Egen bilbana från grunden

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Re: Egen bilbana från grunden

Inlägg av ecenier »

Jag misstänkte att det var en likadan låda som i din tråd. Jag kände igen fästena (vilka jag borrade bort)

Ja jäklar, du visar en pryl som det tipsades om här på SEF, för en tid sedan, och som jag köpte för att jag tyckte den verkade väldigt praktisk. Den ligger så fint på mitt hobbybord helt oanvänd :)
Tack för påminnelsen! Självklart är ju den optimal för jobbet.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det var där jag såg den men hittade inte tråden nu, köpte en till mig och en till farsan i julklapp :-)

Den funkar även skapligt som dorn/syl för att markera. Jag borrade ändå först med litet borr för att sedan använda håltagen till precis rätt diameter, funkade perfekt till ändamålet trots ganska rejält gods i dessa lådor.

I mitt fall råkade lådans fästen otroligt nog passa exakt med hålen i kretskorten så jag behöll mina.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Fantastiskt roligt projekt! Skall följas med intresse!!! :D :bravo:
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Nu när min power-base är klar så passade jag på att lägga till fram-, bak- och bromsljus.

Det finns några kopplingsalternativ på nätet, men jag gjorde en lösning med NMOSFET för att minimera strömbelastningen på pic-kretsen som sitter på DPR-modulen (C8515).

Här är kopplingschema,
scalextric-lights.png
Här är bilder på lödjobbet där jag mer fokuserade på att bli klar fort än att göra det fint :)
MOSFET:arna limmade jag fast på lämpliga ställen á la dead bug och lödde direkt på benen från SOT-23-3-kapseln.
IMG_1013.JPG
IMG_1018.JPG
Här är färdiga resultatet. Första bilden ingen broms. Andra bilden med broms. På bilderna syns även power-basen i så gott som färdigt skick.
IMG_1031.JPG
IMG_1032.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Gött mos!

Beträffande "dead bug"-metoden så förstår jag det som att du där moddat bilens bef. kort och feten ligger i den röda plasthylsan?
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Jag superlimmade mosfet:en uppochner på lämpligt ställe på befintliga PCB:t. Jag behövde löda in kablar på 4 ställen, pic-pinne 8, 6, gnd samt på en punkt mellan likriktare och 7805.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, så mosfetarna sitter med benen i vädret på kortets undersida och det man ser på bilden är bara dina "tjuvkopplingar".
Erik M

Inlägg av Erik M »

Snyggt jobbat. :tumupp:

Å... Himla bra PB, som lämnar mer spänning vid högre belastning... :twisted: :vissla:

:mrgreen:
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

hanzibal skrev:Ok, så mosfetarna sitter med benen i vädret på kortets undersida och det man ser på bilden är bara dina "tjuvkopplingar".
Eftersom ena MOSFET:ens gate skulle kopplas till ben 8 på PIC:en, så limmade jag fast MOS:en så att gaten kom väldigt nära pinne 8 på PIC:en.

PIC:en sitter på C8515-modulens undersida, så man behöver lossa den från plasthållaren först.
Det finns lite mer detaljerade bilder på nätet. Jag orkade inte ta så många bilder eftersom mobilen hade svårt att fokusera.

Elschemat för C8515-modulen går att hitta på nätet. Det underlättar för att hitta bra lödpunkter.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Erik M skrev:Snyggt jobbat. :tumupp:

Å... Himla bra PB, som lämnar mer spänning vid högre belastning... :twisted: :vissla:

:mrgreen:
:D
Nja, det är bara displayen som fladdrar lite. "Belastningen" ligger ju i häraden 10-15mA, så i det stora hela är det en slump att spänningen fladdrade upp en tiondel när jag tog bilden.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Är det en sådan här bilbana du ska bygga?
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

OJ! Ser snygg ut :tumupp: Lite riskabelt med flytande kväve när en 3 och en 5-åring ska ratta bara :D
Otroligt likt whipeout i alla fall.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Det har redan gått 5 månader sedan första inlägget. Jag som trodde jag skulle bli helt klar till julafton med fräst bana och allt :)

Idag fick jag hem mitt egena mönsterkort som ska sitta i bilen och avkoda den digitala signalen.
Det blev runt 160 mönsterkort för ca. 340:- från http://dirtypcbs.com/
Jag har inget att klaga på. Den här gången var det 4 mönsterkort som var överkryssade och utdömda. Resten är troligen OK.
IMG_1251.JPG
Kortet är ett par millmeter bredare än ett "orginal" C8515 digitalkort från scalextric.
IMG_1249.JPG
Mitt kort är gjort med samma infästningshålbild som c8515, så att det lätt kan ersätta det om man skulle vilja.
IMG_1250.JPG
Och här är en video som visar funktionen.
https://youtu.be/hrAoowcbvFc

Nu när jag har både egen Powerbase och egna kort i bilarna, så är det fritt fram att börja göra ett eget protokoll som kan hantera fler än 6 bilar samtidigt. Dock är det ju en begränsning med nuvarande Powerbase att jag bara tillgängliggör 6 AD-ingångar 8)
Fast innan det är det ett mönsterkort för att styra växlar som jag ska beställa. Kortet ska möjliggöra att köra raceline. Det är tänkt att man inte ska behöva bestämma själv när man ska byta bana, utan om man ligger tillräckligt nära framförvarande, så byter man själv automatiskt bana för att kunna köra om. Det mesta är klart i teorin, men jag behöver göra en testuppkoppling osv. 90% kvar av den funktionen med andra ord ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Erik M

Inlägg av Erik M »

Ah, raceline racing, intressant.
Du har följt mig på SFi, förstår jag. :mrgreen:
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Nja, jag vet inte. Jag har mest fått idéer från något som kallas BLST. Har du kanske med ett finger där?
Vad är SFi för forum? Vilket signum har du där?

Just race line är ju inte så komplicerat att åstakomma. I alla fall om man som jag, låter bilen som ligger först följa race line tills en annan bil kört om.

Vi får se hur det går med slutförandet av just raceline-funktionen. Det är det mekaniska som är det svåra för mig. Det elektriska känns som ett mindre problem.
Skriv svar