... eller kanske bättre köpa ett ljudkort för deluxe-proffsljud med minst fem ingångar som klarar 96kHz samplingsfrekvens?MattisLind skrev:Det jag funderar på nu är om jag ska använda en AtMega328 med simpel serieport där överföringshastigheten sätts till 230400 bps och ett FT232 chip eller om jag ska köra med en AtMega32u4. Det finns ju en tråd här i projekt-delen där man använder AtMega32u4 för ISA kort. Ska nog titta på det.
Då kan du läsa varje band en enda gång och arbeta med den "analoga" ljudfilen i efterhand för att trimma detekteringar, hantera brister i bandet o.s.v. utan att slita på samma band flera gånger. Dessutom behöver du inte ändra själva inläsningen om det skulle vara så att formatet skiljer sig åt mellan olika datorer som bandaren kopplas till. (Nu gissar jag att Digital faktiskt kört samma format för alla datorerna på samma bandtyp, men man vet ju inte...).
P.S. det kanske inte finns nån anledning att undersöka motorerna men det är väl ändå ingen dum idé att kolla att varvtalen är rimliga innan du designar hårdvara kring din bandare. Förvisso kommer du kunna använda hårdvaran med din bandare men det vore ju dumt om hårdvaran bara funkar på just din på grund av hypotetiskt sackande motorer.
En annan retronördvariant vore att överföra bandens innehåll till 8-kanaliga rullband (studiobandare) och läsa in dem i dator genom att spela rullbandet långsammare