Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zwepp

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av Zwepp »

Är det bara jag som inte begriper vad du vill göra?

Led lister och sockerbitar och ansluta lampor?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Observera dock att färgpigment kan förändra plastens egenskaper totalt.

Hade en kund som hade en flamskyddad plast. Trodde de. De hade samma plast i lådan som locket, men lådan var beige och locket blått. Den blå plasten brann som en fackla vid brandprovet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att göra en reality-check med gasollampa vid en större beställning och/eller innan dyr installation med liftar etc. är mycket rekommendabelt då det som står i databladet och stycket du får i handen kan skilja sig avsevärt.

Detta är tyvärr en bransch som med fel leverantör bygger på att kunden inte kontrollerar leveransen och där den som tillverkar eller konkurrerande leverantör känner sig frestad att byta ut plasten till något billigare, kanske efter den inledande produktionen - vinner upphandlingen pga. lägre pris då plast som uppfyller de olika standarder är betydligt dyrare, dels att innehållet i sig är dyrare men också kostnader för testerna är inkluderad i priset.

Känner till minst en sådan 'stor' upphandling för snart 2 årtionde sedan där någon i slutskedet av projektet när det mesta var monterat och klart - var ofin nog och provade en av hållarna med aktuella plasten med en enkel tändare...

Det blev indirekt fängelsestraff för mer än en av de inblandade och ett antal som blev av med jobben på båda sidorna (då det också avslöjades andra skumrask-affärer i konsekvens av detta, kort sagt det hamnade skit på fläkten och det stänkte omkring mycket!!) och mycket stora kostnader att byta ut allt detta...
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Ja ska göra ett eldnings test jag oxå...
PLA vs Biltema.. ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

xxargs skrev:Detta är tyvärr en bransch som med fel leverantör bygger på att kunden inte kontrollerar leveransen och där den som tillverkar eller konkurrerande leverantör känner sig frestad att byta ut plasten till något billigare, kanske efter den inledande produktionen - vinner upphandlingen pga. lägre pris då plast som uppfyller de olika standarder är betydligt dyrare, dels att innehållet i sig är dyrare men också kostnader för testerna är inkluderad i priset.
Det gäller inte bara plaster. Jag har sett skrämmande exempel där en tillverkare har beställt en viss komponent, den har tagit slut hos leverantören så de har skickat en "ekvivalent" istället (som inte alls har samma elsäkerhetsgodkännanden) och tillverkaren monterar den utan att reflektera över det.

Många företag har skrämmande dålig kvalitetskontroll på inköpta komponenter, en del kollar inte ens att det som har levererats är det som står på följesedeln, de matchar bara följesedeln mot ordern.

Men såna grejer finns det ju gott om riktlinjer för, det är ju egentligen inga konstigheter. Läser man på lite om kvalitetsstyrning så är det ju nästan skolboksexempel. Då är det fascinerande att företag med 15-20 år i branschen ännu inte har koll...
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Kan ju tillägga att jag redan sen innan gjorde denna..
http://eteljemo.wix.com/teljemo#!The-sw ... addb9d589f

Borde vara samma fråga där.. den boxen är utskriven i vit PLA..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den största anledningen till att göra dessa själv är väl när det helt enkelt inte finns?

Men en genväg kan kanske vara att invändigt montera färdigköpta dosor för infällning och sedan kapsla in dessa i det egenutskrivna. Då är det dessa dosor för infällning som ska uppfylla önskade specar, medan det man skrivit ut själv som ligger utanför är att jämföra med vilken vanlig vägg som helst, antar jag?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Yes, i Europa fungerar en sån lösning.

I USA är det värre, där är nämligen byggnads- och inredningsmaterial omgärdade av en massa regler. Det handlar om att OM det börjar brinna i rummet så får inredningen inte främja branden. För elektriska apparater av viss storlek vet jag att man provar plasten med nåt som heter Steiner Tunnel Test.

https://en.wikipedia.org/wiki/Steiner_tunnel_test

Men det gäller nog inte riktigt små prylar, jag tror ytan på apparatens hölje måste vara över två kvadratmeter för att testet ska krävas. Men det krävs antagligen för tapeter och möbler.
Skriv svar