Vad är detta för säkerhetsskruv? Förlängningssladd..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted

Re: Vad är detta för säkerhetsskruv? Förlängningssladd..

Inlägg av svanted »

totteflash skrev:Det är en NIT!

det är en SKRUV :D
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jag hade tagit en körnare och slagit ett märke i den sen borrat bort skallen försiktigt och öppnat dosan. Det brukar gå att få tag i den sen med en tång och få ur den och ersätta med en riktig skruv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alla nitade dosor jag tagit isär har haft nitar som ser ut som nitar. 100% släta huvuden.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Alright! Ja, har väl beslutat mig för att jag ska prova borra i skruven här framöver, antingen prova skruvutdragare eller så får man kötta på och ta bort hela huvudet, lämna lite kvar kanske så man kan få tag med tång så man kan dra/skruva ut det sista.

Det är klart att det kan vara en nit, men jag känner att om det nu är en nit, varför ens ha några skåror alls på huvudet? Ok om det skulle vara en-vägs skåror, så det bara går att dra i den men inte ur.. Men det finns ju ändå verktyg för att ta ur skruvar med sådant här huvud, så det känns mest logiskt att det ska vara en skruv ändå.

Vi får se när jag lyckas få bort dem :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

lillahuset skrev:Det finns väl inga skruvade skarvdosor för konsumentmarknaden nu för tiden. Alldeles för lyxigt, ingen är beredd att betala. Fyll hålen med lim så får tanten använda något av de andra uttagen.
Faktiskt så har Classe börjat med det igen! Tyvärr inte speciellt många uttagsbrunnar dock.
http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag- ... el/36-4813
http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag- ... el/32-7225
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Utan kabel ja. Men Svenne föredrar väl med kabel. :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Fast med kabel så är dom inbrottssäkra. Försök bara hitta grendosa utan kabel, det är jävligt nog då alla levereras med kabel idag. Så det man får göra är att köpa en med väldigt lång kabel och sen klippa kontakten då man är nöjd med längden.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

svanted skrev:
totteflash skrev:Det är en NIT!

det är en SKRUV :D

Det är i alla fall ingen bult... :D
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

DET ÄR EN SKRUV. och som verktygsmakare så har jag faktiskt gjort mig ett verktyg för att skruva bort dessa.

:D
det finns inte en skruvmejsel att köpa under några hundra kronor. så därför gjorde jag mig en egen. :)
hade problemet med att det inte fanns några vettiga grenuttag med sladd över 5 meter. det problemet löste jag själv.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Stämmer inte riktigt men tycker att Holt-huvudet ser ganska likt ut. Dock inte avsmalnande skåror.
Några rader ner på denna länk finner du hur Holt-modellen ser ut -> http://www.stanleyind.com/bolt_screw_types.asp

EDIT: Just det, googla runt lite på "tri groove security screw". Finns mycket att titta på..
EDIT2: Något sånt här borde ju fungera -> http://www.tsdistributors.com/store/p/108-Tri-Groove-Socket.aspx
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Vad jag kan säga är att skruven troligen är helt slät innan montering. det sitter nog 3st "knivar" i bitsen som de skruvar i skruven med, bara för att få grepp för att skruva i den. De 3 spåren uppkommer när de skruvar i skruven i dosan. det ska inte finnas någon skruvmejsel som passar helt 100%. man får köpa en liknande och fila den spetsig.

Skruven är mjuk, och den sitter inte särskilt hårt. du kan få köpa min bits för en billig peng.
bara jag minns vart jag la den. :D
superx

Inlägg av superx »

Vill man ha grendosor utan kabel så tycker jag dessa är bra:
http://www.ljusljudmusik.se/?page=shop/ ... &show=info

Bra stabil konstruktion där kabeln kommer ut i marknivå vilket gör att dosan ligger stadigt på golvet. Finns dock enbart i svart utförande med två eller tre uttag.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Oj det går fort med svaren när man är borta! :P

Purre
Häftigt, synd på så få brunnar visst, men grymt ändå! Det är alltid bra att kunna öppna upp och "serva" vid behov - vad det nu kan vara, exempelvis byta sladd eller så.

lillahuset
Om du menar Svenne som vanliga svensken så ja, det tror jag också. Dessa dosor utan kabel är ju mer för "oss" som vill ha speciell längd eller kanske öppna upp pga något fel eller ja.. vad som :P Men visst, de flesta vill ju ha med kabel, men det är ju bra att det finns utan också :D

frownlayer
Aha, det är ju häftigt :D Då gör du alla sorters verktyg som behövs för tillfället om du inte har dem då? Är det väldigt avancerade verktyg eller mer som för i detta fall, med specialskruvar? Skoj ändå :D

Om du vill göra dig av med den så visst, kan ta PM på det.

