Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Skisserna på en vertikalfräs går parallellt med funderingar på en portalfräs. Har gjort min första simulering i Fusion 360. Ville kolla vad som händer med fräsbordet om man belastar ute i kanterna och inte har linjärblocken längst ut i kanterna.
Detta bordet är 500 x 300 x 40mm. Det är 75mm från kanterna på bordet till linjärblockens ytterkanter. Belastar med 500N ute i ett hörn. Det skulle ge 2,5/1000mm som bordet sviktar. Om det inte blir för stort moment på blocken så funkar detta och jag får ut tillräckliga 500 x 300mm.

Min summering så här långt är att det känns klart enklare att få en vertikalmaskin rät och stabil i alla ledder än en portal. Portalen känns mer lämpad för högvarvsspindlar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av tecno »

Det går framåt med dina funderingar :tumupp:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av Andax »

Perra_e, är det svårt att simulera i Fusion 360?
Snyggt jobbat!
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Andax: Börjar man med en enkel modell är det inte svårt. Första försöket jag gjorde var på fräsen och det var rätt kört! Finns ett par korta filmklipp under lerning på fusionsidan som räcker för att komma igång.
http://fusion360.autodesk.com/learning/ ... 6EA08086B1

tecno: Japp, har nog tänkt klart snart. Det var väldigt bra att köra igenom en ordentlig sväng med portalfäs för att förstå vad det innebär. Man är ju sugen på så stor fräsyta som möjligt, men det får inte ske på bekostnad av precision i mitt fall. Det luta väldigt mycket åt en vertikalfräs trotts allt. Den känns mycket enklare att få tillräckligt stabil och rak. Får jag ut 300mm i Y så räcker också det. Jag vill bara gå igenom de olika varianterna tillräckligt mycket så att man inte ångrar sig senare utan att man har tagit ett aktivt beslut och vet vad man väljer bort.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av DAP »

Förstår inte alla hur en vertikalfräs skulle bli stabilare än en portal fräs.
Hade jag tänkt bygga från scratch så hade jag nog byggt en portal alla dagar i veckan.
Förklara gärna varför.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Inte stabilare i absoluta termer utan att en vertikalfräs skulle bli tillräckligt stabil för mina behov och att den är lite enklare att bygga. Det + att det är smidigare med en 4:e axel på en vertikalfräs tycker jag. Det var så jag tänkte, men det är utmärkt att du ifrågasätter !!! Man låser sig väldigt lätt i sina egna tankar.

Det värsta med portalfräsen är att portalen blir rätt svår att gjuta, men man kan ju faktiskt dela på den så att man gjuter två ben och en lös bom över. Får ta mig tid att rita lite mer ordentligt på detta. Man ser mycket bättre vilka problem man måste lösa då.

Det är absolut inte bestämt än vad det blir. Jag hinner nog vela fram och tillbaka ett antal ggr. till innan byggstart :D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av tecno »

Ta dig en titt på ett X/Y under fast portal med centrerad Z.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Om jag tänker rätt skulle man få ut 400 x 400mm på en yta av 800 x 800mm. Sedan får man ha benen för portalen utanför den ytan så det blir en footprint på 1200 x 800 om man vill ha benen 200mm breda. En bom som är 1200mm lång måste byggas väldigt stabilt gissar jag. Sedan som uttis var inne på så får man sätta skenorna för z på benen till portalen med dubbla skenor och skruvar och motorer. Det springer iväg i storlek och vikt känns det som, men det blir nog stabilt.

Har jag tänkt rätt???
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av tecno »

En bom som är
Tänk utanför det vanliga = X så kan du bygga 'klenare' ben och bommar kan vara ett sätt att lösa det hela på.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Har ritat en "kopia" på portalen jag länkade till tidigare. Börjar få lite kläm på Fusion 365 nu. Sitter med laptoppen i knät framför tv-n :D Går ännu lättare om man har en dator med riktig mus.

Bara för att det går så har jag gjort en sim på portalen. Har inte hittat fysikaliska egenskaper på EG än så det är värdena för stål i modellen. Här ör det 1000N tryck på bommen och det ger 2,8/1000mm svikt.

Edit: hittade ungefärliga värden för EG på nätet. Nu 2,3/100 mm i svikt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av perra_e 3 oktober 2015, 22:38:58, redigerad totalt 1 gång.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Och här är motsvarande simulering på vertikalmaskinen. Max här är 6,7/1000mm vid 1000N

Edit: hittade ungefärliga värden för EG på nätet. Nu 6,1/100 mm i svikt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av Uttis »

Vad har du kört för värden och hur lägger man in nya material i fusion 360? Jag har bara lyckas använda dom förinlagda och ingen av dom matchar eg speciellt bra.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Man går in under Modify - Manage Materials. Där kan man dra in material från standardbiblioteket till favoriter. Där kan man sedan med högerklick kopiera ett material och sedan redigera.

De värden jag hittade var Young's modulus och strength. Kan dock blandat ihop de två olika. Sedan tog jag bort en nolla på Shear Modulus. Inte rätt med andra ord, men mer rätt än med värden för stål.

Stål
stål.PNG
EG
EG.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av DAP »

Jag kommer hela tiden att tänka på hur deckel bygger sina dmg50 maskiner.
Det påminner väldigt mycket om z-rörelsen på en portal där allt är upphängt på 2 skenor och 4 kulvagnar. Sen flyttar dom bara bordet i sidled medan huvudet går in och ut.
Så det blir lite som en portal.
Tycker att en portal måste vara mycket enklare att bygga och få stabil.
Jag funderar bara på om man kunde ritat och fått det laserskuret och bockat så långt det går och sen tigar man ihop resten.
Sen fyller man det med expanderande betong.
Sen finns det nog många firmor där man kan betala en slant vid sidan om kanske för att dom skall bearbeta dom viktiga ytorna.
Känns som att pelarna upp och bommen över borde gå att göra i ett stycke och få det bearbetat i en uppspänning.
Sen bygger man en underdel.

Men intressant med olika idéer
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Jo det finns massor med lösningar! Helst skulle jag vilja göra en stomme som du skriver och som man sedan gjuter fundamentet kring. Det enklaste är ju sedan om man kan få det bearbetat efter gjutning.

En sak som jag inte har skrivit om i tråden är att jag har ett begränsat utrymme. Det är ett litet rum i källaren och en trappa ner utifrån, rak men ändå. Det är en dörr in som är 75cm bred och man skall fixa att ta ner grejerna, eller om man gjuter på plats så skall man ju kunna ta ut det någon gång. Idag ta min box till fräsen 80 x 170cm. Det går att stuva om lite men inte mycket.
Så här ser det ut:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar