Om du menade 'vid undertryck' så stämmer det bättre

säter skrev:Hur lyckades du få översvängning på en ON/OFF reglering?Al_Bundy skrev:Jag gjorde en sådan ON/OFF reglering, hade bra snurr i tekokaren(vattnet alltså). Men ändå sköt det över.
Hade du enorm massa i värmeelementet?
Vart ska jag placera temperatursensorn? Nära värmesprialen?Icecap skrev:Det är enkelt att få overshoot vid on/off-reglering! Placera temperatursensorn fel och du är i mål.
Jag har i övrigt i sin tid styrd 3 labb-ugnar i en klinkersfabrik med on/off-styrning. Resultatet blev plottat på en pappersremsa och vid kontroll var linjen bokstavligen spikrak.
För temperaturregleringen i vattenkokaren med en tröskel på 5°C räcker en on/off-reglering väldigt långt. Med en PI-styrning har man ju fortfarande en on/off-reglering fast styrningen förutspår när det är on och när det är off. Detta ger dock oftast kännbar bättre noggrannhet än ±2,5°C.
Vem har sagt att jag ska koka te?Mindmapper skrev:Kokar te't bäst vid 67 grader?Al_Bundy skrev:Men tänk om jag ska ställa mig vid t.ex 67 grader?
Frugan hon blir sur om jag inte låter tevattnet bubbla lite så att det har kokat upp ordentligt.
Exakt. Vem har sagt att jag ska koka vatten.Icecap skrev:Jag ser ingenstans att Al anger att h*n ska <koka> vatten, bara att det ska hållas på en given temperatur. Och det kanske passar med storleken i en vattenkokare varför det är ett vettigt ekonomisk alternativ.
hummel skrev:Nä, man ska ha vatten i tekokaren...
Jag ska bara reglera en tekokare på 30 liter som den kan hålla en temperatur. Jag behöver inte beskriva vilken produkt jag ska skapael34 skrev:Vad är syftet. vad ska framställas,värmas förädlas? Ge dom som kan lite mer kött på benen så slipper vi gissa oss fram.