jag hadde kört med två lagom växlade likströmsmotorer, , haft en enkel analog styrning som jagdå kan välja varvtal och moment
rotationsriktning är då bara att polvända motorn
kiss
Stegmotorprojekt
- FormerMazda
Re: Stegmotorprojekt
Fast det kräver ju återkoppling på motorerna så man snurrar rätt antal varv.
Med stegmotor är det bara att pulsa tillräckligt antal pulser. Enklare?
Med stegmotor är det bara att pulsa tillräckligt antal pulser. Enklare?
Funderade på likströmsmotorer, men går det verkligen att synka dem exakt?
Det finns varianter med jiggar där man använder en vanlig skruvdragare fast då i kombination med tandrem/hjul och en lång axel. Har aldrig sett någon med två likströmsmotorer.
För många år sen sysslade jag en del med olika former av styrsystem till industriprocesser och har viss erfarenhet av digitala (puls)styrningar, så det känns som att det ligger närmare till hands. Men skulle det funka analogt med likström så varför inte.
Det finns varianter med jiggar där man använder en vanlig skruvdragare fast då i kombination med tandrem/hjul och en lång axel. Har aldrig sett någon med två likströmsmotorer.
För många år sen sysslade jag en del med olika former av styrsystem till industriprocesser och har viss erfarenhet av digitala (puls)styrningar, så det känns som att det ligger närmare till hands. Men skulle det funka analogt med likström så varför inte.
I detta projekt är stegmotorerna definitivt det enklaste då det ska vara en given stegning på tvinningen.
med analoga kommer det inte bli exakt synkat om man inte styr det
men, med analoga så tenderar det att jämna ut sig, skillnaden blir förvånandsvärd liten om allt annat stämmer
vill man räkna varv så kan man ta ett räknerelä och ställa in antalet pulser
bra motsätter att allt måste ske via stegmotorer och programering
fast, här så funkar det djävligt bra med stegmotorer
i och för sig, man kan ju även ha en enkel stegmotorstyrning, och ha stegmotorerna ihophopplade, så man slipper all programering
men, med analoga så tenderar det att jämna ut sig, skillnaden blir förvånandsvärd liten om allt annat stämmer
vill man räkna varv så kan man ta ett räknerelä och ställa in antalet pulser
bra motsätter att allt måste ske via stegmotorer och programering
fast, här så funkar det djävligt bra med stegmotorer
i och för sig, man kan ju även ha en enkel stegmotorstyrning, och ha stegmotorerna ihophopplade, så man slipper all programering
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
grym skrev:jag hadde kört med två lagom växlade likströmsmotorer, , haft en enkel analog styrning som jagdå kan välja varvtal och moment
rotationsriktning är då bara att polvända motorn
kiss
2st batteri borrmaskiner = de är KISS