du snedlast som annars uppstår när tvättmaskinen går samtidigt, eller liknande.

Om du har effektvakt så prova att mäta ac volt (typ gissningsvis 20V-området, men börja gärna på större område) på kablarna från effektvaktens givare. Med lite tur är spänningen (med elektroniken ansluten) rimlig för att mata tre vridspoleinstrument. På så vis kan du få en acceptabel indikering om hur mycket ström huset drar. Egentligen ska det vara strömmätare och inte voltmätare för att visa rätt, men voltmätning kan fungera acceptabelt.

P.S. För DZ II är som sagt 25A max. Nästa steg är mig veterligen 35A och inte 32A. 32A är en "automatsäkringsstorlek" medan 35A är en "proppstorlek". De andra storlekarna verkar överensstämma bättre mellan automater och proppar...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det finns 32A också. Varför vet jag inte.
Däremot mindes jag fel när det gällde storlek på gängan.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

T ex för att 32A-uttag inte får säkras mer än 32A.
Har samma färg (svart) och storlek som 35A (finns inte PK32).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. Det måste vara nån slags kompabilitetsgrej.

Men var skulle den användas egentligen, om man inte idag absolut vill ha diazed?

Förr hade man de gamla platta farliga Semko-handskarna. Storlekarna där var ju 16, 25 och 63A, passade perfekt till de gamla Diazed-säkringsstorlekarna. Om man byter till CEE-uttag i en befintlig installation så lär det ju vara DZII-proppar som matat en 25A-handske och då har man ju ingen nytta av att det finns 32A-diazed av fel storlek så att säga.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

"Men var skulle den användas egentligen, om man inte idag absolut vill ha diazed?"

:humm: :?:

Förstår inte riktigt frågan...

Många 32A-uttag säkras 25A (6mm² kabel), men ibland räcker inte det riktigt till, då får man gå upp på 10mm² för att säkra 32A. Inte ovanligt att anläggningar har både gänga II och gänga III.
Finns även 40A och 50A. Selektivitet kan vara en anledning till att säkra olika.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag var nog otydlig pga trött eller så.

Sant att det finns väl anläggningar där det går att flytta en grupp från DZ II till DZ III. Men det är väl i stort sett enda fallet 32A DZ III-säkringar är användbara?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Varför flytta?

Kan vara nyinstallation i en gammal anläggning (eller utökning av befintlig anläggning).
Man väljer uttag, kabel och säkring utifrån effektbehov.

I praktiken används 32A säkringar bara till 32A-uttag. Även om förläggningssättet kan begränsa t ex en 10mm² från att kunna säkras 35A.
svanted

Inlägg av svanted »

kompabilitet?
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Svänghjulslösningar är intressanta och vad jag förstått ett både robust och inte helt ovanligt sätt att ordna rejält med extra strömkapacitet kortvarigt i undustri såväl som till olika storskaliga fysikexperiment. Vad jag förstått behöver en asynkronmotor spinnas upp en god bit över sitt normalvarv för att fungera som generator samtidigt som den är beroende av ett elnät för att ge rätt frekvens. (eller fungera som generator över huvud taget)

I äldre industriapplikationer hade man så vitt jag vet ofta två separata maskiner, en motor och en generator, med ett svänghjul på överföringsaxeln. Kan tänka mig någon slags enankaromformare också skulle kunna fungera, men det gäller ju att hitta prylarna också!

En äldre släpringad asynkronmotor kanske skulle kunna vara något? En sådan borde gå att magnetisera från elnätet och sedan drivas upp i översynkront varvtal av en annan motor? Eller kan det rent av gå att koppla ihop två vanliga burlindade asynkronmotorer med en växellåda mellan sig så att den drivna motorn håller översynkront varvtal och därmed s.a.s. är redo direkt för att leverera svänghjulsenergin? Fast det blir ju något slags kompromiss, eller i värsta fall en accelererande pcj exploderande evighetsmaskin när den översynkront drivna motorn levererar el tillbaka till nätet... :doubt: I praktiken antar jag det lika gärna kan bli så att motorn som ska agera driven i stället driver den egentliga motorn i ett lägre varvtal, alltså bromsar den, åtminstone under uppstarten. Hmm, tål verkligen att tänkas på!

