Tips på lämplig glödstiftdrivare (metanolmotor)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tips på lämplig glödstiftdrivare (metanolmotor)

Inlägg av grym »

det är ungefär det som är jobbigt

med en som håller konstant resistans så ökar man ju effekten på ett blött stift tills den blir varm nog igen

det går den i och för sig på en som har rätt spänning över stiftet med, men tar längre tid

fördelen med konstant resistans är att när motorn börjar gå så blir effekten till stiftet liten , för då håller förbränningen den i temp

men, det gick ju att starta med gamla stora 1.5v batterier med,baraa dom inte blev helt slut, och blev motorn sur kunde man få hålla på ett litet tag
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag vill minnas att vi körde med en cell blyacc på 2V ... Kan inte minnas att vi brände några mägnder med glödstift... Jag körde en radiostyrd pulka på vintern och den lät jag glödstiftet sitta på batteriet en längre stund för att motorn skulle komma upp lite i temp.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jo jag har bränt glödstift med felaktig glödspänning, det är jättelätt. Så tar glödstiften slut snabbt om de matas med för hög spänning.

Jag har hittat en konstant strömregulator, den borde fungera lika bra som en GD1/GD2 eller kanske bättre eftersom man ställer in en max-ström och vad jag förstått det som. Justerar spänningen efter maxströmmen? Den borde funka med alla typer av glödstift som går att köra på 3A vilket borde vara de allra flesta.

http://www.ebay.com/itm/8A-Automatic-Co ... 5d52d0c594
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag har väldigt lite erfarenhet i detta ämnet, men jag har startat min modellflygplansmotor ett antal gånger, och den behöver bara 2v spänning vid start. sen kopplar man bort det, och motorn går vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=Mkc8LGa_FQ4
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

konstant ström är motsatsen till konstant motstånd

om en tråd med konstant ström blir blöt så minskar resistansen, och det blir lägre effekt,
med konstant motstånd så ökr man effekten tills tråden blir torr igen

men som sagt, ställ spänningen rätt så lär det funka
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Konstant ström är nog inte alls bra. Det betyder mera spänning = mera effekt ju varmare stiftet blir, precis tvärt ommot vad som önskas.

Konstan spänning fungerar då bättre, men oöverträffat bäst med en drivare som hindrar motorn att surna och stänger strömmen när den startar så stiftet inte blir extremt varmt. Det kommer att hålla betydligt längre med en sådan och starten blir enormt mycket lättare.

GD1 och GD2 är precis samma princip, skillnaden är att ettan är byggd helt med diskreta komponenter och har en klumpig lösning på "slutsteget" eftersom effekt-mos inte fanns på den tiden. Den har även den lilla fördelen att all ström passerar stiftet, så när klämman tas av så är den avstängd utan några knapptryckningar.

Du behöver inte den gamla svindyra svåranskaffade trissan. Det går precis lika bra om inte bättre med en modern IRF-någonting eller vad Du råkar ha hemma. Bara den pallar strömmen. Lågt Rds-on är en fördel. Är det riktigt lågt och drivpulserna skarpa blir den knappt ljummen och en miniml kylplåt är alldeles tillräcklig.

Bygg på veroboard och förenkla om Du vill det. Ett gammalt vridspole panelinstrument t.ex. 01mA med lämpligt förkopplingsmotstånd (trimpot) anslutet mellan gnd och utgången som driver trissan är bättre än dioderna. Det ger en bättre indikering och fungerar i starkt solljus en skön sommardag.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag testade att analysera Transfunks drivare i Spice:

"Transfunk Glödstiftsdrivare Analyserad"
http://elektronikforumet.com/forum/view ... +transfunk
Glowdriver.png
Glowdriver_Trace_0575.png
Glowdriver_Trace_0572.png
Glowdriver_Trace_0568.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 4kTRB 3 februari 2015, 23:54:59, redigerad totalt 1 gång.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Mitt åt, det ska vara tvärt om i mitt resonemang varm tråd = högre resistans, kall tråd = lägre resistans.

Skruvade upp fältboxen och upptäckte att jag hade virat det kortet så det var inte läge att försöka klura ut hur det var kopplat men i stort så är det en high side switch och en spole i serie med en amperemeter och lasten (stiftet), en frihjulsdiod över spole + last och en elektrolyt kondensator över lasten, sitter även ett effektmotstånd mellan uttagspolerna under panelen för att ge en grundlast om inget stift är anslutet.

Ingen återkoppling utan enbart en PWM signal till high side swithen styrd av en pot på panelen.

