TTL=>RS232 med MAX232
Re: TTL=>RS232 med MAX232
Yes, det har jag koll på.. Max232'an kommer sitta i en IP65 dosa inuti skåpet för värmepumpen och därmed TTL signalen.
Jag vet inte om dom har samma potential? Men jag kan summra mellan RS232 GND samt -24VDC på HomeLynken. (Och även Modbus/RS485 GND)
Så då kan jag köra med 4 tråd som disponeras enligt följande?:
- RS232 Tx
- RS232 Rx
- +24VDC
- GND
Uppdaterade min lilla krets, inga synpunkter på denna nu när jag ritat in LM7805..
Storlek samt polaritet på kondningar vore kul att få input på också, just nu utgår jag ifrån att C1-C6 = 1 uF
Rent kopplingsmässigt Skall jag koppla ledaren från Tx på MAX232 till Rx på HymeLYnken och vice versa? Eller kopplar jag Rx till Rx och Tx till Tx?
Jag vet inte om dom har samma potential? Men jag kan summra mellan RS232 GND samt -24VDC på HomeLynken. (Och även Modbus/RS485 GND)
Så då kan jag köra med 4 tråd som disponeras enligt följande?:
- RS232 Tx
- RS232 Rx
- +24VDC
- GND
Uppdaterade min lilla krets, inga synpunkter på denna nu när jag ritat in LM7805..
Storlek samt polaritet på kondningar vore kul att få input på också, just nu utgår jag ifrån att C1-C6 = 1 uF
Rent kopplingsmässigt Skall jag koppla ledaren från Tx på MAX232 till Rx på HymeLYnken och vice versa? Eller kopplar jag Rx till Rx och Tx till Tx?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
C2 bör dubbleras, en vid 7805 och en vid MAX kretsen. Den vid MAX kan vara 0,1 µF eller något sådant.
Protte
Protte
Tack för input Protte!
Med dubblera menar du att det skall vara två st, inte att jag ska dubbla värdet på C2 till 2uF och sätta en till invid MAX-kretsen.
Utveckla gärna varför det ska vara så, så förhoppningsvis lär man sig något
Tyckte det var lite kul det här, så jag tänkte pröva att lära mig Eagle och göra kretsen där och kanske låta tillverka ett PCB, men då gäller det att jag har allt rätt för mig, när det gäller kondningar etc..
Jag återkommer i tråden när jag lärt mig Eagle och lyckats rita upp kretsen =)
Med dubblera menar du att det skall vara två st, inte att jag ska dubbla värdet på C2 till 2uF och sätta en till invid MAX-kretsen.
Utveckla gärna varför det ska vara så, så förhoppningsvis lär man sig något

Tyckte det var lite kul det här, så jag tänkte pröva att lära mig Eagle och göra kretsen där och kanske låta tillverka ett PCB, men då gäller det att jag har allt rätt för mig, när det gäller kondningar etc..
Jag återkommer i tråden när jag lärt mig Eagle och lyckats rita upp kretsen =)
- prototypen
Ja, 2 st, värdet har inte så storbetydelse utan det är VAR avkoppling sitter som avgör hur bra den blir.
Kan du knö in MAXen nära 7805 (vilket är möjligt) så klarar du dig med en.
Men en kondning som sitter direkt mellan 15 och 16 är perfekt.
Protte
Kan du knö in MAXen nära 7805 (vilket är möjligt) så klarar du dig med en.
Men en kondning som sitter direkt mellan 15 och 16 är perfekt.
Protte
På en skala 1-10, hur galet är detta?
X3:1 = +24V
X3:2 = Tx/Rx
X3:3 = Tx/Rx
X3:4 = GND
Jag använde "Autoroute" eftersom jag inte riktigt känner mig bekväm med att rita själv..
Blir lite kluven över röda/blå streck. Antar att det är 2 lager på PCB och därför korsar dom?
Men jag känner mig grymt osäker på att grejorna är kopplade till rätt banor etc, gör det inverkan om jag polvänder kondningar t.ex?