Magnus_K
Ja Holt liknar ju också förstås, fast där verkar ju skårorna gå mycket högre. Hittade socket på tidigare länk, men som sagt.. Går ju köpa nya skarvdosor flera gånger om på det priset, plus frakt :P

superx
Också en trevlig produkt! Men synd bara på svart, känns mer som en bygg-variant eller möjligen disko/klubb miljö. Igen, synd med så få brunnar, men helt klart bra produkt om man vill/behöver bygga egen med speciell längd på kabel! :D
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Skruvade grendosor säljs av de flesta elgrossister.
De är dock rätt dyra. Köper man billigaste sorten på något lågprisvaruhus så är de oftast inte enkelt delbara.

En typisk labbänk för mej, så behövs ca 20-30 uttag. För närvarande är det 7-8 mätinstrument, två datorer, tre lödstationer, två belysningar, två nätaggregat, lyse till mikroskop samt oräkneligt många nätadapters.
Somliga av dessa adapters har en förmåga att blockera grann-uttagen.
För detta används 7 grendosor med 6 uttag i varje. En grendosa har som enda uppgift att fördela till övriga dosor. Dosorna är grupperade så att jag t.ex. kan bryta lödstationerna när de inte används, utan att något annat påverkas.

För att undvika ormhärvan på golvet bakom bänken ville jag få lite ordning genom att sätta upp dosorna på väggen bakom bänken. Valet föll på 7 av de billigaste grendosorna från Jula.
De hade bara fyra st nitskallar synliga och väl försänkta, en i vart hörn. Inget att skruva på.
Borrade ett 1mm stort hål från ovansidan, mitt för en av dessa nitar, och pressade med en skruvmejsel.
"Niten" gängade ut sej utan större problem. Den hade gängor fast med mycket brant stigning.
Alla nitar togs bort och kabel skarvades om för att precis räcka till centrala fördelningsdosan.
Diagonalt på varje dosa borrades två av hålen upp till 4 mm.
Dosorna skruvades därefter ihop som vanligt i resterande två hål, fast nu med skruvar med vanlig M3 som fick självgänga.
Resterande två genomborrade hål användes för att montera dosorna på väggen. För detta användes långa trall-skruv med flat skalle som väl räckte genom dosan och ytterligare 15 mm.
Trots uppborrningen så fanns det gott om plast runt skruven, så den t.ex. inte kan bli spänningsförande om något sladd kommer lös inuti dosan. Skulle man borrat snett så att skruven är synlig invändigt, så kan man klippa till några korta längder isolerslang som extra isolering.
Uppborrningen gjordes så stor att det inte skulle spänna i plasten och skruvarna drogs inte hårdare än att delarna satt ihop glapp-fritt. Spänner det för hårt finns risk att plasten spricker med tiden.

Eftersom dosorna har strömbrytare som jag kan nå med foten så är det det lätt att slå av och på lödstationerna allt eftersom de behövs.
Sparar ström och en och annan lödspets.
Uttaget för datorerna, dess strömbrytare är blockerad med en tejpbit. Dumt att bryta dessa av misstag, vanligen med osparat arbete.
Huvuddosan bryter allt, bra om åskan är närgången.
Har ytterligare en grendosa som sitter framtill under bänkskivan, lite mer lättåtkomlig, men den är bara avsedd för tillfälliga anslutningar.

Tveksamt om man egentligen ens får öppna dessa dosor, borra och byta skruvar.
Har för mej man inte heller får göra nyinstallation genom montera dosor med lös sladd genom att fästa dom permanent på väggen. Däremot är ormbo på golvet helt ok.
Se det därför som exempel på hur man inte ska göra.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

God självinsikt och ett utmärkt exempel för vissa av oss som vet (någorlunda) vad vi pysslar med. Men gör inte så här hemma!!!
Skriv svar