Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Erik M »

Låter bättre.

Gate's sitter direkt på var sin PORTC, så de borde ligga på 0<V<1 eller 4<V<5 oavsett.
Och då oxå under/över tändspänning för de n-MOS som används.

För att undvika misstaget att sätta på drivspänningen utan att PIC är på plats sattes även 1MΩ pulldown's på Gate's. (Det blev "intressanta" gropar i plasten ovan solenoiderna...)

Jo, det stod bara att det funkar som det ska, inte hur länge.
Det är dock inte en färdig krets, fortfarande under utveckling och sökning efter störningar.
Eftersom det är en modul som ska fungera under ett annat system (Scalextric SSD) och under vad som gives därifrån, eller snarare inte gives, så blir det dessa typer av problem.

Som exempelvis att tre bilar fungerade mot alla fyra sensorer i en kryssväxel, och en bil fungerar mot tre av sensorerna... Och bilarna är väldigt identiskt lika.
Skillnaden är hur deras IR-blinkande ID-signal ser ut, vilken växlar tiderna för tänd/släckt för att indikera vad växeln ska göra med dem.
Det blev fel i tabellen.
Förhållandet är en period tänd, sedan en plus ordningsnumret perioder släckt.
Och omvänt om bilen önskar byta spår.

Order: Rakt fram / Växla spår
ID#1 ✹✦✦
ID#2 ✹✦✦✦
ID#3 ✹✦✦✦✦
ID#4 ✹✦✦✦✦✦
ID#5 ✹✦✦✦✦✦✦
ID#6 ✹✦✦✦✦✦✦✦
✹: tänd IR för rakt fram, släckt vid växling
✦: släckt IR för rakt fram, tänd vid växling

Dvs ID#1 är tänd 1/3 om bilen vill rakt fram och släckt 1/3 om den vill växla spår.
Dessa perioder fångas i en RC, eftersom vad bilen vill inte påverkar vad RaceLine anser. Kvar blir hur länge det finns en signalserie över sensorn, vilket används till att avgöra bilens hastighet. Vilket i sin tur avgör tid för anti-kollision etc.

Man kunde ju nu tänka att den fallerande bilen exempelvis hade ID#6, den med minst tid tänd IR, 12.5%.
Men varför bara en av fyra sensorer och varför inte den andra bilen som styrdes på samma ID#...? Dessutom var det ID #2 eller #3, med förhållandevis mycket tänt.

Åsså nu detta med denna fullständigt absurda effekt.
Utan belastning gör n-MOS som den ska.
Vid belastning tänder den till... för att tända sin komplementerande n-MOS.

Jo, jag var oxå inne på att byta typ av belastning, bra förslag.
Alternativt ha en pullup/down på Drain.

Men hur man än vänder sig... Hur i hela friden kan det alls hända?!
Det känns ju som att det kryper in en signal in i PIC, som slår ut dess egna funktion.
För det är det enda stället där en Gate är i närheten av annan Gate.


Hm...
Kanske en pulldown om 100kΩ på Gate och 1kΩ mellan port och Gate...?
Någonstans kryper det ju över nog att släcka den som ska vara tänd, efter att den tänt den som ska vara släckt.
UTOM då de tänds i serie efter varandra...

I koden börjar jag med att släcka båda, dvs BCF PORTC, 5 och BCF PORTC, 4.
Därefter, åtminstone 4ms senare, startas den räknare som håller reda på hur länge en solenoid ska vara på.
Sedan bestäms vilken solenoid som ska vara på.
Dvs antingen BSF PORTC, 5 eller BSF PORTC, 4.

Månne jag ska ta med BCF för den andra porten där oxå?
Bara för säkerhets skull...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Icecap »

Alla dina funderingar med logikflöde osv. är utan betydelse!

Du har en störning och du gör inget åt att ta bort den störning, så enkelt är det!

Jag är 99,9% säker på att det rör sig om en fysisk störning, gammal lödning, omgjort noll-dragning eller liknande. Det kan även vara inflöde från MOSFET'en om den är sliten.

Man bör alltid ha et motstånd mellan portpinne och gate! Det ska inte vara stort, 220-680 Ohm är fint. Behöver man driva snabbt ska man ändå ha en drivkrets.

Men motståndet skyddar mycket mot störningar som kommer fel väg!

Likaså bör man alltid ha ett pull-up/down motstånd till gate, bara för att säkra att man vet om status när µC'n nollställs eller går i brown-out.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Erik M »

Du har alldeles rätt, förutom att ingendera är giltigt i detta fall.
Exempelvis inga lödningar, n-MOS flyttade och ingen slö, portar flyttade och ingen skillnad etc. Och definitivt ingen omdragen varken nolla eller grund.

Nå, jag löste det iallafall - satte en NOT att driva Gate.
Två extra komponenter (dvs åtta stycken) som inte behövts innan.
Slipper iofs en av komponenterna till en diod-NOT, resistorn nedåt.


Dock frågar jag inte om råd för att sedan ignorera dem.
Så jag testade med 470Ω port till Gate - gjorde ingen skillnad.
Lade till 1MΩ pulldown på Gate - ingen skillnad med det tillägget till den lösningen heller.
...och för att vara helt säkert provade jag de två ovan med 100Ω oxå.


Det är inget behov av snabba tillslag eller växlingar, instruktionscykelns 1µs räcker gott.