X3:1 = +24V
X3:2 = Tx/Rx
X3:3 = Tx/Rx
X3:4 = GND
Jag använde "Autoroute" eftersom jag inte riktigt känner mig bekväm med att rita själv..
Blir lite kluven över röda/blå streck. Antar att det är 2 lager på PCB och därför korsar dom?
Men jag känner mig grymt osäker på att grejorna är kopplade till rätt banor etc, gör det inverkan om jag polvänder kondningar t.ex?
- prototypen
Man kan ju inte bara vräka ur sig, VILKEN SKIT autorotern presterar.
Jag gjorde lite snabbt en helt manuell layout utan att ha schema (nätlista) och utan vidare går det göra enkelsidigt
Kan finnas felkoppling då jag har gått efter 3 olika bilder från tråden.
Går optimera och få mera "fyrkantigt" om man vill
D-Sub får man se upp med att det är rätt kön vilket påverkar numreringen.
Protte
Jag gjorde lite snabbt en helt manuell layout utan att ha schema (nätlista) och utan vidare går det göra enkelsidigt
Kan finnas felkoppling då jag har gått efter 3 olika bilder från tråden.
Går optimera och få mera "fyrkantigt" om man vill
D-Sub får man se upp med att det är rätt kön vilket påverkar numreringen.
Protte
Tack för input, ensidigt kort är nog billigare och lättare för mig att handskas med.
Vart lite inspirerad och gjorde om mitt frankensteinkort till ensidigt, det var inte helt lätt, men det gick.. Bara 1 ställe jag är osäker på om det går att göra, att passera mellan benen på MAX232.
Inte helt lätt det här med att designa kort och få det snyggt/praktiskt, mitt vart nog itne lika stiligt som ditt exempel Protte.
Det är väl erfarenhet, som med allt annat
Vart lite inspirerad och gjorde om mitt frankensteinkort till ensidigt, det var inte helt lätt, men det gick.. Bara 1 ställe jag är osäker på om det går att göra, att passera mellan benen på MAX232.
Inte helt lätt det här med att designa kort och få det snyggt/praktiskt, mitt vart nog itne lika stiligt som ditt exempel Protte.
Det är väl erfarenhet, som med allt annat

Den passagen är inga problem. Men kretskortet ser väldigt STORT ut med så få komponenter. Borde få plats på halva ytan.
Tänk lite på hur komponenterna är kopplade till varandra på schemat, så ser du lättare vad du bör placera dem. T.ex. ILD2 ska ligga närmast X1. IC2 närmast X2 och MAX232 i mitten.
Tänk lite på hur komponenterna är kopplade till varandra på schemat, så ser du lättare vad du bör placera dem. T.ex. ILD2 ska ligga närmast X1. IC2 närmast X2 och MAX232 i mitten.
När det gäller avkoppling till MAX232 så har jag så vitt jag minns alltid
sett det specat som samma som kondingarna till spänningspumparna.
D.v.s. fem kondingar med samma värde.
Ganska logiskt eftersom det är spänningspumparna som ger störningarna
och större kondingar där kräver mer glättning. Så kör med tumregeln att
ha samma värde till alla fem kondingar så fungerar det normalt bra...
Och den femte kondingen är ett absolut krav, det blir enorma störningar
på matningsspänningen om den glöms bort...
sett det specat som samma som kondingarna till spänningspumparna.
D.v.s. fem kondingar med samma värde.
Ganska logiskt eftersom det är spänningspumparna som ger störningarna
och större kondingar där kräver mer glättning. Så kör med tumregeln att
ha samma värde till alla fem kondingar så fungerar det normalt bra...
Och den femte kondingen är ett absolut krav, det blir enorma störningar
på matningsspänningen om den glöms bort...
Hållt på lite till, slutade med att jag plankade Prototypens skiss (Hoppas det är OK), kommer få byta ut kondningarna då rastermått 2,5mm inte var lätt att hitta i 1uF/25V i verkliga livet.
Jag kör med en avkoppling till både MAX232 och LM7805, dom sitter ju snudd på dikt varandra.
1uF rakt igenom, får hålla tummarna att det fungerar
Jag är lite fundersam gällande hål etc. Om jag skickar denna projektfil, får jag hålborrat tebax? Ser ju onekligen ut som att det är autmathålat.. Men bäst att fråga..
Sen tycker jag inte att mina ledningsbanor är lika "snygga" dvs med outline som jag sett på exempelbilder? Är det för att topplattan är GND och jag har ledningsbanor på bottenplattan?
Vill passa på att tacka för all hjälp jag fått, detta var faktiskt roligare än jag tänkt mig
Jag kör med en avkoppling till både MAX232 och LM7805, dom sitter ju snudd på dikt varandra.
1uF rakt igenom, får hålla tummarna att det fungerar

Jag är lite fundersam gällande hål etc. Om jag skickar denna projektfil, får jag hålborrat tebax? Ser ju onekligen ut som att det är autmathålat.. Men bäst att fråga..
Sen tycker jag inte att mina ledningsbanor är lika "snygga" dvs med outline som jag sett på exempelbilder? Är det för att topplattan är GND och jag har ledningsbanor på bottenplattan?
Vill passa på att tacka för all hjälp jag fått, detta var faktiskt roligare än jag tänkt mig