Eftersom det inte finns någon återkoppling så kommer effekten i stiftet att hållas nästan konstant oavsett temperatur, en liten motkoppling kommer att ske då spolens energi laddas av skillnaden mellan spänning i acken och över stiftet så ju varmare stift ju lägre spänning men jämfört med 12V matning är stiftspänningen låg så i praktiken blir det inge större skilnad.

Den kommer alltså inte att leverera mer effekt om stiftet blir blött men jag har aldrig haft det problemet, tror nog att med en bra drivare så torkar stiftet.

Problemet med att ha en lågspänningsack direkt på stiftet upplevde jag som att de föll i spänning så mycket att effekten minskade när tråden blev kall för att stiftet blev blött av för mycket snappsande. Har inte sett det fenomente sedan jag gjorde denna drivare (den är 20+ år gammal nu...)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Här är schemat på GD1.
Bygger Du denna så byt ut junket med de tre effekttrissorna mot en mosfet.

Bild

Komponentförteckning för GD 1:
D1a, D1b,
D2, D4, D6 .. IN400?
D3, D5 ...... IN4148
T1, T3,
T4, T5 ...... NPN universal
T2 .......... PNP universal
T6 .......... NPN universal, inte för klen
T7, T8, T9 .. TIP33 utgår, använd mosfet
D7 .......... LED eller vridspoleinstr.
R1 .......... 68 ohm
R2, R18 ..... 39 ohm
R3 .......... 500 ohm trimpot
R4 .......... 150 ohm
R5, R13, R16. 22 ohm
R6, R7 ...... 0,27 ohm 5 W
R8 .......... 270 ohm
R9, R12 ..... 4,7 kohm
R10, R11 .... 100 kohm
R14 ......... 22 kohm
R15 ......... 1 kohm
R17 ......... 100 ohm, eller lämplig trimpot för instr.
C1, C5 ...... 1000 µF
C2, C3 ...... 0,1 µF
C4 .......... 0,22 µF
O1 .......... vippströmbrytare
G1 .......... glödstift
S1 .......... säkring 5 A

Tillägg: Tror det är en IRF540 som sitter i min. Den passar fint även i GD2.
Senast redigerad av Marta 4 februari 2015, 00:16:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En IGBT skulle nog funka också.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Stort tack för alla svar här, jag har hittat en beg GD1 i orginalbyggsats som kommer att byggas om och renoveras! Det här blir ju jättebra :)

Jättebra med alla elscheman, ska nog ta och spara ner dom på hårddisken. Däremot förstår jag inte exakt hur det fungerar, GD1 justerar enbart strömstyrkan så att glödstiftet ska glöda så jämnt som möjligt. Är detta rätt nu? Varför är det olika strömstyrkor i analyseringarna i spice? När stiftet blir blött ökar resistansen och då ökar väl ändå GD1an sin strömstyrka för att få stiftet att glöda, när stiftet bränt bort metanolblandningen så bör strömstyrkan sjunka? Eller är det spänningen som den justerar? Jag blir inte riktigt klok på detta.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Denna glöddrivare av Inge Stendahl var en av de första i sitt slag såvitt jag kan minnas. GD1 pulsar 12 V genom ett glödstift avsett för 1,5 eller 2 v DC. Blir stiftet blött så ökar GD1 på pulslängden och tvärtom om motorn startar och stiftet blir varmt genom kompressionen i motorn så kortar GD1 av pulslängden. Det gick att koppla på ett löst stift till en glödklämma, ställa in pulslängden så att det lyste som det skall göra för att lätt starta en metanolmoitor. Sedan kunde man stoppa ner det glödnade stiftet i ett glas vatten och stiftet fortsatte att glöda då pulslängden ökade.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

R17 motsvarar stiftet vars resistans förändras då det kyls olika
och drivaren känner av det och förändrar pulslängden.
Stiftet ingår i en bryggkoppling.
Läs mer här:
http://cds.linear.com/docs/en/applicati ... /an43f.pdf
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Nu har jag inte mindre än två glödstiftsdrivare, en GD1 i orginalbyggsats som är ihopbyggd och en som jag gissar på skulle kunna vara en GD2 eller något liknande. Jättekul att det varit sådant engagemang i denna tråd. Jag kan bekräfta att stiftet glöder fint med GD1an, jag har dock inte provat något startförsök ännu, får nog montera de nyligen inköpta barnskidorna på mitt modellflygplan för att det ska kunna bli en provtur (en modifierad Johanna byggd av mig och Bo Gårdstads första komersiella konstruktion).
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Förresten, hur vet jag vad som är lagom glödinställning till glödstiftet? Det ska väl lysa som en blandning mellan orange och rött skulle jag själv gissa på?
Skriv svar