Såsom din uppkoppling antagligen ser ut så vet inte din last om du drar ur plus eller minus först...
Det är först när du kopplar in mera grejor som det kan spela roll. Speciellt om du kopplar in en bilstereo och förstärkaren, då "bör" du koppla ur plus först.
Jodu vill du mäta inom 0,5% från sanningen så hamnar du nog över 5000:- minst.
Vill du mäta bättre än 0,05% så hamnar du över 50 000:- 0,01% ca 100 000:- eller mera i detta effektområde.
För samma mätning på DC sidan så kan du mäta samma saker för långt under en tiondel av pengarna...
Okej så det finns inga generella regler för hur man anslutar probar, testprobar och sånt på AC/DC,kretsar? utan det är bara att köra antingen jord, antingen plus, antingen minus?
Fan alltså, jag skulle behöva en mentor i Örebro.
Det är ju stormigt i skallen på en, borde ta en paus innan jag gör nån dundertabbe.
Använd grundregel 1A.
Koppla in den med potential närmast 0V först i ditt fall minus sedan allt med större potential i ditt fall plus.
(anledningen att jag skriver så kryptiskt och med konstiga ord är att i ett plusjordat -48V matat telenätsystem så är det inget bra att koppla in minus först... Och skulle jag skriva enklare så KAN det feltolkas och då får jag en trave forumister som skall lära mig hur man SKALL göra (inget fel i det men onödigt))
Senast redigerad av limpan4all 14 april 2015, 00:41:37, redigerad totalt 1 gång.
Om du vill mäta ac - förbrukning någorlunda exakt på liten budget: köp en begagnad elmätare, dom som blivit över efter installationen av fjärravläsning är nästan gratis.
Konsumentmätare (hushållsmätare) har nästan 2% av fullt strömområde som noggrannhet (och många direktmätande <80A behöver inte ens visa värden under 0,25A), i detta fall så kommer den nog att visa lika mycket fel, men av annan orsak och på andra sätt...
mrfrenzy skrev:Om du vill mäta ac - förbrukning någorlunda exakt på liten budget: köp en begagnad elmätare, dom som blivit över efter installationen av fjärravläsning är nästan gratis.
VAR iaf, nu är dom betydligt svårare att hitta, men jag tar gärna emot förslag på var man för hyfsat pris köper en sådan med "hackad" firmware som såldes billigt förr. (Alltså där man kan se momentan förbrukning, fasbelastning och själv nolla räknaren osv.)
limpan4all skrev:Använd grundregel 1A.
Koppla in den med potential närmast 0V först i ditt fall minus sedan allt med större potential i ditt fall plus.
(anledningen att jag skriver så kryptiskt och med konstiga ord är att i ett plusjordat -48V matat telenätsystem så är det inget bra att koppla in minus först... Och skulle jag skriva enklare så KAN det feltolkas och då får jag en trave forumister som skall lära mig hur man SKALL göra (inget fel i det men onödigt))
hahahah förstår Tack, Bra. Ja här är väl ett forum där man tar det säkra för det osäkra.....ade...
mrfrenzy skrev:Om du vill mäta ac - förbrukning någorlunda exakt på liten budget: köp en begagnad elmätare, dom som blivit över efter installationen av fjärravläsning är nästan gratis.
VAR iaf, nu är dom betydligt svårare att hitta, men jag tar gärna emot förslag på var man för hyfsat pris köper en sådan med "hackad" firmware som såldes billigt förr. (Alltså där man kan se momentan förbrukning, fasbelastning och själv nolla räknaren osv.)
Glenn borde inte jag få den först, min passion är så stor just nu!
Ja och nej.
Ja det kan du definitivt.
MEN nej det troliga är att du spränger skiten och skadar dig själv.
Detta kräver nog lite förklaring misstänker jag.
Nästa alla oscilloskop har sammankopplad signaljord och skyddsjord (den som är gulgrön).