Vad gäller pullup/down så sitter där redan ett på 1MΩ pulldown, om du läser ovan.
Och tycker man det är för klent så får man läsa ovan igen. Problemet är att n-MOS inte håller sig uppe, inte att den inte släcks.

Diod NOT Gate :tumupp:
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Erik M »

Visst ja, en bild av kretsen var det ju...
_20150922_210154.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Icecap »

Jaha, om det är det verkliga kretsloppet är jag helt med på varför det blir fel!

Så ja, du har störningar!
Ja, de beror på oxiderande kontakter.
Ja, de beror på brist på avkoppling.

Och gate-motstånden är inte till efteråt, det är till INNAN µC-porten får stryk!
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Erik M »

OK.
Märkligt nog så funkar kretsen, trots alla dessa problem...

Men som jag sa ovan, jag frågar inte efter råd för att ignorera.

Så... Var och hur borde jag avkoppla?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Icecap »

I den koppling kan det kvitta, det blir aldrig bra ändå. Breadboard är bara för lek och snabbtest!
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Erik M »

Om det kvittar, då påverkar det ej heller...

Men om vi tittar på schemat som sådant:
RaceLine SSD.jpeg
Ett par förklaringar:
* lamporna är solenoiderna
* de spänningsberonde omkopplarna är PIC - PORTA är input, PORTC är output
* LED'arna är korrekt kopplade - eftersom de är phototransistorer
* OP'n är en 5V spänningsregulator


Var borde det vara avkoppling etc?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opatagio
Inlägg: 236
Blev medlem: 24 maj 2005, 20:19:21

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av opatagio »

Kollade lite raskt på bilden och undrar om det finns någon avkoppling (kond.10-100n) på mcu VDD? Den bör sitta så nära det bara går isåfall.

Sedan vill jag ge ett varningens tecken angående breadboard. Använde det själv för tester men har övergett dem helt och använder "experimentkort" om något ska provas quick'n'dirty. Några av orsakerna är som Icecap listat samt att fjädringen blir utsliten och kablar glappar som fan. Kanske jag som köpt budget-prylar men idag går det snabbare att löda på kablarna än det gör att leta glapp och annat som stör. Pratar man sedan tidskritiska kopplingar för utvärdering och prov så är "riktiga" PCB det enda vettiga.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av sodjan »

Är de "spänningsberoende omkopplarna" vanliga 5V relän?
I så fall, hur får reläspolen jordning? Eller vad är de där
sakerna som det står "5V" bredvid?

Eftersom dioderna D4-D7 (fototransistorerna !?) ändå har 22 kohm
sm strömbegränsning, så kan de nog drivas direkt från portarna
utan relän. Och gate'arna kan drivas direkt från samma portar
via ett lämpligt gate motstånd parallellt med D4-D7.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1959
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av carpelux »

Du har inga frihjulsdioder över selenoiderna?

Sen vet jag inte om det är jag som har svår att fatta, men jag förstår inte var de spänningsberoende omkopplarna är för något? Är det utgångar från mikroprocessorn, utgångar som är styrda från photodioder kopplade till ingångar på samma mpu?
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av sodjan »

Det ser ju ut som vanliga 5V relän, men de kan ju inte fungera
utan att vara jordade i ena änden...
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av Erik M »

Ett par förklaringar:
* lamporna är solenoiderna
* de spänningsberonde omkopplarna är PIC - PORTA är input, PORTC är output
* LED'arna är korrekt kopplade - eftersom de är phototransistorer
* OP'n är en 5V spänningsregulator
Är det utgångar från mikroprocessorn, utgångar som är styrda från photodioder kopplade till ingångar på samma mpu?
Just så, tack. :tumupp:
Ni får helt enkelt använda er fantasi å låtsas det sitter en PIC istället för omkopplarna.
Och det står "5V" vid dem för att det inte gick ta bort den delen av texten på komponenten, och då PIC driver på 5V, i detta fall, så satte jag den spänningen. Något skulle det stå där...

Den kondensator om 100nF som sitter vid 5V's regulatorns output om än inte sitter direkt på PIC så åtminstone i närheten.


När det gäller insignalen består den av lite olika fasta fyrkantsnivåer, givna via bilens passerande ID#IR.
Hur dessa fyrkanter ser ut spelar ingen roll, i detta, utan endast hur länge de befinner sig ovan phototransistorn som så.
Av den anledningen sitter där en RC, för att hålla signalen uppe så länge ID#IR'n passerar över sensorn, de 18mm det handlar om.
Dvs signalen går hög och hålls sedan hög tills den inte längre är där alls. Och med det kan bilens hastighet bestämmas relativt väl, tillräckligt för detta åtminstone.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av sodjan »

Det här kanske borde ligga under "Tävlingar" under
kategorin "Årets mest förvirrande schema". :)

Ett foto av ett handritat schema på ett papper hade varit bättre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46963
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av TomasL »

Ni får helt enkelt använda er fantasi å låtsas det sitter en PIC istället för omkopplarna.
Inte ens i min fantasi kan jag få dessa reläer till att bli in resp utgångar, inte så konstigt att du har problem, eftersom du inte ens kan få ihop ett schema som visar vad du vill göra.

Jo Sodjan du har nog rätt där.
Skriv svar