Lära sig linda om motorer, lönt det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Lära sig linda om motorer, lönt det?

Inlägg av DennisCA »

Mizzarrogh skrev:Om jag skall ge ett per handfasta tips baserat på erfarenhet om dedär så är det att, jämfört med moderna motorer så behöver man gå upp ganska mycket i fysisk storlek om de skall orka något (annars kommer man att överbelasta den med följd att lindningarna blir ohyggligt heta och kan brinna av. även om de med riktig emalj tål avsevärt mer än det moderna plastlackade, förr löste man detta med internsäkringar nära motorn, vilket man även kan göra idag, detta är ganska viktigt om motorn blir mycket hårt belastad under långa perioder) och med detta så kommer man även att få en ganska ansenlig massa i rörelse, vilket är viktigt att tänka på ur säkerhets synpunkt (men det har också fördelar i att den självutjämner och kan till viss del kompensera genom fysisk massa mot belastningsvariationer på drivaxeln) De har på grund av detta förhållande även ganska slö responstid jämfört med moderna högeffektsmotorer vilket också är bra att känna till.

Kör ALDRIG dessa motorer enbart i Y-läge till kontinuerlig drift! Du kan starta upp i Stjärna-läge, även med tunga svänghjul och motsvarande inkopplade på axeln, bara det ligger i friläge, men sedan måste den ovillkorligen gå över i Deltaläge så snart det är möjligt utan att blåsa säkringar.
Antingen bränner du annars förr eller senare lindningar, med följda att man totalförstör motorlindingarna (står bara och hummar men inget mer händer mer än att den blir varm) eller så kan den bli så het att det börjar brinna (ovanligt men det kan hända, har själv varit sett det, det brann ganska ordentligt i gammalt damm och skit också.).
De motorer jag kör med är alla 220/380V eller 230/400 stpr det väl om det är en modernare motor det gäller, men alla mina motorer har köpts via loppis och den nyaste är kanske från 70 talet. Den är nog gjord för att endast köras i Y läge såvitt jag förstår det. Jag får intrycket ni kanske talar om större motorer och helt andra förutsättningar än vad jag gör?

Den här motor är annars lika tung och stor som en 4kw motor jag har som förmodligen är gjord på 60-70 talet så den är överdimensionerad. Tycker annars byggkvalitén känns överlägsen även om teknologin är primitivare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske bör säga att vi kör mycket "direct replacement" med motorer som inte tillverkas längre och att det inte är kritiska tillämpningar eller extrem belastning på motorerna.
Det blir säkert annat om man kör i en modern, högteknologisk industri, gällde tex tex pappersmaskinerna på bruket eller forsmar, etc så tror jag inte man tänkt i banor av bonnalösningar som man kan tillåta sig att göra på mindre verkstäder där man kör maskinerna i perioder och få saker är kritiska samt utgifter på 10-20 kk är en ganska kännbar utgift, vilket det ju knappast är för ett storföretag där ett driftstopp kan kosta flera miljoner per dygn i inkomstbortfall, där chansar man nog inte eller kör med föråldrad utrustning.

--------------------
DennisCA, det brukar stå på märkplåten eller kopplings scemat hur den skall köras, följ den så blir det rätt! :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att lindarverkstaden har svårt att bevisa att de behåller verkningsgraden beror nog mycket på att de har inte resurser i form av labratorieuppsättning med spårbar kalibrering samt erfaren mätpersonal som kan bevisa och ev motargumentera påståenden. - dessutom måste man ha mätt upp motorn innanför att kunna säga om just den exemplaret av motorn får samma parametrar som innan den brändes.

Tror det är lätt att aggressiva säljare från motortillverkare kan hävda ganska mycket utan att att det är så stor risk att någon synar korten på en kvalificerad och oomtvistat sätt. och tänk om någon gjorde och konstaterade BS från säljasidan - hur skall den kompenseringen gå till i så fall då en sådan 'bevisövning' kan kosta lika mycket som själva reparationen på motorn.

Sedan kan man förstås teoretiskt få försämring pga. delar i motorn har varit väldigt varma när den brändes och det blivit förändring i själva materialet, isoleringen mellan plåtlamellerna försämrats etc. - men det kostsamma i det hela är att just bevisa detta.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Du menar att jag kommer med ogrundade påstående, dvs sitter och skarvar? Du är rätt fräck...
Jag menar att dina påståenden är DÅLIGT grundade. Du förmedlar information från osäkra källor utan att själv ha någon erfarenhet om hur en omlindning rent praktiskt utföres och därifrån uttrycker du rena felaktigheter.

