Det finns säkert fysiker här som kan förklara bättre men såvitt jag förstår ligger daggpunkten (den temperatur där fukten i luften kondenserar) på ett dåligt isolerat tak ovanför isoleringen.
Då hamnar alltså vattnet ovanpå isoleringen eller i luften/yttertaket.
Detta kan man ventilera och värma bort vilket fungerat utmärkt i hundra år.
Lägger man dit mer isolering blir det kallare på vinden och daggpunkten kommer att hamna mitt i isoleringen. Då kan det omöjligt hjälpa att ventilera ovanför.
I det fallet borde enda vettiga lösningen vara ångspärr.
Den kan vara antingen nedanför eller ovanför det befintliga innertaket så länge den är innanför daggpunkten.
Vill låna/hyra: Termograferingskamera Växjö.
Re: Vill låna/hyra: Termograferingskamera Växjö.
Jag tror att daggpunkten går att flytta ut utanför taket igen genom att isolera ytterligare nerifrån, på det viset kommer det inte att komma upp varmluft som kan kondenseras till fukt, jag tänker även försöka sätta in ventilation, jag tycker förslaget med en fläkt som startar när fuktigheten är högre inne än ute låter bra.
Detta kräver som ni säkert förstår en hel del ytterligare tänk från min sida, men vad som hittills är gjort är att ca 1/4-del av taket är målat med Boracol, plus att en stor värmeläcka är tätad och att ytterligare en, nämligen uppgången är på väg att få en isolerad lucka.
Detta kräver som ni säkert förstår en hel del ytterligare tänk från min sida, men vad som hittills är gjort är att ca 1/4-del av taket är målat med Boracol, plus att en stor värmeläcka är tätad och att ytterligare en, nämligen uppgången är på väg att få en isolerad lucka.
Re: Vill låna/hyra: Termograferingskamera Växjö.
Ja sätter du bara en plastfilm längst ner så inte fukten kan komma ut så är problemet löst.