Hemmabyggt utomhusbubbelbad (fattigmansversion)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
el34

Re: Hemmabyggt utomhusbubbelbad (fattigmansversion)

Inlägg av el34 »

Ha ha!! Skulle vilja se ett par personer trängas i en uppblåsbar pool när det är - 10 grader ute. Att försöka hålla värmen med en vattenkokare :humm: . Enklast är nog att kramas lite extra innan vattnet är för kallt att sitta i.....
floppen

Inlägg av floppen »

Har kört med webastu diesel till vattan ca 9kw och att gå från typ 15 till 40 tog många timmar, hittade två för 3000kr på blocket.
http://techwebasto.com/redirect/heater_ ... 00994A.pdf

Min bror hittade en 30kw brännare och den löser hans bad på typ 1-2h, typ 2000sek e-bay.
Typ denna:
http://www.aliexpress.com/store/product ... 22774.html

Skall du göra detta på vintern och har som jag problem med att komma på iden lagom i tid så är typ 30kw vägen att gå.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Eftersom det går åt 1.163Wh att värma 1 liter vatten (egentligen 1 kilo vatten) 1 grad, så kan man ju räkna lite på det.

Proppfull bassäng blir väl 1330liter och att höja tempen 1 grad så går det åt 1,547kWh, att höja 40 grader "kostar" 61.87kWh.

Sedan bör man nog räkna med att kyleffekten utomhus påverkar en hel del... Då inte åt det positiva hållet :vissla:

Såååå, en vattenkokare på 2kW är nog inte att rekommendera :wink:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu för tiden brukar man ju ha jordfelsbrytare mm. men jag vill varna för att vattenkokare kan vara livsfarliga om man ställer dem utomhus. Jag har själv använt en vattenkokare som jag hade ute, och ställde ett 100mm plåtrör i för att basa trä med (ånga). Fick en hemsk stöt när jag tog i röret! :shock:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

floppen skrev:Skall du göra detta på vintern och har som jag problem med att komma på iden lagom i tid så är typ 30kw vägen att gå.
30kW låter mera realistiskt än 2kW.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag hade nog satsat på något vattenmantlat vedeldad kamin, eller gammal panna av något slag.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag tillverkade en gång i tiden en rostfri kamin som jag sänkte rakt ner i en badtunna. med en liten fläkt så kunde man få upp bra flås i den, och veden gick åt som smör i solsken. men att det sen tog en hel dag att få badtunnan á 3000L vatten, från ca +2⁰C till +50⁰C det är en annan historia. detta gjordes en gång. inget mer.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag kan fylla upp tunnan med varmvatten så slipper jag den tiden. Detta handlar alltså bara om att underhållsvärma så att den håller sig varm under ett par, tre timmars tid. Att många kommersiella ligger på 2kW är ju säkert som ni säger att de ska klara sig på ett vanligt uttag med 10A propp, och jag har ju exakt samma problem i min lägenhet. Ni verkar vara väldigt skeptiska till att 2kW skulle räcka, men ni menar alltså att majoriteten av kommersiella spabad inte skulle fungera? En tjock luftring runt om måste ju isolera en hel del och sen finns det inget som säger att jag inte kan lägga extra isolering utanför det.

Ett annat alternativ är biltemas elpatron för varmvattenberedare, 2kW för 199kr. Dessa känns dock inte jättesäkra tycker jag, men antagligen är dom väl det eftersom det är exakt samma problem i en varmvattenberedare..
Bild

Edit: Och för att upprepa, en vedeldad kamin hade varit enkelt att bygga och definitivt mitt förstahandsval men det är problematiskt eftersom det är eldningsförbud i Lund (i av sotare icke besiktigade kaminer med bygglov) och tätt till mina grannar och deras friskluftsintag.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Hur stor varmvattenberedare har du? Över 1 kubikmeter vatten tar en stund att fylla och det får vara en rätt stor varmvattenberedare om den ska orka med.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Han bor i lägenhet, så förmodligen finns det gott om varmvatten.

Varför inte lösa det hela genom att mata på med varmvatten kontinuerligt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

äkta redneckstyle är plåtbadkar över öppen eld och en burk vita bönor lagom i tid för badet :mrgreen:

för att värma kubik med vatten rimligt snabbt så är effekter motsvarande en vanlig vedpanna om, 20-30 kw
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skaffa en liten kamin som du bara trycker på en värmeväxlare som du leder vattenet genom. Do kan du lätt trycka ut 5-15kw utan större problem beroende på storlek.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Lägg ner skiten istället! Mindre jobb och polarna kan andas ut. Ta den där ölen i soffan i stället! Känns som att det smakar mer än vad du får ut av det hela. Alternativet är att ni turas om att duscha skållhet och sedan slänger er ut i eventuella snön :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag byggde in en pool i våran altan för ett par år. Den har körts i 3 år nu med värme från pannan. En rostfri växlare står för att få ut värmen och polen är sådan billig pool med plastkant. Isolerad runtomkring med frigolit och så. Även botten isolerad och lock finns.

typ sådan här http://static1.bygghemma.se/productimag ... 120-cm.jpg

dock bara 80 cm hög. Nu i år när man har grävare så ska det nog grävas ner en sådan djupare och större pool för att få lite djup ;)

Kostnaden för ovan pool inkl material var runt 5000sek har jag för mig totalt köpte allt utom växlaren nytt. dvs växlare + sandfilterpump + pool + frigolit + lite rör samt en ventil för att koppla om värmen från huset till poolen istället.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

el34 skrev:Ta den där ölen i soffan i stället!
Bästa förslaget hittills.
Skriv svar