Detektordioden D3 1N60 som är en germaniumdiod bör kontrolleras, spänningsfallet ska bli ca 200-300mV vid diodtest.
Sen kan lokaloscillatorn (med lite tur) kontrolleras med en annan radio med mellanvåg.
Bäst är en radio med extern antenn, då kan man ta en sladdstump och "sniffa" runt lite vid oscillatorn.
Placera den fungerande mottagaren så nära som det är möjligt den trasiga.
Ställ in t.ex. 600kHz på trasiga radion och lyssna med den fungerande apparaten
på en frekvens som ligger 460kHz (som är mellanfrekvensen) högre än 600kHz.
Frekvensen blir alltså 600 + 460 = 1060kHz som ställs in på den fungerande apparaten.
Du får säkert "veva" lite på stationsratten +/- lite vid sidan om, eftersom vi inte vet hur noggranna skalorna är.
Då bör det höras någon förändring i bruset i den fungerande radio, eventuellt blir den tyst (vi har endast bärvåg).
Då lyssnar vi på lokaloscillatorn om den nu fungerar (svänger) förstås.
D3 sitter tyvärr inne i en skärmburk. Svår att komma åt. Personligen tror jag inte på komponentfel.
Försök att visuellt syna kretskortet som innehåller lokaloscillatorn, d.v.s. den transistorn som du testade nyss.
Det kan finnas en liten spricka i någon kopparbana som är svår att upptäcka, eller att någon tunn tråd kan ha mist sin anslutning någonstans på samma kretskort, eller på väg till våglängdsomkopplaren.
Kanske radion har hanterats lite hårdhänt innan den blev din.
Jo det var ju åverkan inuti på knapparna, två av tre ställen som ska hålla fast baksidan var av osv. Sen var det spindelväv, döda spindlar och flugor inuti och allt var väldigt skitigt. Jag tittade nu och såg någon enstaka bana som verkade skum men testade lite snabbt och det var kontakt.
Jag gjorde även testet av lokaloscillatorn och den andra radion blev tydligt helt tyst när jag knappat in 1060 kHz och sen vred in 600 kHz på den trasiga radion! Så hur kan jag gå vidare nu?
Då fungerar tydligen lokaloscillatorn, det var ju bra att du fick en s.k. "tom bärvåg".
Det kan vara avbrott någonstans mellan de skärmade "burkarna" och det stora kretskortet (bottenplattan). Syna lödningarna på dessa anslutningar till det stora kretskortet och de kopparbanor som går till omkopplaren. Du förstår säkert hur jag menar...
Magnus_K skrev:
Vad händer om det i avbrott i kopparledningen som är lindad kring ferritantennen? Kan den ha vibrerat/gått av?
Visst blir radion svag på AM, men med en tråd i antennuttaget bör några stationer höras ändå, efter mörkrets inbrott.
Men detta är antagligen redan kollat, tror jag.
Senast redigerad av SM7CZR 22 juni 2015, 22:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Brum och brum... Det är nätbrum hela tiden om man drar upp volymen, men om jag rör pin 10 så sprakar det till lite svagt men det blir inget mer brum.
Omkopplarna f1,f2,f3 och h1,h2,h3 ska vara OK. När TA/TB är i uppeläge så är det kontakt mellan h1 och h2 (och det är kontakt fram till det som h1 och h2 har banor till). När U inte är nertryckt så har f1 och f2 kontakt, samma med e2 och e3. Banorna som går till dessa fungerar också enligt mina tester.
Nu är det svårt att mäta på T1 eftersom den sitter inne i dosan (som jag inte tänker löda loss, det är tyvärr överkurs för min del). Men om jag kopplar in mig på pin 2 och 3 till dosan så borde det vara samma som E och B på T1? Vid B = pin 2 så är det runt 10,1 volt. Vid pin 3 = E så är det 10,95.
Vid T12 så är det runt 1 volt vid C, vid E är det ungefär 8 volt och vid B är det 7,2 volt. Jag provade alla mätningar vid U, M och L, det blev ingen större skillnad när jag bytte.
Magnus_K: Tack för erbjudandet, dock är det ganska långt till Tierp.
Jag tycker att spänningarna verkar OK på T1 och T12.
När du rör vid pin 10 med mejseln så måste din finger röra vid mejseln för att brummet ska öka. Men sprak med endast mejseln är ok.
Du kollade lödningarna vid samtliga "burkar"?
Vi funderar vidare.