FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av lillahuset »

Bebisar! :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo jag minns känslan när man byggde en sändare... Bra musik på mammas köksradio på en massa frekvenser... :)
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

Byggde min första tidigt 70 tal med AF114 och OC71 (Germanium trissor för er som inte vet). Funkade kanon. :D
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

I början på sjuttiotalet kunde man beställa en sats med 27 (?) olika ritningar, A4, typ stenciler. Har tyvärr inte kvar.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Lite off topic, men angående saker som stör så är det fanimej fruktansvärt vid katrineholm. De har smackat upp två skyltar där som säger "välkommen till katrineholm" och visar lite diverse bilder. När man åker förbi dessa skyltar störs all radio ut med brus med kanske 50 meters radie. Otroligt att dessa skyltar blivit godkända, men antar att det är för att det inte är så stort område som störs ut. Lika irriterande varje gång dock...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Låter som samma sak dom lyckades med här i Vänersborg, grejen här var bara att rätt över där en av dom satt så är inflygningen till Trollhättan-Vänersborgs flygplats... Jättebra när det blev tyst i radion i flyget.... :roll:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

lillahuset
Det finns "inget" som kan göras i en IC som inte kan göras med diskreta komponenter. I princip iallafall...
Jo det är ju förstås sant, men hur pass avancerat skulle det bli, det är väl det som kanske är grejen :P Men ja, det borde ju gå rent tekniskt eftersom ic-kretsar är uppbyggda av komponenter som finns lösa :P
Här är en kul variant som någon på forumet la upp länk till:
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter
Läskigt enkelt :P haha

Jonyverse
Tufft! Det är ju ic-kretsar med, men som sagt, inga "speciella" och absolut inte dyrt så sett. Förmodar på utseendet av kortet under att det är själva fm-sändaren? Om det du håller i är stereogeneratorn :P

YD1150
Alright! Jo jag tänkte något liknande att spolen skulle vara kvar. Dock har jag sett andra som provat på 4-varvs spolar och det ska fungera också. Men då kanske man absolut behöver en trimkonding? Det känns som att man inte fick lära sig något om detta när man gick elutbildning.. Visserligen så var det ju inte inriktat mot radio, men vi gick ju igenom spolar och så, men inte så detaljerat som jag känner just nu att jag verkligen hade velat att det skulle varit :P

Men jag ska absolut prova det! Ska sätta mig, förhoppningsvis hinner jag imorrn, och bygga en identisk kopia av den jag byggt, eller kanske två. En för att prova avtappningen 1-2 varv från plus, men även att koppla in en trimkonding parallellt med spolen som vissa scheman visar. Kanske inte blir någon jätteskillnad, men mer för att förstå vad det gör för skillnad, om någon förstås.
Det följer med lite extra i vanliga radion: https://sv.wikipedia.org/wiki/LuLIS
Anledningen till varför de inte ville skrota analoga FM? Vart ju inget DAB....... :?:
Det där verkade spännande! Min personliga åsikt om DAB.. intressant, men verkligen? All digital sändning är ju så mycket sämre. Visst, du kan få högre hastigheter, bättre bildkvalité osv.. osv.. osv.. Men! Du måste ha en bra signal för att få något överhuvudtaget. Är det dålig signal så försvinner ju allt, ser man ju enkelt på digitaltv idag :(

Med analogt så kanske du får brus, men det krävs ganska mycket för att du inte ska höra något alls från utsändningen. Med digitalradio kommer det ju bara bli helt tyst så fort man tappar signalen, inte sämre ljud som med analogt.

orvar-e
Tycker jag med! :D

Jan Almqvist
Det är långt mer avancerat än vad jag vet, men kanske något att lära sig inför ett eventuellt stereo fm bygge :D Kanske inte direkt för byggandets skull, men för att förstå hur det fungerar förstås.
I början på sjuttiotalet kunde man beställa en sats med 27 (?) olika ritningar, A4, typ stenciler. Har tyvärr inte kvar.
Ja precis.. jag föddes för sent! Hade velat leva redan på 50-talet, varit med om allt det som vi idag tar för givet men som då var senaste nytt :D Exempelvis hade man kunnat få tag på de ritningarna och byggt sändare som de flesta andra gjorde samtidigt :P