Nää... Resultatet av två hopkopplade asynkronmotorer via en växellåda på t.ex. 1,5:1 måste väl ändå bli att så länge motorerna bara drar åt samma håll så kommer de att accelerera normalt till en början och efter en stund kommer motorn med det något högre varvtalet sluta dra ström. Till sist uppstår något slags balans mellan den drivande motorn och den drivna, säkerligen med vissa tomgångsförluster och värmeutveckling, men kanske inte mer än vad som är hanterbart. Om det funkar som jag tänkt är då den drivna motorn uppe i ett översynkront varvtal och fungerar därför inte bara som broms utan är samtidigt generator, via svänghjulet redo att tjonga in några extra ampère.

Övertygad är jag dock inte, elektromaskinlära är inte mitt starkaste område.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nya Karolinska har tio rätt feta svänghjul som tillsammans ska klara driva hela området i drygt fem sekunder i händelse av spänningsbortfall, och under dessa fem sekunder så hinner de förvärmda dieselmotorerna på totalt runt trettio tusen hästkrafter med god marginal starta upp och börja förse hela området med all el och värme som kan behövas (upp till 20MW el, och en hel massa värme), det ska tydligen inte bli mer än några enstaka volts spänningsfall ut i uttagen under starten och helt omärkbart för alla på området enligt den person på Skanska jag snackade med.

Dom har dock haft ett lite intressant problem, eftersom anläggningen är såpass stor så behöver dom söka någon form av speciellt utsläppstillstånd för att få göra provkörningar :-)
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Det är coolt med rejäla svänghjul! (och ganska förödande när de släpps loss, vem minns inte HypnoDisc i Robot Wars?)

När jag nyligen läste på bl.a. Wikipedia om energilagring med svänghjul framstod det som en klart användbar teknik, men det ställer stora krav på material, lagring m.m. om det ska fungera som ersättning för t.ex. kemiska batterier. En viktig sak att ta hänsyn till när det handlar om svänghjul av det gigantiska slaget är att de krafter som uppstår genom jordens rotation kan bli betydande och fresta hårt på delarna. Av den anledningen får man på stora anläggningar lov att tilta svänhjulen så deras rotationsaxel blir parallell med jordaxeln. En STOR svänghjulsanläggning som designats för att fungera bra i Norden kommer inte bli långlivad närmare ekvatorn och vice versa.

Inverterteknik är också häftigt, men den är långt från lika "skottsäker" mot överbelastning som elektromekaniska vidunder.

Ett alternativ till svänhjul om man har tillgång till stora nivåskillnader är att anlägga två dammar, en pumpstation och ett litet kraftverk... Kanske onödigt stor investeringskostnad för att driva en CNC-maskin men rent teoretiskt en väl fungerande buffertlösning. :)
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Äldre böcker om elektromaskinlära kanske kan vara värt att låna på biblioteket för att få grepp om svänhjulstekniken. Jag vet att den bland annat förekom/förekommer i valsverk. Uppsalas gamla högspänningsinstitut hade en motorgenerator med minst en meter stort svänghjul för vissa av sina experiment med stora kortslutningsströmmar.

Hmm, nu blev jag så inspirerad att jag ska leta upp en av mina gamla böcker och se om där står något givande om svänghjulsbuffrande maskiner...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kan bara tänka mig vilken rejäl reaktion det måste vara när dom där tio svänghjulen går från att bara snurra till att leverera 20MW, måste ju vara helt sjuka krafter som släpps lös där :-)

Men som sagt, det är nog en rätt opraktisk och oekonomisk lösning för TS problem med sin CNC-maskin ;)

Jag skulle tro att en annan väg du kan titta på är om det går att reducera maxströmmen till maskinens spindel som jag misstänker är en stor del av strömmen med tex en rejäl VFD med hårt ställd strömbegränsning och lite längre upp/nerrampningstider än normalt...
Skriv svar