De motorer jag kör med är alla 220/380V eller 230/400 stpr det väl om det är en modernare motor det gäller, men alla mina motorer har köpts via loppis och den nyaste är kanske från 70 talet. Den är nog gjord för att endast köras i Y läge såvitt jag förstår det. Jag får intrycket ni kanske talar om större motorer och helt andra förutsättningar än vad jag gör?Mizzarrogh skrev:Om jag skall ge ett per handfasta tips baserat på erfarenhet om dedär så är det att, jämfört med moderna motorer så behöver man gå upp ganska mycket i fysisk storlek om de skall orka något (annars kommer man att överbelasta den med följd att lindningarna blir ohyggligt heta och kan brinna av. även om de med riktig emalj tål avsevärt mer än det moderna plastlackade, förr löste man detta med internsäkringar nära motorn, vilket man även kan göra idag, detta är ganska viktigt om motorn blir mycket hårt belastad under långa perioder) och med detta så kommer man även att få en ganska ansenlig massa i rörelse, vilket är viktigt att tänka på ur säkerhets synpunkt (men det har också fördelar i att den självutjämner och kan till viss del kompensera genom fysisk massa mot belastningsvariationer på drivaxeln) De har på grund av detta förhållande även ganska slö responstid jämfört med moderna högeffektsmotorer vilket också är bra att känna till.
Kör ALDRIG dessa motorer enbart i Y-läge till kontinuerlig drift! Du kan starta upp i Stjärna-läge, även med tunga svänghjul och motsvarande inkopplade på axeln, bara det ligger i friläge, men sedan måste den ovillkorligen gå över i Deltaläge så snart det är möjligt utan att blåsa säkringar.
Antingen bränner du annars förr eller senare lindningar, med följda att man totalförstör motorlindingarna (står bara och hummar men inget mer händer mer än att den blir varm) eller så kan den bli så het att det börjar brinna (ovanligt men det kan hända, har själv varit sett det, det brann ganska ordentligt i gammalt damm och skit också.).
Den här motor är annars lika tung och stor som en 4kw motor jag har som förmodligen är gjord på 60-70 talet så den är överdimensionerad. Tycker annars byggkvalitén känns överlägsen även om teknologin är primitivare.