Nu tror jag faktiskt jag lyckats påvisa Hall-effekten.
Experimentet började med att jag märkte att när jag kopplade in mitt agg fick jag rätt rejäl 50Hz.
Skåpet och funktionsgeneratorn (FG) är galvaniskt separerade från skyddsjorden (dock hänger FG och skåp ihop, korkat nog).
Tänkte då att jag isolerar agget också från skyddsjorden.
Använde då ett
jordat grenuttag och kopplade naturligtvis ihop alla tre jordmässigt
Men, de var isolerade från skyddsjorden.
Nåväl, när jag först fick 50Hz beslöt jag mig uppgivet för 6V-batteri (4XAA) istället (fick faktiskt 3A ur det batteripacket).
Utsignalen blev då fin om än lite brusig (50mVpp, 10Hz mestadels 10mVpp HF).
Sen när jag labbade vidare så kunde jag först märka att den 10000ggr förstärkandes CA3140 reagerade dynamiskt på magneten.
Häftigt, tänkte jag.
Här har vi nåt.
Sen fattade jag att jag bara skickat magnetfält genom "loopen" som förbinder laminatet dvs skapat en MM-pickup
Sen la jag emellertid en plastpåse mellan laminat och magnet samt lyfte upp magneten, kollade bias, sänkte ner magneten och kollade eventuellt utslag.
Gissa om jag blev förvånad när jag faktiskt fick ut 0,2V DC över bias vid ena riktningen på strömmen och -0,2V DC vid andra riktningen på strömmen.
Jag är inte 100% säker på det här för när jag försökte repetera och dokumentera grejerna så råkade jag kortsluta minusingången (4,5V) med jord (0V) via 100 Ohm och detta verkar ha skadat OP.
Så jag bytte OP och fortsatte mina försök.
Denna gången dock med agget som hjälp (för batteripacket laddades snabbt ur, test gav 3A).
Utsignalen utan ström och magnetfält blev då rent brus biaserat över c.a 9/2V (enligt ovan).
När jag sedan applicerade ström, drev bias iväg beroende på hur mycket ström jag injicerade.
Tyckte det var mycket konstigt för ström och Vh är ortogonal.
Sen kom jag emellertid på att jag dragit ihop alla tre chassina så att t.ex prob-jorden kortslöt till agg-minus
Jag har nu bestämt mig för att dra om elen.
Alla tre kommer kopplas in i ett
ojordat grenuttag (som då isolerar alla chassin både från vägg och
varandra).
Just nu sitter alltså alla i ett
jordat grenuttag med en ojordad kabel till min skyddsjordade vägg.
Sen kan jag dra ihop allihopa precis hur fan jag vill (och bara observera vart jag sätter respektive chassi).
MVH/Roger
PS
Jag vill bestämt att FG och skåp skall vara isolerade från skyddsjord. Detta för att FG alltid ska vara inkopplad med sin Sync-OUT till skåpet samtidigt som skåpet skall kunna mäta med jord-tåtar precis där jag vill. Vill man att FG-jord skall vara skild från skåp-jord får man helt enkelt koppla ur synk-kabeln.
Det är fan att man ska behöva ha batterier för att kunna labba ordentligt!