Rörförstärkare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nav

Re: Rörförstärkare.

Inlägg av Nav »

Min misstanke grundar sig bara på det jag har läst tidigare och som läget är nu så Vet i tusan! Vi får ta det lugnt eftersom jag är lite trög när det gäller sådan som jag inte riktigt hejar.
Bra förslag detta med kondingen, skall med det snaraste försöka greja en sådan. Mycket bra !!!

Har talat med Erik tidigare och det blev lite svårt för honom eftersom min tydligen har fått en liten extra strömbrytare, denna brytare gjorde att han vill se
förstärkaren under "lupp" vilket jag för min del anser betingar en ny förstärkare istället, bara frakten har jag kunnat köpa något bra för i förstärkarväg tycker jag sååååå.

Och det allra tyngsta skälet, tillfredsställen när något lyckas.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tänk bara på att det är SKILLNAD på att koppla in en konding på 5V och en på 250 och kanske mera, speciellt som där redan finns en laddad stor konding i kretsen... Strömmen skall vara av och befintlig konding urladdad när en extra ansluts. Annars får Du se på gnistor...

Den där dubbla nätdelen som matas med samma trafo är som gjord för att skapa jordströmmar. Beroende på hur det är byggt i praktiken och vilka jordförbindelser där finns mellan de två kan den dessutom vara farlig vid vissa fel på t.ex. dioderna eller att något lossnar.

Om där inte finns någon annan jordförbindelse mellan de två förstärkarna än genom signalkablarna så ordna en sådan. En grov tråd som t.ex. en av ledarna i en lampsladd. Se om det påverkar brummet. Hur som helst höjer den säkerheten om det idag saknas jord mellan dem.
Nav

Inlägg av Nav »

Skall har denna förbindelse i tankarna.

Inför lite byte av kondensatorer så undrar jag över vad det kan finnas för nackdelar om jag behöver 400mF 200V och sätter 2st 200mf 100V parallellt??

Eller som ett annat exempel 250mf 100V också parallellt???

Man vill ju gärna veta lite.

Nu när röraren drog igång så behövde jag bara slå ifrån 3sek efter det att brummet kommit så blev allt lugnt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du kan givetvis parallellkoppla 2 st. 200µF för att dubbla kapacitansen, men de MÅSTE täla spänningen. Skall Du dubbla spänningståligheten så skall kondingarna seriekopplas och ha t,ex, 100k, som tåler effekt och spänning, parallellt över vardera så att spänningen fördelas. Seriekopplingen innebär att kapacitansen halveras. För att få 400µF 200V så behöver Du 8 st. 200µF 100V.

Ett litet tips, skriv inte m istället för µ. Du skriver antagligen µF med Alt-Gr + m för att få µ. Använd annars uF som är generellt vedertagen ersättning. m betyder milli, som är 1000 mikro...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nav skrev: Nu när röraren drog igång så behövde jag bara slå ifrån 3sek efter det att brummet kommit så blev allt lugnt.
Låter som dålig förbindelse, inte fel i någon elektrolytkonding.

Till Nav...
Jag tycker inte du skall byta komponenter om du inte vet hur elektroniken funkar.
Man ska aldrig byta ut något om det inte är starkt misstänkt.
Vänta till felet visar sig lite oftare och lämna in förstärkaren till en verkstad eller någon som kan göra en logisk felskning.
Senast redigerad av SM7CZR 18 januari 2016, 20:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Nav

Inlägg av Nav »

Men om man nu är envis som synden hur skall man då kunna övervinna detta? Att byta ut att gäng kondensatorer kan väl inte orsaka några större problem bara man är klädd i gummidräkt och alltid har en armen fjättra på ryggen??

Men jag gilla att få insikt med tiden, jag har ingen brådska (hoppas Jag). Det finns ju dom som anser att rörare är lika lätt fungeraden som en glödlampa
så lite av glödlampan kan ju inte skada.

Jag tar det på stort allvar denna omtanke om både förstärkarens och mitt välbefinnande.

Om man som jag tänker lite likväl så tycker jag uppförandet "bara när den stått en längre tid felet visar sig" tyder på något annat än detta med kontaktfel.
hur kan ett kontaktfel vara tidsberoende? Men vad tusan vet jag? Nu menat jag naturligtvis i ett lopp av kanske 5timmar och 20timmar. 5timmar inga problem men efter dom tjugo så.
Drages inte snara åt på något sätt i.o.m detta sista???

