Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av MiaM »

MattisLind skrev:Det jag funderar på nu är om jag ska använda en AtMega328 med simpel serieport där överföringshastigheten sätts till 230400 bps och ett FT232 chip eller om jag ska köra med en AtMega32u4. Det finns ju en tråd här i projekt-delen där man använder AtMega32u4 för ISA kort. Ska nog titta på det.
... eller kanske bättre köpa ett ljudkort för deluxe-proffsljud med minst fem ingångar som klarar 96kHz samplingsfrekvens?

Då kan du läsa varje band en enda gång och arbeta med den "analoga" ljudfilen i efterhand för att trimma detekteringar, hantera brister i bandet o.s.v. utan att slita på samma band flera gånger. Dessutom behöver du inte ändra själva inläsningen om det skulle vara så att formatet skiljer sig åt mellan olika datorer som bandaren kopplas till. (Nu gissar jag att Digital faktiskt kört samma format för alla datorerna på samma bandtyp, men man vet ju inte...).

P.S. det kanske inte finns nån anledning att undersöka motorerna men det är väl ändå ingen dum idé att kolla att varvtalen är rimliga innan du designar hårdvara kring din bandare. Förvisso kommer du kunna använda hårdvaran med din bandare men det vore ju dumt om hårdvaran bara funkar på just din på grund av hypotetiskt sackande motorer.

En annan retronördvariant vore att överföra bandens innehåll till 8-kanaliga rullband (studiobandare) och läsa in dem i dator genom att spela rullbandet långsammare :wink:
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

kodar-holger skrev:Vad simulerar du i? Den första ser inte ut som LT-spice, men det gör andra schemat mer.
Det är ett online simueringsverktyg. Först testade jag docircuits.com, men den hängde sig när den skulle simulera en krets. Då använde jag circuitlab.com som fungerade bättre.
kodar-holger skrev: I LT-spice kan man köra med en wav-fil som input. Förmodligen går det i andra spice-varianter också. Nu har du ju redan byggt oc testat på hårdvara, men annars kanske du kunde tagit en dump från oscillloskopet och kört som insignal i simulatorn...
Jag har inte kollat om man kan trycka in wav-filer i dem. men det vore ju ganska smart. Tyvärr är nog mitt oscilloskop för gammalt. Jag har någon GPIB tillsats någonstans. Kanske går det att via den få ut vågformen.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Jag tror jag fattar nu, du har tre OP i din koppling. En förstärkare på hundra gånger innan kretsen du simulerade.
Exakt. En ingångsförstärkare som förstärker 100 gånger, en differentiator (som inte förstärkar alls AC-mässigt) och en komparator / förstärkare för att kunna digitalisera signalen. Jag kollade lite på hur andra bandstationer gör och det verkar vara ganska likt det. Här är DEC TE16
Bild
anders_bzn skrev:Jag sitter och lurar på om man inte skulle kunna bygga detta men en OP med enkel matningspänning.
Det är inte omöjligt att det går. Jag gjorde mer eller mindre än ren kopia på ingångsteget på G888 (schemat med MC1709 op-ampar en bit upp i tråden).
Läs/skrivhuvedena har en centertap som är jordad i original-konstruktionen, men om man tar bort den jordningen kanska man kanske clampa signalen till något mitt i matningsintervallet. Men å andra sidan finns -15V redan i maskinen och en 7905 är lätta att klämma in.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

MiaM skrev: ... eller kanske bättre köpa ett ljudkort för deluxe-proffsljud med minst fem ingångar som klarar 96kHz samplingsfrekvens?

