Hjälp med instuderingsuppgifter
Re: Hjälp med instuderingsuppgifter
Har också kommit fram till att det är någon expfunktion. Har fått fram tau=60ns. Tror ni det stämmer?
Missade att lägga upp lite info såg jag. Vref=2.5 V. I uppgift b fick jag fram att minsta spänningsdifferensen är 38.1 uV. Är väl det som är LSB?
Sen hur jag ska komma vidare härifrån vet jag inte. Men har säkert något att göra med den där expfunktionen...
Missade att lägga upp lite info såg jag. Vref=2.5 V. I uppgift b fick jag fram att minsta spänningsdifferensen är 38.1 uV. Är väl det som är LSB?
Sen hur jag ska komma vidare härifrån vet jag inte. Men har säkert något att göra med den där expfunktionen...
Det handlar om att i första hand lära sig lösningar som är så generella som möjligt. Det är inte alltid man vet i förväg om det är överstyrt eller inte.danei skrev:Det var varken komparatorkoppling eller överstyrt i uppgiften. Så vad har det med saken att göra?
Men nu ser jag att det står ju i uppgiften att det är ett antagande man ska göra, jag missade den punkten.
Jag gillar inte dessa generella lösningsvägarna, de används ofta av dem som inte förstår hur kopplingen funkar.
Den formeln jag beskrev fungerar i alla situationer. Sen i specialfallet med en OP kopplad som motkopplad förstärkare går det att förenkla.
Nej det gör den inte. Det förutsätter att du har full koll på impedans och signal på ingången. Om man räknar som jag föreslog kan man helt bortse från det, vilket kan underlätta mycket.
Lyckades nu lösa uppgift c. Använde formeln: Uc=Uc1-(Uc1-Uc0)*e(-t/tau)
där Uc=Vref-LSB*0.25
Uc1=Vref
tau=60ns
Uc0=0
t=sökt
Någon som har ett förslag på hur jag ska lösa uppgift d. Där jag endast ska ta hänsyn till de 8 mest signifikanta bitarna?
där Uc=Vref-LSB*0.25
Uc1=Vref
tau=60ns
Uc0=0
t=sökt
Någon som har ett förslag på hur jag ska lösa uppgift d. Där jag endast ska ta hänsyn till de 8 mest signifikanta bitarna?
Kan du lösa c men inte d så har du inte fattat uppgiften. Att slänga in en formel utan förståelse leder ingen stans.
Har du någon teori om hur du ska göra?
Har du någon teori om hur du ska göra?
Haha ja ibland är man bra trött i mössan. Kom precis på att det bara är att räkna med noggrannhet på 8 bitar och sen köra samma princip som i c...
Så bra att det löste sig. Ibland fattar man inte hur man kunde tänka så fel.
Haha ja ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Sen så är jag inte jätte duktig på detta än så man ser inte alltid hur det hänger ihop.
Här kommer en ny uppift för er som är intresserade. Antar att det transienta förlopp det handlar om. Har löst a och b. Men c får jag ingen ordning på. Tycker att det borde vara samma formel som jag använde i förra uppgiften. Men har säkert fel. Ni får gärna hjälpa till om i känner för det!
Här kommer en ny uppift för er som är intresserade. Antar att det transienta förlopp det handlar om. Har löst a och b. Men c får jag ingen ordning på. Tycker att det borde vara samma formel som jag använde i förra uppgiften. Men har säkert fel. Ni får gärna hjälpa till om i känner för det!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det blir ju två steg. Vid t=0 så är kondensatorn helt tom (urladdad).
Först laddas den upp via R1 under tv. Du kan då räkna ut vad den håller för spänning (och därmed laddning).
Sen laddas den ur via R2 under th.
Först laddas den upp via R1 under tv. Du kan då räkna ut vad den håller för spänning (och därmed laddning).
Sen laddas den ur via R2 under th.
Aha perfekt! Jag fattade inte riktigt vad dom menade. Tack så mycket! Ska räkna lite. Återkommer när jag stöter på problem!
Det fungerade utmärkt. Tack för en jätte bra förklaring! Återkommer om ett tag med en ny uppgift.
Det intressanta är att räkna på vad spänningen blir när det har pågått tillräckligt länge. Det är nämligen grunden för en switchad spänningsreglering.
Här kommer nästa uppgift som jag har problem med. Har suttit en bra stund nu och klurat. Det är uppgift d jag inte lyckas lösa. Jag har provat med följande formler:
Uv=Ua0*(Rv/Rut+Rv)
Där
Ua0=0.528 enl svar i b.
Rut=((Rg3*Rg2)/(Rg3+Rg2))+((Rg4*Rg1)/(Rg4+Rg1))
Rv=10000 ohm.
Rg3=Rg4=1600 ohm
Rg1=Rg2=600 ohm
Uv=Ua0*(Rv/Rut+Rv)
Där
Ua0=0.528 enl svar i b.
Rut=((Rg3*Rg2)/(Rg3+Rg2))+((Rg4*Rg1)/(Rg4+Rg1))
Rv=10000 ohm.
Rg3=Rg4=1600 ohm
Rg1=Rg2=600 ohm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.