Glenn
Va häftigt! :D Ja det är ju ett tag sen förstås. Jag har hållt på med lödning och elektronik sen jag var ja.. 14-15 någonting, men det är först nu som radio är något intressant för mig.. Men som sagt innan, jag förstår att de flesta redan gjort detta för länge sen med största sannolikhet :P Däremot tycker jag det är superskoj nu och jag uppskattar alla svar jag får i tråden, det känns lite som att jag.. passar in mig i ledet och blir "en" i gruppen eller nåt :P haha

Vad jag förstått, både läst och sett video om men även när jag själv tagit på kretsen, så verkar det vara en hel del tur inblandat i det hela just eftersom radio är så pass känsligt för störningar av alla möjliga slag. Nu vet jag inte, men en tanke med din kompis sändare som gick flera kilometer, det kanske bara var att komponenterna hade olika längd på benen eller kanske att komponenternas kroppar var böjda lite olika i förhållande till korten och spolen osv.

Som YD1150 sa i sitt första inlägg, denna sändare är extremt känslig. Jordplanet kan jag hålla i utan att det blir några störningar men de mesta andra komponenterna gör att det blir någon sorts störning direkt när man tar på dem :P

Och va känslig den är när man fått in exakt rätt frekvens på radion, det är helt tyst på exakt rätt frekvens, men bara man tar super-försiktigt på exempelvis en av transistorerna så låder det som att man skulle befinna sig instängd i en gigantisk plastlåda och någon skulle smeka utsidan med ja.. en stor träplanka eller något :P Riktigt häftig effekt, men jag förmodar att det är för att mikrofonen är så känslig och den är direkt fastlödd på kortet så alla sorters vibrationer på kortet går rakt in i mikrofonen :P

Man förstår ju långt mycket mer nu när man byggt en, än innan. Har lärt mig väldigt mycket :D

PHermansson
Jo jag minns känslan när man byggde en sändare... Bra musik på mammas köksradio på en massa frekvenser...
Haha :D Jag förmodar att det är så även på denna, har dock inte riktigt lyckats hitta någon bra signal på annan frekvens än den som är "inställd". Däremot "skit" på flera frekvenser runtomkring förstås :P

Berrabongo
Ballt :D Germanium transistorer ser lite annorlunda ut, har inte hållt på med dem men har hört att de i ljudkretsar ska "låta" lite annorlunda.. Någon som vet?

ViktorSigg & Hedis
Va värdelöst! Hur kan man göra så, både de som tillverkat och de som beställt och använder produkterna borde väl märkt detta? Galet! :P

Men det är en ganska perfekt avslutning på detta inlägg. Om man tar exempelvis denna FM-sändare som jag byggt, går det att göra den riktigt stabil på en frekvens eller är designen bara helt omöjlig för detta?

Vad är det som göra frekvensen stabil? Vilka av komponenterna är det som gör frekvensen stabil?
Har läst om att spänningen gör så att frekvenser skiftar, så om man i mitt fall då använder ett 9V batteri och har det igång tills batteriet börjar ta slut så har frekvensen ändrats från det att man startade sändaren. Något man tydligen kan åtgärda med en spänningsstab förstås. Effekten ändras ju även, åtminstone på denna design, av spänningen också.

Sen undrar jag även om RF-burar, kan en sådan göra någon skillnad på exempelvis denna modul jag byggt. Ja, en tanke är väl kanske att man inte "kommer åt" komponenterna och därmed så är det ju svårare att störa kretsen. Men finns det något annat en sådan RF-bur skulle kunna göra?

Jag tänker att det kanske är något som gör att modulen sänder mer på just en frekvens och inte breder ut sig? Eller är det bara komponentval och design i övrigt som gör att den blir frekvensstabil?

