Mitt digitala hönshus

Berätta om dina pågående projekt.
Didde

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

Här kommer kvällens provmontage, har dok kommit fram till att jag måste bygga om redet så att äggen rullar rakt bakåt istället för nu ner i ett håll i bakre änden av redet. Hönsen verkar nämligen gilla att bajsa där, som kommer ner samma väg som äggen, men till skillnad från äggen så rullar inte bajset utan bara lägger sig i och blockerar.

Bild
Bild
Räknarna på plats, med spänning på.
Bild
Bild

Nu skall bara funktion skrivas, så att jag får upp det tillsammans med de andra värdena.
Mycket nöje! :)
Didde

Inlägg av Didde »

Det är långt mellan uppdateringarna, men som fler här säkert vet så blir det ofta så i projekten.

Men en glad nyhet är att RFID läsarna har kommit. Och provats. 5 stycken.
Bild

Placeringen är tänkt:
1 Rfid mottagare i varje värprede(3st)
2 Rfid mottagare i hönsluckan. Min tanke är att läsa varje höna 2 gånger och på så viss kunna avgöra vilken håll den gått åt.

Så nu behöver jag lite stöd här. Finns det någon som har erfarenhet av att linda antenner? Kanske någon som har någon bra länk där man hittar någon bra tabell som säger om du skall ha en antenn som är 350x400 mm linda X varv med tråden Y.

De antenner som jag behöver kommer två att vara 350x400 och tre som är 200x200.

Är det någon ide att försöka linda upp den som jag har och sedan linda tråden på en större spole?
Borre

Inlägg av Borre »

Ingen av bilderna fungerar. Ladda upp bilderna direkt till forumet så kanske de är kvar längre än en månad.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Ser inte heller bilderna :-/
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är inga problem att linda antenner. Som du är inne på kan du utan vidare nysta upp och forma efter plats.
Didde

Inlägg av Didde »

Borre skrev:Ingen av bilderna fungerar. Ladda upp bilderna direkt till forumet så kanske de är kvar längre än en månad.
ochkl0620 skrev:Ser inte heller bilderna :-/
Ja tyvärr hade min domän av någon anledning inte förnyats, men det löste dom väldigt snabbt. Så det skall nog fungera fortsättningsvis.
Lasp skrev:Det är inga problem att linda antenner. Som du är inne på kan du utan vidare nysta upp och forma efter plats.
Okey! Då så, då skall jag se om jag kan testa det senare,
Didde

Inlägg av Didde »

Provade att linda upp en antenn igår och linda den runt lite legoklossar. Med dåligt resultat, provlindade med storleken 20x20 cm.

Så mer google! Hittade följande
http://www.instructables.com/id/RFID-ca ... n-antenna/

I inlägget har personen byggt en antenn som är 25x25cm(10x10 inch) med vad jag förstår en 0,5 mm tråd, och 24 varv.
Om man tar och jämför mot den antenn jag hade sönder igår så är de betydligt mer varv än så, och tunnare tråd, de spolarna som var med.

Jag har testar att mäta lite, och tyvärr har jag inte något instrument som man kan mäta µH i, som jag har förstått skall ligga mellan 500-1000 i en RFID antenn för 125 kHz. Men vilken taktik skall jag ha? Tänkte försöka införskaffa lite koppartråd, och prova med. Vad har dimension för inverkan? Jag har sneglat på en rulle 0,2 eller 0,25. Kommer jag då få öka på med varven?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Induktansen beror på spolens dimension og kärnans (om det finns någon) beskaffenhet.

Trådens tjocklek avgör Ri och därmed Q men i detta tror jag att det är (nästan) utan betydelse.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul projekt! Skall läsas med största intresse sedan.
Men Gud vad söta de var på bilden, nu får man ju återfall igen... :D :)
Skriv svar