Då kan du läsa varje band en enda gång och arbeta med den "analoga" ljudfilen i efterhand för att trimma detekteringar, hantera brister i bandet o.s.v. utan att slita på samma band flera gånger. Dessutom behöver du inte ändra själva inläsningen om det skulle vara så att formatet skiljer sig åt mellan olika datorer som bandaren kopplas till. (Nu gissar jag att Digital faktiskt kört samma format för alla datorerna på samma bandtyp, men man vet ju inte...).
Jag var inne på idén att sampla analogsignalen efter första förstärkaren direkt. Fast tanken var att använda en lite mer kraftfull ARM processor och några A/D omvandlare. Men jag tyckte att komplixitetsnivån blev lite för hög så jag gick på den enklare lösningen med lite analog elektronik. Men den har ju sina fördelar eftersom man kan applicera och förfina algoritmerna för utläsning i det oändliga precis som du skriver. Men jag vill nog ha något som går att styra över USB.
MiaM skrev: P.S. det kanske inte finns nån anledning att undersöka motorerna men det är väl ändå ingen dum idé att kolla att varvtalen är rimliga innan du designar hårdvara kring din bandare. Förvisso kommer du kunna använda hårdvaran med din bandare men det vore ju dumt om hårdvaran bara funkar på just din på grund av hypotetiskt sackande motorer.
Klockan på signalen ska vara nominellt 33us så de 35us som jag får stämmer väldigt bra. Motorerna verkar vara i bra kondition skulle jag tro. Dessutom så måste kretsen klara ett spann av klockhastigheter eftersom rotationshastigheten är konstant men bandhastigheten varierar.
MiaM skrev: En annan retronördvariant vore att överföra bandens innehåll till 8-kanaliga rullband (studiobandare) och läsa in dem i dator genom att spela rullbandet långsammare :wink:
Ja, den varianten känns rejält retronördig.. Dessutom äger jag ingen studiobandare...
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Det var en sak till jag gjorde innan jag satte snurr på TU55 driven kom jag på. Jag bytte AC kondensatorer. Jag brukar försöka plocka bort alla PCB innehållande grejor innan jag startar dem.

Bild

Jag undrar om "Clorinol" är ett varumärke som skulle sälja särskilt bra idag :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

"Clorinol" mumma, kan man ha det i kaffet?

Skämt åsido, var har du köpt ersättaren? Jag känner att jag behöver byta på mina TU55:or.

Hur mycket kopplande behöver man göra för att få igång bandaren. 110V, +10V och -15V.

Bild

Detta schemat är bara ett ingångsteg (någotlunda diffrentiellt) följt av en komparator. Man kan justera en aning (+/-0,7V) hur mycket offset från nollan som komparatorn slår om. Man har sedan en koppling med en transistor som gör signalen TTL kompatibel.

Bild
Här verkar man använda en okänd krets, 733, jag gissar på att det är en diffrentiell OP som buffert. Sen gör man om diffentiell signal i nästa steg till singelended, med 40ggr förstärkning.

Frågan är hur noga man behöver göra detta för att det ska fungera bra. Ett differentiellt ingångssteg gör kopplingen robust mot störningar. Man kan ju till skillnad mot kopplingen ovan komma undan med en krets om man sätter en instrument-op. Om man hittar någon prisvärd som kan fungera.

INA121 73-135-50 (60.80kr)
AD623ANZ 73-221-42 (45.10kr)
MCP6N11-100E 73-867-08 (11.60kr) Endast enkel matningsspänning. Ytmonterad.
AD623ARZ 73-218-47 (36.70kr) Ytmonterad.

De två översta är kanske onödigt bra och dyra, man behöver ju 5st för detta bygget.

Sen fortsätter man med peak detektorn ur patentet och därefter en komparator. Liten transistor på slutet om man kör kopplingen på dubbel matning så man får bort den negativa komponenten. Sen borde signalen vara klar för MCU:n.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Japp. Det stämmer bra. Nu funderar jag på om jag inte sett en videoförstärkarkrets på något annat ställe i dessa sammanhangen tidigare. Jag får en känsla av att jag sett detta tidigare.

Efter en stund dök detta upp i minnet. Inte konstigt: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 2#p1089672 Som förstärkare till läshuvuden i en RL01:a!

Jag slog 733 i datasheetcatalog, fick 1100+ träffar... I mitt minne fanns det inga spår av att jag sett den tidigare.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev: Skämt åsido, var har du köpt ersättaren? Jag känner att jag behöver byta på mina TU55:or.
Digikey i USA. Man fick Momsa det i Sverige vilket blev lite onödigt dyrt. Mouser är enklare på det sättet. Jag tror att även Mouser har denna kondensator. Men jag skulle även ha 8uF och 6uF (660VAC) så då fick det bli Digikey som totalt blev bäst.
anders_bzn skrev: Hur mycket kopplande behöver man göra för att få igång bandaren. 110V, +10V och -15V.
Precis så. Den drar väldigt lite +10V, men en aning mer -15 eftersom det används till bromsarna. Kör man driven i local mode så måste man fulkoppla och jorda utgången på en OC-drivare så att reläerna som kopplar huvudet till controllern (det där konstiga kortet du köpte på ETA...) släpper igenom signalerna.
anders_bzn skrev: Detta schemat är bara ett ingångsteg (någotlunda diffrentiellt) följt av en komparator. Man kan justera en aning (+/-0,7V) hur mycket offset från nollan som komparatorn slår om. Man har sedan en koppling med en transistor som gör signalen TTL kompatibel.
Stämmer. Den har ingen differentierande krets i sig.
anders_bzn skrev: Här verkar man använda en okänd krets, 733, jag gissar på att det är en diffrentiell OP som buffert. Sen gör man om diffentiell signal i nästa steg till singelended, med 40ggr förstärkning.