Är det något som jag är bra på så är det att dra slutsatser (än om dom kan vara fel). En riktig idespruta i denna tankesmedja!
Ordet tankesmedja har jag lärt mig av dom stora pågarna som vet vad dom talar om.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så här enkelt är det. Säg att din matningsspänning är 400V. Ta en kondensator på sådär 100uF och som tål minst 450V. Löd ett par sladdstumpar på kondingen och dra krympslang över anslutningarna. I andra änden löder/skruvar du isolerade krokodiler:
Bild
Anslut din konding över matningsspänningen INNAN du slår på spänning. slå på spänning och kolla om det blev bättre.
Nav

Inlägg av Nav »

Jag har såsom idespruta en del alternativ att ta ställning till. Har stora kondingar volymmässigt, har tänkt köpa i morgon och frågan är då om jag skall köra en snål variant som innebär 2st i ställt för en.
Men det får nog inte bli "snål spar och fan tar". Men med snål varianten hade jag kunna få ihop så mitt köp fungerat till fler förstärkare eftersom jag har på hög.
Är lite pigg på att slänga in en "stor volymmässigt" eftersom dom är så vackra och gedigna!!!!

Skulle en konding vara för liten kapasitansmässigt (eller vad det heter?) inverkar det kanske bara på hur mycket man kan kräma ut i mitt fall eller, det beror nog på var jag menar, jag förstår!

Jag är så pigg på något nytt, har alltid haft lite svårt för det "naturligaste" ni får förlåta för min strävan efter något "nytt".
Kunde vara kul med en extra låda men så "ny" kommer det nog inte att bli i slutet men om ett experiment känns det helt ok.
Bara för att jag har så fina kondingar!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du mejlat Erik Andersson?

Det är onödigt att köpa komponenter innan du hittat felet.
Nav

Inlägg av Nav »

Har övervägt alternativet Erik och det känns inte bra eftersom det var svårt när min inte var original. Har några kondingar så det behöver inte bli någon större grej. Skall köpa någon futtig nu när jag ändå har vägen förbi.
Jag måste motverka min snålhet i det lilla, skall se om jag kan det???
Skulle kunna mäta om där finns någon likström ut men jag är inte helt säker på hur det skulle gå till och det skall göras just då den är kass.
Så kondingar nästa! Känner starkt för snålvarianten med två parallellt varianten likväl, det kan bli lite lärdom också vilket få kosta hehe.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

HALLÅ!!!! :waving:
VILKA kondingar tänker du på?
Nav

Inlägg av Nav »

Ja det är frågan som ännu inte är helt klarlagd?? Jag tror att denna minusspänning på galler på något vis ebbar ut och att därför något rör axar upp och därmed detta ökande brum, detta är bara en känsla som så mycket annat från min sida.
Eller att galler får likström på något vis. Detta sista enl. tidigare text jag läst.
Men vi får se???

Nu spelar den kanon efter en avstängning efter relativt lång tid efter det att den startdes.

Kan också var att denna minus på något annat vis läcker ut genom något annat men vad detta annat skulle vara är också ett ????

Men Vi skall nog komma på en lösning eller hur??? Än så länge är mina byxhängslor inte så väldigt oroliga för att jag Vi skall misslyckas i vår strävan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som du ser av schemat kör förstärkaren med floating bias, dvs, det har katodmotstånd som skapar en potentialskillnad mellan katoden och styrgallret där styrgallret ligger negativt visavi katoden. Skulle katodkondingarna ge upp skulle det innebära att den lokala återkopplingen förändrades och förstärkarens volym minska.
Jag tror fortfarande att problemet ligger i nätdelen som antingen är underdimensionerad eller har sunkiga filterkondingar.

Kan du inte ta en bild på förstärkaren så man får se hur ledningsdragning och slikt ser ut OCH en sak till, kolla vad det står på kondingarna (elektrolyerna i nätdelen.
Nav

Inlägg av Nav »

På ett tidigt stadium bytte jag dessa elektrolyerna i nätdelen så dom är nog friska?
Det kommer att ta ett bra tag innan jag delar den, vågar knappt visa dess inkråm eftersom jag har dragit en del kablar. Men ni får väl ta något lugnade innan det visas, jag kommer att förvarna så ni kan var lite bedövade.

Vi kan nog utan överdrift jämföra den som gjort konstruktionen av lådan med mig, en sådan låda fodrar en dassig ledningsdragning för att känna sig hemma. Inte lätta matchen att få ut ett kort.

Nu när det är vinter så har jag mycket att stå i viket sätter sina spår, skruva förstärkare förskjuts till enbart tanken. Men tider skola komma!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ÄR förstärkaren ORIGINAL? Eller är det en kopia eller klon som man säger? Sitter komponenter monterade på mönsterkort eller är allt luftvirat? Är det kanske ett modifierat original?
Det är, som borde förstått, himla svårt att komma med svar när vi inte vet hur det ser ut. :wink:
Skriv svar