Först:
Tack för era svar!
Sen:
Jag var kanske litet otydlig när jag undrade över hur mycket syre som försvinner, det verkar ha vållat svåra bekymmer här och var. Naturligtvis syftar jag på hur stor del av syremolekylerna som går från att vara rena O2 molekyler till att binda sig i någon kemisk bindning.
Senare: (Svar till Pontus inlägg)
Det råkar faktiskt vara en Mach-Zender interferometer jag ska konstruera. Men det är ju samma princip som gäller.
Det känns som ett litet problem att kolla hur mycket koldioxid som krävs för att ge en förflyttning på 1/2 våglängd. Det skulle väl innebära att jag måste ha nån koldioxidbehållare som mäter hur mycket jag släpper ut? Annars vore det ju grymt.
Om jag antar att jag håller mig till värmeljuset så återstår fortfarande frågan: hur stor del av syremolekylerna som "försvinner" samt hur stor del som blir koldioxid respektive vattenånga. D v s hur brytningsindex beror av koldioxidhalten.
Det är nog huvudfråga nummer ett.
En annan jobbig sak vore om det blir så mycket vattenånga att det kondenserar på glasrutorna så att vattnet i sig ger sitt bidra till brytningsindexändringen.
För att komma runt temperaturproblemet så hade jag tänkt att låta omgivningen "kyla" av så att det återgår till rumstemperatur innan jag gör mätningarna och då borde väl samtidigt trycket vara samma som innan?