Grejen med filiament LED-glödlampor?
Re: Grejen med filiament LED-glödlampor?
Hittade såklart en app:
http://www.visosystems.com/products/flicker-tester/
Nu testade jag väldigt snabbt och utan filter, blev såhär för Biltemas filament-LED:
http://www.visosystems.com/products/flicker-tester/
Nu testade jag väldigt snabbt och utan filter, blev såhär för Biltemas filament-LED:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, djädrar vad tydligt det blev!drh skrev:Provade att filma min Biltema LED
463330 filmad med iPhone 6 - 240fps
Så här fick jag mot Biltemas LED (463330)
Jag gjorde kalibreringen mot ett lysrör för visst blinkar dom med 100Hz?
Jag tog nog några testbilder förra vintern på en filamentlampa, tydligen var den av enklare snitt.
En lampa med två filament. Så här ser den ut om man rör på kameran och använder en slutartid på 1/10 sekund. Inte särskilt jämnt ljus med andra ord. Och så här ser den ut lite närmare och med 1/1000 sekund slutartid.
En lampa med två filament. Så här ser den ut om man rör på kameran och använder en slutartid på 1/10 sekund. Inte särskilt jämnt ljus med andra ord. Och så här ser den ut lite närmare och med 1/1000 sekund slutartid.
Det beror på om du har ett elektroniskt drivdon eller inte. Finns de med betydligt högre frekvens som inte blinkar alls, typ.drh skrev:Så här fick jag mot Biltemas LED (463330)
Jag brukar skaka på ögongloben för att se flimmer som inte är direkt uppenbar.
Man darrar med fingret på ögonlocket, på sidan eller ovanför beroende på tycke och smak.
Ju längre ifrån ljuskällan man är desto högre frekvens kan man se.
Det blir liksom en streckad linje.
/W

Man darrar med fingret på ögonlocket, på sidan eller ovanför beroende på tycke och smak.
Ju längre ifrån ljuskällan man är desto högre frekvens kan man se.
Det blir liksom en streckad linje.

/W
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
För att kolla smala eller punktvisa ljuskällor med den där appen måste man sätta ett papper (eller annat filter) mellan, t.ex smörpapper, så att man bara ser ljuset och inga konturer. Appen mäter på ljuskällans konturer i bilden som drh postade, vilket inte blir bra alls. Notera att dansken i filmen sätter en pappersbit på telefonen just därför.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Här lite olika tester:
Blev lite överraskad av det obefintliga flimret faktiskt på den första här
Blev lite överraskad av det obefintliga flimret faktiskt på den första här
COs Filament-LED tycks vara likvärdiga de från Biltema (samma leveratör/tillverkare?). Beror säkert på att båda förmodligen saknar kondensator efter likriktaren. Trångt i sockeln ju.
Frågan är vad som är högsta acceptabla flimmer-index för att slippa de negativa stress-effekterna?
Frågan är vad som är högsta acceptabla flimmer-index för att slippa de negativa stress-effekterna?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Flimmerindex... var tvungen att kolla upp hur det räknades ut. Det är arean av kurvan ovanför medelvärdet, delat på hela arean mellan kurvans max- och minvärde. Det är alltså hur stor del av ljusflödet som är ovanför medelvärdet. Dock ser det på appens bilder ut som de räknar tvärtom...
För på bilden ser det ut som det är mer ljus än mörker, men kurvan dröjer sig kvar längre under strecket.
För på bilden ser det ut som det är mer ljus än mörker, men kurvan dröjer sig kvar längre under strecket.

De definerar först areorna såhär:

Där sen "Flimmer-index" beräknas som Area_1/(Area_1 + Area_2) och då verkar det stämma bättre.

Där sen "Flimmer-index" beräknas som Area_1/(Area_1 + Area_2) och då verkar det stämma bättre.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jaha det var ända ner till botten på arean... jaja då var det fel på sidan jag hittade. 
Men jag får fortfarande inte ihop hur de synkar kurvan med ljuset på bilden. Det är ju förskjutet 90 grader?

Men jag får fortfarande inte ihop hur de synkar kurvan med ljuset på bilden. Det är ju förskjutet 90 grader?
Den övre kurvan i bildena ser helt klart ut att vara fasförskjuten i förhållande till den bakomliggande bilden.
Äsch, man får nog ta appen med en nypa salt men man får ju ett skapligt mått på frekvensen och amplitudvariationen.
Äsch, man får nog ta appen med en nypa salt men man får ju ett skapligt mått på frekvensen och amplitudvariationen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Helt klart.
Filament-lampan jag mätte på ersätter en koltrådslampa och lyser alldeles för starkt nu. Funderade på att försöka meka in en kapacitiv spänningsdelning och en glättning i sockeln på nåt vis...
Filament-lampan jag mätte på ersätter en koltrådslampa och lyser alldeles för starkt nu. Funderade på att försöka meka in en kapacitiv spänningsdelning och en glättning i sockeln på nåt vis...