säter skrev:Du påstod ju nyss att Isopropanol och Etanol är ganska likvärdiga?
E85 är ju 15% blyfri 95 dock, det vill du kanske inte ha med i blandningen..
Isopropanol är ju inte så dyrt om man undviker att köpa det på apoteket, själv har jag dock många års framtida förbrukning på hyllan sen ett tidigare jobb.
psynoise skrev:Vill man ha billig isopropanol finns det koncentrerad spolarvätska att köpa. Dock innehåller inte alla varianter isopropanol men jag har för mig att Biltema har en med riklig mängd. Säkerhetsbladet är en bra källa till information.
Biltemas karburatorskydd var i princip ren IPA tidigare, då man sålde den i literflaskor. Numera säljs den i halvlitersflaskor och den innehåller tyvärr andra komponenter än bara IPA. Det finns en distinkt lukt av något petroliumrelaterat, och den är lite fet efter att den torkat. [biltema]http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tillsa ... 000033650/[/biltema]
Biltemas elektronikrengöring är ren isopropanol - till skillnad från isopropanol i flaska (som kan förorenas) så vet man att den isopropanolen som kommer ut ur sprayburken är helt ren och har låg fukthalt.
Isopropanol är förstahandsvalet när man skall prova att rengöra något med något annat än vatten med lite diskmedel i.
Den är snäll mot de allra flesta plasterna och är något fet och med fettlösande men ändå begränsad fett och oljelösningsförmåga (dvs löser bara några % olja av isopropanolets vikt och inte fritt blandbar)
Ren etanol är faktiskt mer besvärlig mot vissa plastsorter (och även vissa elaster) och kan påverka yta och tex. göra klar plast till vit, matt yta som displayglas etc. får man tag på metanolhaltig etanol (tex spisbränsle för trangia-kök) eller ren metanol - håll i hatten, det kan förstöra ytorna på många plastsorter som blir vita och matta. Det sista man skall prova med - det är aceton, läste nyligen någon som försökte rengöra sin game-kontroller med just aceton och höll på smälta ned hela sin kontroller. - legobitar (ABS-plast ??) mjuknar också snabbt i aceton liksom frigolit och styrenplast...
konc. spolarvätska är också en alkoholblandning som man skall vara försiktig med mot plaster - den är inte homogen mix utan varierar mellan tillverkarna med olika andelar isopropanol, etanol och andra liknande lösningar. Dessutom har den lite vatten och tensider i sig.
Gizmo skrev:Tuner 600 var ett bra tips. Enligt databladet innehåller denna spray pentan och "vätebehandlad lätt" nafta.
Verkar finnas ett par till Chemie Kontakt WL 400 och givetvis har de även Kontakt-60 också, men den passar bäst till skjutreglage tycker jag.
Vill du ha vätebehandlad nafta, så är det precis vad Biltemas bromsrengöring innehåller.
carpelux skrev:
psynoise skrev:Vill man ha billig isopropanol finns det koncentrerad spolarvätska att köpa. Dock innehåller inte alla varianter isopropanol men jag har för mig att Biltema har en med riklig mängd. Säkerhetsbladet är en bra källa till information.
Biltemas karburatorskydd var i princip ren IPA tidigare, då man sålde den i literflaskor. Numera säljs den i halvlitersflaskor och den innehåller tyvärr andra komponenter än bara IPA. Det finns en distinkt lukt av något petroliumrelaterat, och den är lite fet efter att den torkat. [biltema]http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tillsa ... 000033650/[/biltema]
Kemetyl har en produkt som heter T-99,5%, som verkar lite intressant. Fryskydd för tryckluftssystem. Vet inte vad den halva procenten består av, men den lämnar i alla fall en torr yta.