Jag vet att det är roligt att designa kretskort (gör många själv), men jag hade gjort uppkopplingen på ett experimentkort då det är enbart hålmonterade komponenter. Går mycket fortare och man slipper att slabba med kemikalier eller vänta på leverans av PCB.
I stället för dB9-kontakten räcker det med en skruvplint om man använder experimentkort. Fritzing är rett smidigt program för att designa experimentkort.
/// Marcus
I stället för dB9-kontakten räcker det med en skruvplint om man använder experimentkort. Fritzing är rett smidigt program för att designa experimentkort.
/// Marcus
Frågan är om man behöver krångla till det med optokopplare, det kan ju räcka med Maxims halvisolerade 232-krets.
Fast för mig är resan målet, slutprodukten kommer jag knappt ha användning för, anant än när man ska visa polare att man kan få upp framledningstemp och larmer från Bergvärmen i mobilen.
Tycker det är kul pyssla och att göra ett PCB är helt nytt och spännande, så jag väljer nog att gå på den linjen, även om det inte är det lättaste eller billigaste alternativet.
Jag skickade en "förhandskopia" till personen som jobbar open source med att reverse engineer'a REGO 6xx styrenheterna och han kom med lite synpunkter enligt nedan..
Jag är för dålig på elektronik för att ta ställning till om det behövs ändras något på min design eller inte, vad tror expertpanelen?
Bilden är hans!
Försökte hitta en kermaisk CCA kondning på Elfa/Farnell, lyckades inte hitta något.. Men en google bildsökning ger resultat på SMD liknande kondningar, små och svårmonterade?
Tycker det är kul pyssla och att göra ett PCB är helt nytt och spännande, så jag väljer nog att gå på den linjen, även om det inte är det lättaste eller billigaste alternativet.

Jag skickade en "förhandskopia" till personen som jobbar open source med att reverse engineer'a REGO 6xx styrenheterna och han kom med lite synpunkter enligt nedan..
Jag är för dålig på elektronik för att ta ställning till om det behövs ändras något på min design eller inte, vad tror expertpanelen?

Bilden är hans!
Försökte hitta en kermaisk CCA kondning på Elfa/Farnell, lyckades inte hitta något.. Men en google bildsökning ger resultat på SMD liknande kondningar, små och svårmonterade?
Hi,
Your PCB is "not that bad"
You are using more place than is necessary.
Because you will feed it from 24V, then 7805 will be "not so cold", then
I can recommend you to use place you have on PCB as heatsilk. Like this:
http://www.kitsrus.com/jpg2/k60_pcb.jpg
I can also recommend you to put some diode (1N4007) to +24V input and
bigger capacity of C2.
Put some ceramic cca 100n capacitors to avoid 7805 resonance.
Sometime is good to use thickness lines - especially for power lines
(GND/+24V/+5V).
Try to optimize PCB to have it smaller to avoid that long and
complicated lines.
- prototypen
Håller fullständigt med, kanske lite överdrivet med att sätta keramiska kondensatorer runt 7805.
OM du nu ska låta tillverka ett dubbelsidigt kort med genomplätteringar så ska du göra jordplan på ena sidan, det ökar störtåligheten.
Protte
OM du nu ska låta tillverka ett dubbelsidigt kort med genomplätteringar så ska du göra jordplan på ena sidan, det ökar störtåligheten.
Protte
Okej så rent krasst.
- Sätta diod (Varför skall/bör man ha en diod? Sänka spänningen? Gör inte LM7805 detta?)
- Öka C2, hur mycket? 10uF?
- Sätta 100n (nanoFarad?) runt LM7805. Vad är CCA för typ av kondning? Vad har keramiska för egenskaper som elytare inte har?
- Ser ut som att det är markerat avkoppling mellan 15-16 på MAX232, antar att detta också är en keramisk 100n? (Räcker det inte med C1?
- Det där med kylaren, är tanken att det är en "stor ledningsbana" på bottenplattan som skall avleda värmen? dvs GND som en stor kvadrat?
Jag hade nog tänkt låda det förbli ett enkelsidigt kort för enkelhetens skull, kan jag göra jordplan av ovansidan?
Ska se om jag lyckas optimera mer, osäker på om jag kommer lyckas..
Har inga problem med att kortet är lite otympligt och större än det kan bli.. Jag skall ju lyckas löda komponenterna också, utan att ha sönder något
- Sätta diod (Varför skall/bör man ha en diod? Sänka spänningen? Gör inte LM7805 detta?)
- Öka C2, hur mycket? 10uF?
- Sätta 100n (nanoFarad?) runt LM7805. Vad är CCA för typ av kondning? Vad har keramiska för egenskaper som elytare inte har?
- Ser ut som att det är markerat avkoppling mellan 15-16 på MAX232, antar att detta också är en keramisk 100n? (Räcker det inte med C1?
- Det där med kylaren, är tanken att det är en "stor ledningsbana" på bottenplattan som skall avleda värmen? dvs GND som en stor kvadrat?
Jag hade nog tänkt låda det förbli ett enkelsidigt kort för enkelhetens skull, kan jag göra jordplan av ovansidan?
Ska se om jag lyckas optimera mer, osäker på om jag kommer lyckas..
Har inga problem med att kortet är lite otympligt och större än det kan bli.. Jag skall ju lyckas löda komponenterna också, utan att ha sönder något