En variant som jag ska bygga senare är ju "uppdelad" i tre sektioner; för-förstärkare, fm-modular/oscillator och förstärkare/output.
Den ska ju vara enormt stabil, så jag tänker att det kanske är just att den är uppdelad eller ja.. att det är fler komponenter på som gör den mycket mer okänslig?

Återigen, många tack för alla inlägg i tråden! Superskoj att höra era idéer och erfarenheter, men förstås även roligt när ni tycker att jag gjort ett bra jobb :D hehe
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Militären ville ju inte lägga ner det vanliga analoga FM-nätet för då försvinner
möjligheten att skicka med "lulis"-signalen. DAB kanske inte hade den möjligheten.
Digitala sändningar verkar ju inte vara riktigt i realtid jämfört med det analoga, finns
väl x-antal digitala burkar och nätverk, länkhopp m.m. som signalen ska igenom och det tar lite tid.

Sveriges radio har/hade nog någon medhörning via det analoga för "reportar på fältet" men när
det blir digitalt så blir det svårt att höra när det blir 1-2sek fördröjning i hörlurarna.

Brandmän, typ rökdykare ville gå tillbaka till den analoga radion då den bara brusar till
vid svag signal, det digitala blir nog som sagt knäpptyst och det kan bli farligt om det vill sig illa.

Din FM-sändare har nog lite mikrofoni, den trådlindade spolen vibrerar nog en del när du
rör kortet och då varierar induktansen och därmed frekvensen, prova genom att koppla ur
den ordinarie mikrofonen. Sannolikt hörs det ändå i din radio.
Ibland finns det skumgummi inuti spolen som dränks/doppas i smält vax för att rent mekaniskt stabilisera spolen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag minns inte vem som la upp det här på forumet men det låter ju lysande.
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har hört storys från folk som byggde dessa sändare som barn och sedan hade PTS runtfarandes i området i flera dagar efteråt.

Numera verkar dom skita i de flesta som stör med sändare på lägre effekter, kostar väl för mycket att åka ut å pejla antar jag.

Minns när jag lekte med sån där plasmadiskant, den hördes klart och tydligt med rundradiokvalitet över telenätet på andra sidan stan(rapport från min morbror), så det va jävla mysko att inte PTS kom på besök då, för det va ju ändå en sändare på uppåt 50-100 watt nånstans mellan 10-100MHz, om den nu inte med ren tur föll inom ett licensfritt band där man får sända vad man vill med obegränsad effekt. :humm:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

YD1150
Det är ju absolut viktigt, med fördröjningen. Sen bryr inte jag mig om reportrar, så sätt :P men visst, de förlorar ju på det. Brandmän också, det är ju sinnessjukt om radion dör för att man inte har mottagning.. Med analogt kan du ju höra när det börjar bli dålig signal och kan gå tillbaka något steg för att få tillbaka bra mottagning.

Visst, det kan du väl egentligen med digital radio också, men jag vill ändå tro att "anslutningen" digitalt måste ta lite längre än bara vanlig FM radio. Kanske inte, jag har inte full koll på digital radio förstås, men bara det att det blir en svagare signal men att man fortfarande kanske kan höra någon på utsidan skrika att "NU RASAR BYGGNADEN, KOM UT!!" med digitalt blir det bara "N.. AS.. T!!" inte speciellt lätt att förstå :P

Spännande med mikrofoni! Det med "något" som finns i har man ju sett i gamla radio, åtminstone i radiomottagare. Sen även bilder av alla dess slag. Men då måste man nästan ha någon frekvensräknare eller annat instrument för att säkerställa att rätt frekvens är inställd eller då förmodligen använda en trimkonding som man vidare kan ställa frekvensen på innan man kladdar fast spolen? :P Annars blir det ju svårt att få in rätt frekvens sen :P hehe

Kanske ska prova med något sådant sen också, varje test är ju något man lär sig av :D

lillahuset
Framförallt superenkelt! :P

Tekko
Det kan jag absolut tänka mig, speciellt med de dokumentärer man sett om piratradiobåtarna :P Det var ju visserligen tusentals gånger viktigare, men själva idén bakom jagandet var ju att det skulle vara total kontroll över det som sändes ut till allmänheten. Jag kan nog tänka mig att om man stör "ett längre tag", vad det nu kan vara, på exempelvis någon kommersiell radio frekvens så kan de nog börja undersöka - det är ju ändå deras jobb.