Så OM du har en 10:1 prob som kopplas in "rätt" så går det och är inget problem alls. s´Samt en 100:1 probe till spänningen. Då kan du se effekten om du kan multiplicera ihop de två kanalerna.
Om du däremot kopplar in fel så går all ström från fasen direkt ned i skyddsjorden och blåser säkringen i proppskåpet (eller jordfelsbrytaren) samt förstör proben och oscilloskopet...
Problemet är att du inte vet vilken av ledarna i eluttaget som är fas (och farlig) eller vilken som är nollan (och skall vara ofarlig).
Det här är en av de farligaste inkopplingarna man kan göra och den förstör nog fler oscilloskop än någon annan användning, jag vet om två st. och även jag har varit nära fler än en gång.
Fråga 2.
Jag skulle svara ja på den frågan men inte för alla typer av komponenter och inte i alla typer av kopplingar.
Allt som kan ge höga inrusningsströmmar skadar mera än att vara påslaget, typ kondensatorer i nätdelen, likriktardioder men inte transformatorn osv.
För komponenterna efter nätdelen (om nätdelen är korrekt konstruerad) så är det nog tiden som är största faran. Men 10 000 timmar är mindre än ett år och har man konstruerat någorlunda rätt så är 10 år drifttid inget jobbigt att uppnå i rumstemperatur. Efter 15 år så måste man verkligen veta vad man gör om man vill ha mindre än 1% felutfall på sålda apparater. 20 år är skitjobbigt. därutöver... Men om man kan tolerera >10% felutfall och lagningar, då är 30 år eller mera inget problem alls.
Som exempel när jag konstruerade ett lysdiodrör för att ersätta lysrör, så konstruerade jag en uppkoppling som hade en fördröjning mellan tillslagen som var i ofas med nätfrekvensen. Motivet var att hitta vid vilket fasläge som maximal inrusningsström fanns (inrush current) det tog en dag med tillslag var typ 30 sekund och lagring av alla kurvformer på ett minnesoscilloskop. Sedan så faslåste jag delaylopen till nätfrekvensen samt satte cykeltiden till 1 minut och körde just 10 000 tillslag med maximal inrush current. Tog en dryg vecka men det höll. Resten av elektroniken var beräknad till 10 år livslängd med ca 1% totalt felutfall. Lysdioderna torde ha minskat sin ljusstyrka med ca 15% under 10 år pga att dom kördes med endast 30% av max effekt.
tack limpan! får nog sakta i backarna lite och ta en sak i taget.
men man kan väl använda en faspenna för att se det där innan man mäter?
först av allt har jag inget oscilliopskpo, kanske har du något att sälja till mig?
Men ja klart intressant det där med utslitning oh deggraderingar.
finns ju något som uppstår på cpu:er när du överklockar dem och övervoltar dem
electromigration, det har jag läst en del om. klart intressant. antar att det är samma ska som händer i aövriga komponenter, fast om du smäller en kondesator så har den helt enkelt fått för mycket värme, och den sväller och kan inte hålla inne energin, och boom...
jag förstod dock aldrig riktigt vad du kom fram till, att sätta av och sätta på komponenter är totalt ofarligt så länge givaren inte släpper på en snabb inrusningström så är det helt okej alltså.
Är det rätt förstått?
Är det kanske skiftningar i temperatur, från 20c ide, till 90c som gör att materialen, mjuknar, och blir böjliga och börjar migrera? kanske en kombination av strömmens olinjära natur, temperaturskfitningar, och höga inrusningar.....
"One not so great thing about the PSU is that the On/Off control is actually the power button. So, when you want to cut-off the power, you power off the PSU, there will be some discharging and stuff. However, when you power on, the designers of the PSU did the right thing: the voltage ramps up nicely to the preset value without any problems:"
Discharging, att komponenterna laddar ur sig, yes det fattar jag.
Kan det alltså vara farligare att stänga av ett nätagg än att sätta på det ironiskt nog?