Frågan är hur noga man behöver göra detta för att det ska fungera bra. Ett differentiellt ingångssteg gör kopplingen robust mot störningar. Man kan ju till skillnad mot kopplingen ovan komma undan med en krets om man sätter en instrument-op. Om man hittar någon prisvärd som kan fungera.
Exakt. TE16 verkar ha två steg innan man går på den differentierande kretsen. Jag tänker mig bara ett steg. Här är fler varianter:

TS03

Bild

TU16

Bild

TU58

Bild

Cipher F880

Bild

Det är bara att välja och vraka. Alla är mer eller mindre likadana.
anders_bzn skrev: Sen fortsätter man med peak detektorn ur patentet och därefter en komparator. Liten transistor på slutet om man kör kopplingen på dubbel matning så man får bort den negativa komponenten. Sen borde signalen vara klar för MCU:n.
Det är faktiskt exakt det jag tänker mig. Det borde räcka med lite simplare op-ampar eftersom datahastigheten är mycket lägre än 100 ips 1600bpi bandare. Tar man t ex TL074 som utgångspunkt så är det ju ingenting som hindrar att man väljer en vassare med samma pin-out. T ex TLE2074 eller andra dito.
qx5

Inlägg av qx5 »

@MattisLind, Varför blir det momsning på Digikey men inte Mouser?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Å andra sidan, med fem huvuden så går det åt 15 OP, d.v.s. fyra fyrdubbla, för att bygga en instrumentförstärkare på varje ingång för makalöst god CMRR om det nu är önskvärt.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

qx5 skrev:@MattisLind, Varför blir det momsning på Digikey men inte Mouser?
Det jag menade och borde ha skrivit var att Mouser tog betalt med moms redan vid fakturering / betalning så jag råkade inte ut för något tullkrångel. Digikey tog betalt utan att lägga på moms så jag åkte på moms och de hanteringsavgifter som speditören tog. Det var helt enkelt enklare med Mouser.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:
anders_bzn skrev: Hur mycket kopplande behöver man göra för att få igång bandaren. 110V, +10V och -15V.
Precis så. Den drar väldigt lite +10V, men en aning mer -15 eftersom det används till bromsarna. Kör man driven i local mode så måste man fulkoppla och jorda utgången på en OC-drivare så att reläerna som kopplar huvudet till controllern (det där konstiga kortet du köpte på ETA...) släpper igenom signalerna.
Jag antar att det är signalen "SELECT" på AE på G851 som ska jordas, eller R på W040.

För info, man hittar dokumentationen till driven på bitsavers.org för jag antar att inte många har ett tryckt exemplar!
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

när ni kommit lite längre så har jag ett C-program för att lista innehållet i 18-bitars band. Då vet ni iaf att era avbilder är någorlunda korrekta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Funkar för mig, men vad har PDP8 för format?

Jag gjorde lite ritande på det som vi vet någorlunda hur det ska vara. Bygget behöver delas på två kort, ett enkelt för att komma åt styrsignalerna och ett dubbelt för att komma åt data från läshuvudena. De behöver kopplas ihop med en flatkabel.

Jag tänker att man borde få plats med all elektronik på det dubbla och bara ha det enkla som en brygga mellan bakplanet och signalerna. Jag tänkte att man tar över alla signalerna så har man full frihet senare.

Jag ritade upp det enkla kortet:
slave_1.pdf
Sen funderade jag på hur flatkabeln ska gå. Antingen åt sidan och runt de andra korten.
slave.png
Eller uppåt över de andra korten.
slave_1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar