Tankmätare i båt med tank som en säck?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Tankmätare i båt med tank som en säck?

Inlägg av Mizzarrogh »

Dedär är ungeffär som att ni tänker er att ni fyller en ica kasse med vatten och vill kunna mäta den under tiden ni går med den svängande i handen på väg från snabbköpet, om förstås vad jag vill komma åt. Det är inte särskilt högt tryck i dem, plasten är inte spänd när den är fylld.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Skulle det inte gå att få ner en planka eller något i botten med en lastcell i var ände, och på så sätt mäta vikt? Vattnet strävar ju alltid neråt och med tanke på formen så lär väl vikten alltid ligga mest på plankan?
Vid påfyllnad kan systemet varna för "nu är jag full" och sen har du en tryckvakt som backup om du missar varningen.

Väga röstar jag på!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde provat ultraljud underifrån

eller kanske ett par laserstrålar tvärs över, så får man se om dom är brutna eller inte
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Jag har ingen aning om diff när den ligger ned (min hänger då den är mindre eftersom den är ett komplement).
Men bör hålla sig inom kanske på rakhand löst gissat kanske 5-10 cm?

Kan man utifrån tex Ultraljud eller laserenheten få ett medelvärde borde det kanske fungera.
(eftersom Grym säger det... :D )

I hamna eller i naturhamn borde det diffa mindre en genomsnittlig dag tycker man.. :humm:
Har faktiskt aldrig tänkt på hur mycket man egentligen ligger och kränger, men tror det blir mindre krängning i snitt över tid om man använder motor eller går litet snabbare för segel.
Så det borde bli ganska ackurat tycker man... :humm: Intressant spinoff detta... :)
Skall fasen skaffa en inclinometer för skoj skull.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du kan ju alltid sätta en mobil med Oaklog på ett skott och spela in. Den registrerar ju det mesta.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Hmm Massa spånnande saker att testa. Varför lägga tid på badplatform, toatömmning, fernissa durk och vaxa skrov när när när man kan mäta och bearbeta data ;-) Ultraljud har jag vart nyfiken på men inte använt, ännu. Laser, kan man inte även mäta nogrannt med laser?

Oaklog? Till detta hittade jag inte någon vettig länk. Kan var kul att kunna få en bild av läget. Om det är du menar så är det inte en dum ide.
Det kan var en hel del skak och skvimp på en båt så säcken kanske lever ett spännande liv när det går sjö.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har för mig att det tidigare nämnts - men en tryckmätare på lågt inkopplad rör ur säcken tror jag är enklast. förvisso kommer gung och skvalp göra värdet osäkert mätt på kort tidsrymd - men det problemet har man också med dom flesta andra förslag också vare sig man mäter med laser eller ultraljud.

En bensintank i en bil är också ganska skvalpig och trots detta så har man ändå ganska bra skattning av kvarvarande bränslevolymen om mättiden är tillräckligt lång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Oltronix skrev: Oaklog? Till detta hittade jag inte någon vettig länk. Kan var kul att kunna få en bild av läget. Om det är du menar så är det inte en dum ide.
Det kan var en hel del skak och skvimp på en båt så säcken kanske lever ett spännande liv när det går sjö.
https://play.google.com/store/apps/deta ... gps.oaklog
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kan man ha en slang till en liten tank på typ 1 liter som är kopplad till säcken med en hävert och som får funka som ett stort stigningsrör.

Den lilla tanken får ha samma höjd som säcken. Så står den på en våg / lastcell.

En mikrodator läser av denna och räknar bort tara och samt slår i en tabell för att kompensera för tankens "icke linjära" form.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

gOry skrev:Jag tycker de ser lätt ut, jag skulle mäta på precis samma sätt som de görs i de flesta tankar. Dvs med en flottör på en hävarm. Men i detta fall så är hävaren utanför tanken och flottören är utbytt mot något som kan glida lätt mot säckens material, sfär av stor diameter så den inte fastnar i säcken.
Hävaren sitter i taket på utrymmet och vilar bara ner på säcken. Hävarmen är kopplad till en potentiometer, man skulle även kunna byta ut potentiometern till en eller två microswitchar om man inte vill ha ett analogt värde!
Word!.. Kanske även förse hävarmen med en mindre vikt som pressar ner mot "säcken", så att man alltid mäter på den lägsta punkten.

Som "sprängskydd" kanske man kan använda någon av de tryckbrytare sitter i tvätt- och diskmaskiner?
De består i princip av ett membran och en microbrytare och används just för att bryta påfyllningen av vatten vid rätt nivå.
bearing

Inlägg av bearing »

xxargs skrev:Har för mig att det tidigare nämnts - men en tryckmätare på lågt inkopplad rör ur säcken tror jag är enklast. förvisso kommer gung och skvalp göra värdet osäkert mätt på kort tidsrymd - men det problemet har man också med dom flesta andra förslag också vare sig man mäter med laser eller ultraljud.
Håller med. Tryckmätning låter som bäst lösning. Jag tror att det behövs en differentiell mätning, för att atmosfärtrycket inte ska påverka. Ena änden i botten, och andra i luften.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Knappas skrev:Mäta vikt på säcken kanske?
Eller en flödesmätare som nollställs vid påfyllning och sedan mäter hur mycket som har tagits från tanken?
(Mizzarrogh hann före! :) )

Mvh Knappas
Detta förslag som Mizzarrogh och Knappas föreslår tycker jag är det enda rätta. Det finns billiga flödesmätare med bra precision. Man kan ordna det hela med en liten PIC eller arduino och en LCD samt en knapp för nollställning. Det kan inte bli mycket enklare, tillförlitligare och bättre.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Oltronix skrev: Laser, kan man inte även mäta nogrannt med laser?
Det borde finns något liknande med RS232, TTL eller annat interface utan man behöver slakta Bosch-instrumentet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Om du kan hänga dej eller som Magnus_K påtalade så väg den.
Kan det bli lättare. Hänger den så är vikten oavsett vågor samma om du inte "stampar" så G-krafter
påverkar säcken. Men någon elektroniknisse kan säker fixa en "segare svar" eller så du får ett medelvärde av de senaste 10 sekunderna.
Om du är hemma på hydraulik om än enkelt så kan du faktiskt fästa säcken ex: bak i 2 fästen hängande.
Framtill ha en hydraul kolv om än så liten som håller säcken hängande men kolven skall vara i lodrätt vinkel.
Då kommer du att få ett tryck som du får konstant på en mätare. Om denna skulle "vispa" omkring stryper man
bara in/utflödet så kommer mätaren inte att skvalpaomrink.

Om nu säcken inte håller för detta, vilket jag kan förstå pga krafterna så kan man lägga den i en låda av plast, rostfritt osv. 2 gångjärn bak o en kolv framtill.
Eftersom jag är jäklig på att rita i Paint :) så har jag en skiss på lösningen.
Vägning av vatten i säck med hydraulik.jpg
Priset på en ny rostfri tryckmätare som visar trycket i bar = kg/cm² som i detta fall då ger samma som mängden vatten dividerat i 2 beroende på din upphängning.
Om nu allt detta är omöjligt finns det instrument som visar frå 0-600mbar. Med en platt givare i säckens mitt kan du nog få ett hyffsat värde beroende på vad max-min höjden är.
Dessa har en del grejor. Vill du ha fler så har jag en bra å Helsingborg.
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... 07514.html
.
.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar