Fördröjning till lampa i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Förästen, måste vara en gammal sköning till bil du har. för vad jag vet så finns väl detta som standard efter 1980 ?
Att dra en gräns vid 1980 går nog inte då jag har en Volvo från 85 som saknar denna högteknologiska finess!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26568
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

...och min Saab är från 1989. Jag har inte heller denna finess.
Bilens belysning är "digital": dvs antingen är den tänd eller släckt. :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Samma sak med min Volvo 92:a (240 men ändå). :D
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

bilen är en volvo 740 -87a med elsystem från nyare årsmodell (92)

Håller på o ritar schemat nu, kmr kanske upp idag
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jag tänkte prova med en konding parallellt med lampan
återkommer med resultat
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ok nu har jag testat lite grann!

Att koppla en kondensator parallellt med glödlampan funkar inte. Inte ens med 14700uF lös lampan (3W) mer än en halv sekund extra..
men om man däremot använder en lysdiod...

Testade att koppla in en högintensiv led på 25mA istället med samma koppling. Funkade utmärkt! lös i ett par sekunder extra ganska bra. Tillräckligt för att hitta tändlåset. Det fiffiga är att på min bil finns det redan en liten glödlampa vid tändlåset så kopplar man en LED parallellt där lyser den och glödlampan när dörrarna är öppna men när det stängs lyser Ledden lite till.

I serie med kondensators satte jag ett motstånd på 10R så det inte skall betraktas som en "kortslutning" när brytarna stängs vilket kan orsaka brända ytor, dåliga kontaktytor osv.
En diod användes också såklart så inte kondingen börjar ladda ur sig på övrig utrustning i bilen :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

På min farsas Volvo 940 -96 finns fördröjning, men inte "fade-out".

Men på hans hypermoderna fullutrustade knapptbegagnade V70 -03 finns det. :P

Man skulle inte tro att denna fade-out grej skulle vara så viktigt, men den ger ganska mycket känsla... :D
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 550
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Inlägg av Sinumerik »

till min gamla 142 tog jag ur fyndlådan en rejäl transistor med kylfläns, en kondensator och ett motstånd. Ledningen från dörren laddade upp kondingen som sedan sakta släppte till transistorn som i sin tur drev innebelysningen. Fick önskad nertoning när dörren stängdes. Att inga värden var beräknade och att transistorn givetvis fick tok-mycket på ingången spelade ingen roll, det funkade i flera år.
Skriv svar