Koppla backljus på varningsblinkers

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shauhansson

Re: Koppla backljus på varningsblinkers

Inlägg av shauhansson »

Ingen som kan hjälpa mig?!
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jag skulle använda dimbakljuspinnen 54G för ett impulsrelä och ta drivströmmen från bakljus 58L eller 58R. Då blir din vagn kompatibel med andra fordon och din bil helt omodifierad.

Ett hightech alternativ är en RF sändare/mottagare för att inifrån bilen kunna slå på backljuset. Strömmen till backljus skulle jag fortfarande ta från 58L/R flr att vagnen inte ska ställa till det när den kopplas till annan bil än din egen.

Glöm inte att många fordon har glödtrådsvakt som kan varna när den ser knepig strömförbrukning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hel/halvljusreläet på bilar som har helt återfjädrande knapp är vad du vill ha för högra reläet i ditt schema. Jag tror t.ex. att folkvagnsbubblor har sånt relä.

Men släng gärna på ett till relä som gör att du också måste bromsa förutom att ha varningsblinkers på. Du lär ju ändå ha bromsen nedtryckt när du ska växla mellan att backa och inte backa, men däremot så är det inte så självklart att bromsa om du faktiskt behöver varningsblinka.

Plusmatningen som via reläet faktiskt driver backljusen bör du med fördel ta via dioder från alla pinnar som normalt kan ge spänning, d.v.s. bakljus, bromsljus och båda blinkersarna, tror jag. Då fördelar du lasten jämnare på bilens elsystem och undviker kanske lite spänningsfall. Se bara till att dioderna är feta nog för aktuell ström.

Egentligen borde du ha en elektronisk koppling som återställs varje gång strömmen bryts helt, så att du inte råkar åka omkring med backljus av misstag. Det kanske går att använda hel/halvljus-reläet från nån modernare bil, kanske äldsta Volvo V70:n som har återfjädrande knapp och alltid startar på halvljusläget.

Montera nån indikator framåt så att du ser om backljuset är tänt. Ett blinkrelä som växelvis släcker positionsljuset höger/vänster fram kan kanske funka om du inte vill göra någon ändring på utsidan av kärran.
Skriv svar