Ja, kanske jag är fräck när jag påstår det, men jag är väl utbildad inom yrket och har lindat ett antal tusen motorer av alla de slag (pappersbruk, järnverk, fartyg m.m) så jag anser nog att jag har råd att vara en aning fräck eftersom jag vet exakt vilka parametrar som skall infrias för att en omlindning skall ge bästa möjliga resultat.

Allt ifrån hur man skall avlägsna gamla lindningen och gammal spårisolation utan att skada plåtpaket, kontrollera hur den är lindad, vilken klass på isolationsmaterial i spår och på tråd, kontrollera plåtpaket, vilken procedur man skall använda för efterbehandling (inlackning med vakuum, dränkning, spolning, härdlackning inbäddning m.m).
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Länken från SeniorLemuren gav mig en liten insikt i hur det fungerar men i det stora hela känns det som jag har ganska liten aning om hur det går till.

T.ex. när man tar bort den gamla lindingen från en söndrig motor, vad borde man notera, finns det vissa processer eller tekniker man använder för att skriva ner hur lidningarna ligger så man får dom på samma vis igen? Hur mäter man längden så man får rätt mängd med ny kabel, och vad brukar den kosta?

Detta med att doppa i lack, är det något man kan göra hemma, låter lite involverat. Hela motorn doppas alltså? Då ska den nog vara ren. Och vakuum i nån del av processen, verkligen? Låter svårt att få fixat hemma.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är bara lindningspacket du doppar blandningen (vet inte vad det skall vara idag), åtminstone förr skulle det ugnshärdas sedan vid ett par hundra grader för att fixeras.
Men någon annan här kan säkert förklara det bättre. :)

Angående hur motorn skall kopplas så har vissa motorer olika bryggnings alternativ eller valbara plintar, etc.
Många mindre motorer är valbara hur man vill koppla in den. Det brukar som sagt stå på en märkplatta, en dekal i dosan eller ingraverat vid anslutningarna.
(om det inte gör det måste man nästan se motorn i fråga för att kunna säga).

Jag är dock ingen superexpert på detta heller utan mest självlärd av praktisk erfarenhet och sådant man hört av folk som har jobbat med detta man mött på jobbet och liknande.

.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo men lidningspacket är väl fixerat vid motorns ram när det är färdigt på plats, så om man inte kan plocka ur hela den delen så måste väl den också doppas, eller missförstår jag?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste nog passa det vidare om man kan låta det hänga kvar eller om man måste nita om allt, kommer fasen inte ihåg... :humm:
Edit, men jag är ganska säker på att du nog kan det.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Om ni kan rekommendera någon literatur vore det även gladeligen accepterat, svenska eller engelska ingen skillnad. Hittade några böcker som verkade relevanta, fanns även något på amazon men det var skitdyrt:

https://books.google.fi/books?id=QBABBQ ... &q&f=false

https://books.google.fi/books/about/Rew ... MAAJ&hl=sv
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Man börjar med att hugga av lindningskransen på den sida kablarna är kopplade med ett vasst stämjärn som är lagom brett för att täcka ett spårben i taget. Man får göra det försiktigt så att inte elektroplåtarna blir sönderhuggna eller skadade.

Den avhuggna kransen kan man sedan använda för att se hur motorns härvor är sammankopplade. Det är inte nödvändigt om det rör sig om en vanlig standard 3-fas asynkronmotor med ett varvtal, den kan bara kopplas på ett vis. Vid flerhastighetsmotorer kan man behöva kolla hur lindningarna är kopplade för att det skall bli rätt.

När kransen är avhuggen kan man elda på lindningskransen som är kvar på andra sidan av motorn med en gasolbrännare så att man mjukar upp lacken i trådpaketet och får det att släppa i spåren på statorn, här gäller det att vara måttlig så inte plåtpaketet blir onödigt varmt. När man fått ut en härva kan man lätt räkna hur många varv den är lindad med. En del motorer kan vara symmetri-lindade, det innebär att det ligger 2 härvor i samma spår.( Mindre vanligt ).

Det går sedan att dra ut härvorna med en lämplig tång. Därefter rensar ut all gammal spårisolering, det brukar gå bra med att bågfilsblad som man slipar vasst i änden och slipar av till lämplig bredd.