Men att man kanske slår på och provar ett par sekunder eller någon minut med sändare som absolut inte sänder ut flera watt, så tror jag varken att de märker av det eller ens är intresserade. Det är väl mer om man har otur då kanske. Kan inte tänka mig att de åker ut och pejlar för skojs skull nuförtiden.

Men med det sagt, jag tänker ju inte köra igång en radiosändare, ens med låg effekt bara för att jag tycker att det är bra och inte tror att jag skulle åka dit på det. Det är ju korkat förstås!

Roligt med historien också :D 50-100W måste väl varit mindre hälsovådligt också? Men häftigt att den räckte så långt :P Jag tycker det är rent fantastiskt att man med en enkel radiostation med ett visst antal watt kan prata med folk på andra sidan planeten.. om förhållandena är rätt och man har rätt utrustning. Men egentligen är det ju inget gigantiskt som behövs, bara "rätt" saker. Riktigt häftigt :D

Men tanken är väl att i slutändan kunna bygga en "svag" FM sändare som kan kopplas till mobilen och kan lyssnas på i bilen. Först och främst blir det ju en mono sändare, men det kanske går att bygga en stereo också, har jag ju nu förstått :P Det är ju långt kvar till dess, men jag vill göra den så korrekt som möjligt och det är ju en hel del tester på vägen. Visst, det är billigare att köpa en i valfri teknikaffär och så är det klart, men jag vill liksom bygga den själv men att den fortfarande ska vara "säker" och "laglig". Vill ju inte strömma ut det man spelar upp på mobilen över hela stan :P hehe
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

lillahuset skrev:Visst är det kul med projekt av den här typen. Schemat påminner om min minnesbild av Josty Kit HF100 eller vad den hette. Grattis!
HF 65 hette den! :mrgreen:

http://www.radiohistoria.jvnf.org/pirat1.htm
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Avlyssning.nu finns fortfarande uppe här, om någon långfingrad känner sig manad att bygga en rejälare sändare.. :D
http://www1.shellkonto.se/icom2002/left.htm
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah!!! Båda de där sidorna har man ju glömt bort, jag kommer ihåg från säkert.. 15 år sen? att jag var inne på de sidorna.. Oj va tiden går fort!

Jag tänkte flera gånger då när jag var inne på avlyssning att ååh, det hade varit roligt att bygga sådana.. men jag visste inte riktigt vad jag skulle "ha" dem till.. Just eftersom de är olagliga att använda. Men idag när jag är mer inne på att bygga, än då, så kan man ju absolut bygga och testa försiktigt. Nu känner jag mer för att bygga och ha som minne, att jag också byggt ihop sådana :D

Måste ha varit ganska spännande för piraterna, men även för poliserna som jagade piraterna.. Piraten om han skulle klara sig länge och polisen om de just den natten skulle hitta piraten.. Hade absolut inte velat vara piraten i det läget :P haha

Hittade denna om JostyKit HF65
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=60888

Nu känner jag än mer att jag måste bygga min UV-låda.. jag har ju allt för den, bara att jag inte vet hur jag ska få plats med den när den är ihopbyggd :P Men det kan nog underlätta och göra det lättare att bygga ihop såna här olika kretsar.. Speciellt om jag ska bygga flera av en för att testa olika komponentval osv.. Då blir det ju lättare med "färdiga" kort så att inte komponenterna som är böjda åt olika håll kan göra någon skillnad :P Om ni förstår :P

Mycket att göra, mycket att tänka på.. så lite tid på dygnet :P

Förresten, det är ingen av er här som kört piratradio under en kortare eller längre tid och fått besök av farbror blå eller pts? :P Inte för att jag vill hamna i samma sits, men jag älskar historier :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

För er som är intresserade av Svensk piratradio historia så är det här väl värt att läsa! :)
En hel del intressant insider info och bilder. http://antus.org/pirat.html
Skriv svar