Är du säker på att din siffra om ventilation stämmer? 100m3/h är ju 27 liter per sekund. 9liter per sekund per person. Låter högt.Miramithe skrev:Lägenhet med 3 Pers ca 100m3 per timme så 300g vatten i timmen. 24*300=7200g vatten. Så 7,2 liter. Men tror inte den riktiga volymen på luftutbytet är så högt...
Luftfuktare
Re: Luftfuktare
Normal friskluftsventilation är runt 0,5 oms/h eller 0,35l/s/m2.
Olika rumstyper skall ha olika tilluftsflöden, till exempel sovrum skall det vara minst 4l/s.
Dessa siffror gäller friskluftstillförsel i bostäder.
Om värmen i bostaden huvudsakligen tillförs via ventilationen behövs mycket mer luft, men då handlar det om re-cirkulation ofta i storleken 10-20oms/h
Olika rumstyper skall ha olika tilluftsflöden, till exempel sovrum skall det vara minst 4l/s.
Dessa siffror gäller friskluftstillförsel i bostäder.
Om värmen i bostaden huvudsakligen tillförs via ventilationen behövs mycket mer luft, men då handlar det om re-cirkulation ofta i storleken 10-20oms/h
- Jan Almqvist
Jag tycker också att det låter konstigt, på västkusten borde det väl vara avfuktare som gäller?
Vad blir ventilationen till ett vanligt "pojkrum" som saknar aktiv ventilation, och har dörren stängd?sovrum skall det vara minst 4l/s
Det finns ett allmänt missförstånd att låg luftfuktighet påverkar oss, vilket det överhuvudtaget inte gör.
Dock är det så att hög luftfuktighet, dvs över säg 40 % indirekt påverkar oss negativt.
bearing, det beror på hur tätt huset är.
Dock är det så att hög luftfuktighet, dvs över säg 40 % indirekt påverkar oss negativt.
bearing, det beror på hur tätt huset är.
Har inte med luftfuktighet att göra, men väl partikelinnehållet i luften bl.a.
Vet inte om det har att göra med att jag hade astma som barn, och fortfarande kan känna (mycket lätta) astmabesvär, men jag blir våt och rinnig om näsan så fort jag kliver utomhus på vintern. Kanske ett sätt för kroppen att ge inandningsluften fukt på vägen ned.
På vintern händer det också att jag får torra läppar, särskilt om jag vistas mycket utomhus. När jag åkte skidor en vecka i alperna blev läpparna så torra att de sprack på minst 10 ställen, på både över och underläpp.
På vintern händer det också att jag får torra läppar, särskilt om jag vistas mycket utomhus. När jag åkte skidor en vecka i alperna blev läpparna så torra att de sprack på minst 10 ställen, på både över och underläpp.
Har väl snarare med temperaturen att göra, dessutom brukar det vara rätt hög luftfuktighet utomhus vintertid, 80% är ingen ovanlighet.
Kanske det, men varför blir läpparna då torra?
80% relativ fuktighet?
I så fall är det väl ändå mindre fukt i luften än sommar/inomhus, p.g.a temperaturen.
80% relativ fuktighet?
I så fall är det väl ändå mindre fukt i luften än sommar/inomhus, p.g.a temperaturen.
Det absoluta vatteninnehållet i sig är mindre, ja, men det spelar ingen som helst roll. Det är den relativa fuktigheten som styr eventuell avdunstning/uttorkning.
Dina läppar påverkas av temperaturen och inget annat.
Ett sätt att mäta borde ju vara genom att mäta antal liter som försvinner på ett dygn. Det har då försvunnit ut i luften i form av fukt.Icecap skrev:Gizmo: det viktiga är att mäta först! Att inte veta om det man åstadkommer är annat än placebo är dumt.
SHT11 verkade vettig, men kostar en slant, och kräver ju nått runt ikring som hämtar upp datan.
Funderar på om man inte ska ha nånslags konstruktion med tyg, som går som ett band på två rullar, och så en fläkt som fläktar på det hela med. Borde funka.
Jag är mycket besvärat av torr hud på vintern och förklaringen är enkel:
Luftfuktighet är RH, alltså "Relative Humidity". Kall luft kan innehålla mycket mindre vatten än varm luft innan det kondenseras och fälls ut, räknat i absolut värde, alltså gram eller liknande. Detta är principen man använder i lufttorkare med kondenseringsmetoden.
Är det alltså kallt ute är det mindre vikt vatten i den per kubik och när luften kommer in i husen och värms upp expanderar den (som all annan gas) varför det absoluta vatteninnehåll per kubik minskar ytterligare och innemiljön blir torrare än på sommaren.
Är det 20°C och 80% RH ute och man får in samma luft till samma temperatur kan man enkelt räkna med att man har 80% RH inne. Men räknar man på det med en utetemperatur runt 0°C och 80% RH ute och sedan tar in samma luft och värmer upp den till 20°C blir RH avsevärd lägre.
Jag ids inte räkna på det men det går att hitta formlerna på nätet. vad jag vet är att jag har haft 28% RH på kontoret då det var -6°C ute men nu, där det går uppåt 1,5°C ute, är den 38% RH.
Luftfuktighet är RH, alltså "Relative Humidity". Kall luft kan innehålla mycket mindre vatten än varm luft innan det kondenseras och fälls ut, räknat i absolut värde, alltså gram eller liknande. Detta är principen man använder i lufttorkare med kondenseringsmetoden.
Är det alltså kallt ute är det mindre vikt vatten i den per kubik och när luften kommer in i husen och värms upp expanderar den (som all annan gas) varför det absoluta vatteninnehåll per kubik minskar ytterligare och innemiljön blir torrare än på sommaren.
Är det 20°C och 80% RH ute och man får in samma luft till samma temperatur kan man enkelt räkna med att man har 80% RH inne. Men räknar man på det med en utetemperatur runt 0°C och 80% RH ute och sedan tar in samma luft och värmer upp den till 20°C blir RH avsevärd lägre.
Jag ids inte räkna på det men det går att hitta formlerna på nätet. vad jag vet är att jag har haft 28% RH på kontoret då det var -6°C ute men nu, där det går uppåt 1,5°C ute, är den 38% RH.
Senast redigerad av Icecap 16 december 2015, 13:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Luftfuktaren som jag länkade till tidigare har ett veckat papper med stor yta som suger upp vatten och en fläkt som blåser. Funkar dåligt, 1-2l avdunstade per dygn. Räkna med att du behöver ha väldigt stor yta på tyget.Gizmo skrev:Funderar på om man inte ska ha nånslags konstruktion med tyg, som går som ett band på två rullar, och så en fläkt som fläktar på det hela med. Borde funka.
Det måste ju ha med fukt att göra. Varför skulle läpparna bli torra av enbart låg temperatur?TomasL skrev:Det absoluta vatteninnehållet i sig är mindre, ja, men det spelar ingen som helst roll. Det är den relativa fuktigheten som styr eventuell avdunstning/uttorkning.
Jag tror den absoluta fukthalten har mer med detta att göra än du tror.
Min teori är att luften som värms upp lokalt runt kroppen får låg relativ luftfuktighet på vintern. Därför "sugs" mer fukt ur läpparna.
Och inomhusklimatet blir på liknande sätt torrare eftersom att luften som kommer in i byggnaden har lägre absolut fuktighet. När alla fuktiga ytor i byggnaden har torkat, kan fukthalten inte öka.