Pinout batteri till Compaq Armada M300

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jeg menar det kan ge över 11 volt men inte mer än 500m,A vid kortis över en amperemeter.

Men nu med en lampa inkopplar så laddar det, började på 0.6 volt och har nu vandrat upp till 3v :? Dessa konstiga 90tals nimh batterier :? :?
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Tekko skrev:Jeg menar det kan ge över 11 volt men inte mer än 500m,A vid kortis över en amperemeter.

Men nu med en lampa inkopplar så laddar det, började på 0.6 volt och har nu vandrat upp till 3v :? Dessa konstiga 90tals nimh batterier :? :?
Det låter ju nästan som att batteriet har gjort sitt.. det e ju några år sen det va 90-tal.. :wink:

Kanske dax för ett nytt batteri.. eller nya celler kanske?
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Hedis skrev:Det skall vara 19v om det står 19v! (olastat kan det vara högre)

Däremot brukar datorerna fungera fint även på lägre spänning.
Nyare HP tex. laddar inte batteriet under 15v (eller om det var 14v) utan driver då enbart datorn. Flygplansadaptrar är gjorda så för att bara driva datorn, inte ladda batteriet.
Har du någon erfarenhet om det är samma på Compaq? Det är ju iofs samma märke idag.. men det var det inte när jag köpte denna Compaq'en.
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Bestämde mig för att försöka sätta ihop ett batteripack för datorn.
Kilade iväg till Kjell & Co och köpte 10st 1.5v NiMH battericeller à 3000mAh med lödöron. Köpte också en batteriladdare på Biltema som klarar att ladda 10 celler samtidigt.
Tog väl ca 3h att ladda fullt. :(

Provade att koppla in batteriet till datorn.. och den startade ju faktiskt!!
Nu har jag snart kört i 1.5 timme. Förhoppningsvis får jag ut 2-3 h.
Fantastiskt!!! Nu får jag äntligen nytta av den gamla burken igen! :D
Skriv svar