Tips på felsökning halleffektsensor hastighetsmätargivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Tips på felsökning halleffektsensor hastighetsmätargivar

Inlägg av hubben »

Okej,

halleffektgivaren sluter mot jord när den är otriggad, och öppnar kretsen när den triggar. Fint.
På kortet sitter en spänningsdelare som ger ungefär 10V inspänning, och där sitter ett pullup-motstånd på 5,1kOhm mellan 10V och utpinnen, så att det blir OK när halleffektsensorn jordar pinnen.
Det tråkiga är att efter det 5,1k motståndet ligger det bara cirka 1V spänning kvar, dvs 9V spänningsfall över den. Någonstans kryper det en ström som troligen inte ska finnas där.. gäller bara att hitta var!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Avdelning dumma frågor:
Sitter och mäter spänningarna i kretsen när den är triggad och otriggad, och får lite överraskande resultat.

Sista kretsen innan utgången, som jag trodde var en transing, har tre pinnar och en jordplint. Pinnen längst upp är ansluten till jord via en transistor, pinnen i mitten är direkt ansluten till utgångspinnen via en liten kondensator mot jord, och pinnen längst ner är ansluten mot utsignalen från hallsensorn.
När hallsensorn går låg sluter den trissan som jordar pinne ett på kretsen. Det ligger då en spänning på cirka 0,1V på pinne tre var på pinne två går hög på 1,1V?!?
När hallsensorn går hög (släpper jord) släpper trissan som jordar pinne ett på kretsen, pinne tre ligger på cirka 0,67V och pinne två får 0V i utspänning.

Det finns inga fler anslutningar på kretsen.
Det finns ingen fler anslutning till pinne två.
Hur tusan kan utspänningen bli 1,1V när den får in 0,1V?

Någonting måste jag ha mätt fel!
bearing

Inlägg av bearing »

Det vore enklare att förstå vad du gör om du visar bilder. Mäter du alltså hittills bara på kretskortet som utgör rotationssensorn?

Kretsen efter halleffektswitchen borde ju bara vara en buffer/filter/inverterare, men svårt att veta. Svårt att överhuvudtaget hjälpa dig med så lösa beskrivningar. Sitter det en jordplint inuti rotationsgivaren?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ska fixxa en bild ikväll, har varit bortrest under helgen.
Förhoppningsvis kommer ersättningssensorn ikväll med, så då kan jag se vad jag ska ha för ut-värden..
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Fick tag i en begagnad sensor, och när jag stoppade den i bilen så fungerar ju hastighetsmätaren.
Jag ger inte upp detta, men bilen ska besiktas imorgon och sedan ska jag plocka ut den nya sensorn och mäta upp referensvärden från den - när jag har ork och tid. Nu är detta inget panikprojekt längre, så det blir lagt på is - som så mycket annat..
Skriv svar