Sedan tillverkar man ny spårisolering, spolar härvorna på en lämplig mall och stoppar ner dem i spåren precis som det ser ut på den krans man sparat.

När det gäller lackning så kan man använda ett lufttorkande lack som man flödigt dränker lindningen med från båda hållen med hjälp av en tjock pensel eller bara häller lacken över lindningen så att det rinner ner i spåren. Statorn sitter kvar i sitt hölje hela tiden. Överflödigt lack tar man bort från motorhusets styrningar och insidan av plåtpaketet med ett kniv när det torkat.

När det gäller härvornas storlek så brukar jag ta en lite tjockare mjuk järn eller koppartråd och lägga i de spår som härvan skall platsa i och göra en mall för varje härvdel i härvgruppen.

Det är normalt att en standardelmotor av den typ du visar på bilden har 24, 36, 48 lindningsspår. En fyrpolig motor som exempel har då 6 st härvgrupper, 2 för varje fas, om motorn har 24 spår så betyder det 12 st härvor, dvs 2 härvor i varje härvgrupp. Om den har 36 spår så har den 3 härvor i en härvgrupp. Om du kollar på länken till den elmotor jag lindar så ser du att den har 36 spår och att härvorna är grupperade 3 och 3. Det är alltså 3 st härvor i en härvgrupp, en liten en lite större och en stor hävdel som passar inuti varandra. Man kan även ha alla härvdelar med samma storlek och förskjuta varje härva 1 steg. Kransen blir då lägre men fetare så det är utrymmet i sköldarna och motorhuset som avgör vilken typ av teknik man använder.

Edit: Länken till min omlindning
Senast redigerad av SeniorLemuren 22 maj 2015, 14:21:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

DennisCA skrev:Om ni kan rekommendera någon literatur vore det även gladeligen accepterat, svenska eller engelska ingen skillnad. Hittade några böcker som verkade relevanta, fanns även något på amazon men det var skitdyrt:

https://books.google.fi/books?id=QBABBQ ... &q&f=false

https://books.google.fi/books/about/Rew ... MAAJ&hl=sv
Jag kollad som hastigast på nätet men hittade bara ett par youtube videos där man bar sig helt fel åt så det var till ingen nytta.

Elektrolindare är ett yrke på utdöende så man kanske skulle starta upp en ABF-kurs. :D
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

SeniorLemuren, jag skall gräva vidare. Jag har fått lite att tänka på.

Bakgrunden är att myndighetskrav ställer höga krav på IE3 effektivitet för den arbetsplatsen jag är på, men ledningen vill hålla nere kostnaderna för inköp och därför är det krav på att minimera underhållskostnader och självklart är det billigare att linda om större motorer än att köpa nya. Å andra sidan ställs det krav på att möta lagkrav på effektiva motorer.

I princip måste motorreparationsfirman visa att motorn fortfarande uppfyller kraven och det är problematiskt utan omfattande tester kanske, jag kan tänka mig att det är som xxargs skriver svårt att bedöma.

I vissa fall går det också fortare att få en motor omlindad än nyköpt, och det går inte att hålla ALLT i lager. Med industrier som går 25/8 är det viktigt, varje timmes stopp kostar.

Jag vet bara att med ATEX klassad utrustning är det svårt att visa att utrustningen fortfarande uppfyller kraven. Vi har mycket ATEX.

Vet ni någon firma som gör det så...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tack för dina svar SeniorLemuren, en kurs skulle varit trevligt, eller videos som man kunde lita på, men som finlandssvensk skulle jag förmodligen ha problem att kunna delta.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Första 220V motorn jag lindade om var en pumpmotor, 3-fas med driftskondensator.
Noterade hur den var lindad, tog bort lindningen och vägde tråden.
Gick till närmaste lindningsverkstad och köpte tråd i rätt dimension och vikt.
Lindade om med vanlig båtlack, och bakade i ugn. Temperaturen och tiden minns jag inte riktigt.
Fungerade sedan perfekt i många år.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Vad brukar materialet kosta, lindningstråden alltså? Lacken så sades det båtlack och jag har använt biltemas polyuretanbaserad båtlack tidigare till bra effekt till möbler och grejs, spolar och sådant är precis sånt som man kan snickra till sig. Så lindningen verkar vara det som kostar, jag har också en dedikerad ugn som jag kan baka saker i.
Skriv svar