Vad är det för adapter jag behöver till den här skärmen?
Re: Vad är det för adapter jag behöver till den här skärmen?
Verkar bara vara 256 MB grafikminne (svårt att hitta vettiga specar på google), Radeon HD2400.
mm.. hittade det oxå.. men.. iallafall bättre än integrerat som stjäl av ram minnet;)
Kanske lika bra att köra in win xp på den datorn igen... tänkte installera win 7..
nån linux dist kan jag nog glömma om jag vill ha grafikkortet
Kanske lika bra att köra in win xp på den datorn igen... tänkte installera win 7..
nån linux dist kan jag nog glömma om jag vill ha grafikkortet

Ser ut att vara en Dell OptiPlex, eventuellt 755. Win7 fungerar utmärkt på C2D. Men trivs kanske bäst med minst 4GB RAM.
Senast redigerad av elabbe 16 januari 2015, 15:49:11, redigerad totalt 1 gång.
jo.. ja kollar runt med vänner och bekanta efter gamla DDR2 minnen.. alla verkar ha slängt sin gamla dator skrot 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Tänk om jag kom ihåg vart jag lagt alla mina minnen... 

Bara för att det sitter på moderkortet innebär väl inte att det är delat grafikminne? Det är skillnad på integrerad grafik och delat grafikminne. Jag har i alla fall haft moderkort med integrerad grafik med eget grafikminne.teljemo skrev:mm.. hittade det oxå.. men.. iallafall bättre än integrerat som stjäl av ram minnet;)
Nja, man skiljer på integrerad och dedikerad grafik. Och en av definitionerna för integrerad är att det har inget eller väldigt lite eget RAM. Sen kan ju precis som du säger ett dedikerat grafikkort vara "integrerat" på moderkortet, men det är ganska ovanligt på stationära. Däremot är det vanligare på bärbara, jämfört med MXM.
Integrerat har väl alltid betytt att det sitter på moderkortet? Och som sagt var, inga av de integrerade jag har haft på äldre datorer har använd datorns vanliga RAM, de har haft eget minne. Moderkorten har haft en parallellport, två serieportar, en VGA-port och PS/2 + mus.
Här hemma tror jag bara det är min laptop som har delat grafikminne.
Här hemma tror jag bara det är min laptop som har delat grafikminne.
Nej.Nerre skrev:Integrerat har väl alltid betytt att det sitter på moderkortet?
WP: Graphics processing unit, Integrated graphics solutions
Då har jag med andra ord sagt fel om alla de moderkort jag haft under 2000-talet, de har alltså inte haft integrerad grafik trots att grafiken suttit på moderkortet.
Fast när jag googlar så verkar det som om alla som påstår att "integrerat" använder datorns vanliga RAM citerar texten från wikipedia rakt av, den här sidan nämner t.ex. inget om att det är delat RAM http://techterms.com/definition/igp
Och flera sidor jag hittade säger att de "ofta" använder delat RAM. Så är det säkert idag, när man vill ha mycket grafikminne, men på den tiden man hade 256 eller 512 MB som standard grafikminne tror jag inte många IGP körde med delat RAM.
Fast när jag googlar så verkar det som om alla som påstår att "integrerat" använder datorns vanliga RAM citerar texten från wikipedia rakt av, den här sidan nämner t.ex. inget om att det är delat RAM http://techterms.com/definition/igp
Och flera sidor jag hittade säger att de "ofta" använder delat RAM. Så är det säkert idag, när man vill ha mycket grafikminne, men på den tiden man hade 256 eller 512 MB som standard grafikminne tror jag inte många IGP körde med delat RAM.
Nu behöver vi ju inte fylla upp stackars teljemos tråd. Men nej, det är väl aldrig så trevligt att upptäcka att man haft fel. Jag trodde t.ex. ett tag att underkylt regn innebar att marken höll minusgrader och regnet då kyldes underifrån 

Jag undrar bara, om nu all integrerad grafik har delat minne, varför finns det ett särskilt begrepp för delat minne?
http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_graphics_memory
Där står ju också "This design is used with many integrated graphics solutions", det står inte "This design is used with all integrated graphics solutions".
Jag har ju som sagt var haft flera gamla moderkort (visst, det var väl Pentium-tiden, kan ha varit PII:or eller liknande) som haft grafik på moderkortet som haft eget minne. Det vet jag eftersom jag har använt dessa för att testa minnen.
Där står ju också "This design is used with many integrated graphics solutions", det står inte "This design is used with all integrated graphics solutions".
Jag har ju som sagt var haft flera gamla moderkort (visst, det var väl Pentium-tiden, kan ha varit PII:or eller liknande) som haft grafik på moderkortet som haft eget minne. Det vet jag eftersom jag har använt dessa för att testa minnen.
Elabbe.. Du har min tillåtelse som TS att redovisa vad underkylt regn är i denna tråden 
För att hålla en röd tråd så har jag ett underkylt (2 fläktar på undersidan) grafikkort (ej integrerat) som ska i en imorn..

För att hålla en röd tråd så har jag ett underkylt (2 fläktar på undersidan) grafikkort (ej integrerat) som ska i en imorn..
Antagligen för att integrerad betyder ihopbyggd, på moderkortnivå kan det vara att grafikkretsar och resten sitter på samma kretskort, på kretsnivå kan det betyda att funktionen är ihopbyggd i samma krets. I fallet att det är ihopbyggt i samma krets så kan det ändå vara separata minnen.Nerre skrev:Jag undrar bara, om nu all integrerad grafik har delat minne, varför finns det ett särskilt begrepp för delat minne?
(Om vi backar klockan till t.ex. C64 så var det ju delat minne men separata kretsar för grafik och CPU

Det slog mig precis att min nuvarande laptop har dedikerat minne till den integrerade grafiken (det var en av de saker som gjorde att jag valde den, alla andra i samma prisklass hade delat minne).
Om jag inte minns fel så har den 1 GB grafikminne och 4 GB RAM (får dubbelkolla när jag kommer hem).
Om jag inte minns fel så har den 1 GB grafikminne och 4 GB RAM (får dubbelkolla när jag kommer hem).