Kan jag veta om det är PCI express kontakten som är kass?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Kan jag veta om det är PCI express kontakten som är kass
Jag är mycket tveksam till det, om grafikkortets pinnar är direkt ihopkopplade vid kontakterna på kretskortet.
Eftersom de tre svarta kortslöt +3,3V med +5V med GND, och de tre gula kortslöt +12V med den andra GND, och de båda GND i samma kontakt säkerligen är ihopkoppalde i agget, så kan det inte ha kommit ut något annat än ingenting ur agget åt något håll.
Eftersom de tre svarta kortslöt +3,3V med +5V med GND, och de tre gula kortslöt +12V med den andra GND, och de båda GND i samma kontakt säkerligen är ihopkoppalde i agget, så kan det inte ha kommit ut något annat än ingenting ur agget åt något håll.
Ja är huvet dumt får grafikkortet lida som man brukar säga..
Kanske fanns nåt skydd mot mig i de nät agget.. De startade ju inte med min koppling..
Nej de va klantigt att inte dubbelkolla pinout på nät agget..
Men blir ett nytt hemmabygge imorn med rätt pinout..
Kanske fanns nåt skydd mot mig i de nät agget.. De startade ju inte med min koppling..

Nej de va klantigt att inte dubbelkolla pinout på nät agget..
Men blir ett nytt hemmabygge imorn med rätt pinout..

Ett tips är ju att mäta spänningarna på alla pinnar på nätagget när det inte är nåt anslutet där, och kolla specen för pinout på grafikkortet. När allt är avstängt kan du också ohm-mäta för att se vilka pinnar som är ihopkopplade med varandra (på grafikkortet och ev på nätagget).
Gjorde om sladden med rätt pinout.. Allt startar fint.. Fläktar på grafikkort går.. Men hittar ingen ny maskin vara..
D har du med största sannorlighet eldat kortet.
Testade ett Radeon HD2400 som jag hade i en gammal dator.. Funkade inte heller..
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Kolla i BIOS under PCI-inställningarna nånstans. Kanske är det inställt att endast köra intern grafik och inte alls autodetect på PCIe?
Om Tjelmo har otur så kanske även styrkretsen för PCIe 16x porten bränt om det varit kortslutning i grafikkortet. Om du drar ur allt som inte behövs för att visa bild på skärmen med ditt eventuella brända grafikkort får du bild? Ur med hårddiskar, cdrom, dvd och eventuella extrakort (såg inte ut som du hade några på bilden du la upp på moderkortet). Dubbelkolla din hembyggda kabel.
La märke till att PCIe platsen är lite deformerad..
Kanske helt enkelt råkat ut för någon arg typ innan och är kass.. Lödningarna set OK ut men den är sne och lite utdragen i ena änden..

Kanske helt enkelt råkat ut för någon arg typ innan och är kass.. Lödningarna set OK ut men den är sne och lite utdragen i ena änden..

Hur är det - visst fungerar (åtminstone vissa?) grafikkort även om de sätts i en "för smal" PCIe-plats? D.v.s. det blir kanske bild om kortet stoppas i den lilla platsen nedanför.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det ser ut som någon otålig rackare slitit ut ett grafikkort med våld istället för att helt enkelt trycka upp låsspärren i bakkant...
Kontakten ser inte så frisk ut.

En sån här skulle kunna lösa ditt problem, en pci-e 1x riser till pci-e 16x kort. Dock så får du bara hastigheten över bussen för pci-e 1x specifikationen. Kostar ca 50 spänn.

Jag brukar rycka ur korten genom att ta tag i den del man skruvar fast i chassit och sakta dra med ökan kraft tills kortet med jämn hastighet gliter ur kontakten och ploppar loss.MadModder skrev:Det ser ut som någon otålig rackare slitit ut ett grafikkort med våld istället för att helt enkelt trycka upp låsspärren i bakkant...
Varför har PCIe låsning i vissa socklar?
På AGP hade det däremot varit riktigt bra eftersom de hade sick-sack-form på kontakttungorna och det blev knas++ om kortet bara gled ur en liten bit. Men PCIe verkar ju ha raka tungor, d.v.s. så länge som de över huvud taget ger kontakt så ska det funka även om kortet trillat ur halvvägs...
Är det så att sockeln är ovanligt "grund" för att slippa utstickande "stubbar" som man annars får om man har kontakt under en lite längre rörelse på inskjutningen/urdragningen av kortet ur sockeln?
På AGP hade det däremot varit riktigt bra eftersom de hade sick-sack-form på kontakttungorna och det blev knas++ om kortet bara gled ur en liten bit. Men PCIe verkar ju ha raka tungor, d.v.s. så länge som de över huvud taget ger kontakt så ska det funka även om kortet trillat ur halvvägs...
Är det så att sockeln är ovanligt "grund" för att slippa utstickande "stubbar" som man annars får om man har kontakt under en lite längre rörelse på inskjutningen/urdragningen av kortet ur sockeln?
Det är inte så att PCI-e 16x bussen på Tjelemos bild är lite smält pga av värme så den blivit krokig? Kanske pga av kortslutningen i grafikkortet som satt där tidigare...? Det är rena spekulationer från min sida.