Farlig armatur (?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Miramithe

Re: Farlig armatur (?)

Inlägg av Miramithe »

Henry skrev: Eller att Svensson fattar att denne inte har "tillräcklig kunskap" för att koppla saker själv utan skaffar en elektriker.
Med tanke på mängden fel som ändå hittas så tror jag inte på det.
En bidragande orsak till mindre döda borde vara dock jordfelsbrytare som mer frekvent kommer in i folks boningar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kanske pga att folk fortfarande vill pilla med 230 över sin förmåga men värdesätter sin egen säkerhet lite högre än förra gången de fick sig en smäll men överlevde. :)
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Tekko skrev:Välkommen till framtiden, där billiga kinakopior hör till vardagen, och gedigen kvalitet sedan länge dött ut pga dessa massiva mängder och efterfrågan av billiga kinagrejjer för att ingen är villig att lägga ut de pengar tillverkarna av gedigna grejjer begär.
Det tråkiga, i alla fall för mig, är att det är svårt att bedöma kvalitet. Jag skulle gärna betala lite mer om jag visste att något faktiskt var välbyggt och servicevänligt. Men pris är tyvärr ingen indikator.

En relaterad händelse: Min fru fick en ljusslinga som premie på något erbjudande på nätet. Slingan var av helt horribel kvalitet, värst var en enpolig 220V-brytare helt utan dragavlastning. Lyckligtvis gick den sönder nästan direkt och hon fick en ny av betydligt bättre kvalitet. (Om ni undrar, jag tittade bara på den efter den gått sönder)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kvalitet finns det nog ingen bra indikering på, men när det gäller säkerhet så finns det ju i alla fall cerifieringsmärken att titta på. Med certifieringsmärken så är det ju en tredje part (certifieringsorganet) som uttalar sig om att produkten är säker (med CE-märkning är det ju bara tillverkaren själv).

Sen kan såklart ambitionsnivån hos certifieringsorganen variera, inte bara mellan dem utan även över tiden, men att tillverkaren öht vågar sig på att lämna in produkten för certifiering visar ju att den inte kan vara hur dålig som helst.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Svar från Elsäkerhetsverket:
Hej,
Tack för din anmälan.

Om det inte finns Importör/Återförsäljare i Sverige kan Elsäkerhetsverket inte agera tyvärr.
Tyskland är uppdelat på olika delstater med egen myndighet och jag ingen lista över dessa tyvärr.

Härmed avslutas tillbudsärende 14EV4857.
Jag är verkligen imponerad över deras engagemang... :roll:

Edit: Jag hittade en svensk återförsäljare av samma vara och skickade länken till ESV. Vi får se vad de säger.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med Svensk ÅF, då kan det bli intressant.

De har annars slutat engagera sig för mycket i dessa grejer för det kostar så väldigt stora summor att få rätt person inför rätta.

Förr jagade de företag i Kina som tex tillverkade produkter med knappt 0.2 mm isolationsavstånd mellan 5V ut och 230V in, ja det förekom.

Regeringen här jagade dessa på den tiden även om ingen ÅF fanns i Sverige men att få tag på ens företaget var inte lätt, att få tag på ägaren var ett rent helvete och krävde mycket stora resurser. Till och med representanter från Sverige fick bli ditskickade och agera detektiv för att få fram info. Hjälpte Kinas regering till i dessa ärenden? Fan heller, de sket fullkomligt i det. De tjänade ju pengar så varför skulle dom sätta stopp?

Efter dessa väldigt kostsamma utredningar (som kunde hålla på under år) slutade mig veterligen Sverige i stort att jaga dessa för det kostade helt enkelt på tok för mycket.

Inom EU kunde man väl då tycka att de kunde gå vidare men har en väldigt starkt känsla av att dessa grejer inte tillverkas här utan förstås, ja du gissade rätt, i Kina.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Man börjar ju undra hur det kan skilja så mycket i kostnad att lägga till ett riktigt isolationsgap, såvoda de inte anställer ovetandes till att cadda korten just för att det blir billigare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ofta det som det handlar om, de tror att de plagierar rakt av men mäter lite slarvigt och därmed blir det fel. Det är alltså sällan originalprodukter som ser ut så utan plagiat.

Ibland kan det dock vara så att de är extremt snåla, jag har varit med som en kund som tyckte "nej, så kan vi inte göra, det bli 8 öre dyrare per produkt i produktionen och vi måste hålla nere priset" för en pryl som säkerligen kostade nån tusenlapp (fjärravläsning av elmätare).
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag fick svar från Elsäkerhetsverket igen idag:
Hej,
Elsäkerhetsverket har köpt in produkten och startat ett marknadskontrollärende med diarienummer 15EV87.
Du kan följa ärendet via vårat webdiariet.
http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Diariet/
:tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ibland förekommer det ju även produkter som SER identiska ut och heter samma sak, fast har saker typ dragavlastning osv fixade, minns inte om det var här eller på nåt annat forum jag läste om nån elprodukt som en person köpt på nån av dom stora kedjorna (kjell, CO osv) och gillade, sen såg han att samma pryl fanns på DX/ebay/ali eller liknande för mycket lägre pris och beställde fler, ganska snart pajade en av dessa och den öppnades och var dumt konstruerad, bland annat saknades dragavlastning.

Då öppnade han den som var köpt i sverige som var IDENTISK utanpå, den hade dragavlastning och nån annan ändring också.

Tror aldrig det framkom exakt varför, men man kan ju gissa att de stora svenska firmorna gör en egen kontroll först, och sen begär ändringar från kineserna mot att dom köper en större batch, sen gör förstås inte kineserna ändringar på prylarna som INTE säljs dit efterssom det kostar pengar som inte kan få tillbaka.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag skulle heller inte bli förvånad om det s.a.s. görs en massa kopior på kopiorna, se bara på alla säljare på eBay som säljer (nästan) identiska prylar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev:men man kan ju gissa att de stora svenska firmorna gör en egen kontroll först, och sen begär ändringar från kineserna mot att dom köper en större batch,
Så är det i många fall numera ja, för ungefär 15 år sen uppmärksammades de stora kedjorna just på problemen med att köpa in grejer och sälja under eget märke. De har egna uppköpare som åker runt (mycket i Kina) och kollar på grejer att köpa in, de skickar hem grejerna och skickar dem till ett testlabb för en "snabbkoll" (som syftar till att hitta problem, absolut ingen fullständig provning).
sen gör förstås inte kineserna ändringar på prylarna som INTE säljs dit efterssom det kostar pengar som inte kan få tillbaka.
Jag tror mer det är att kinserna försöker göra plagiat som de vill göra mer vinst på.

Det kan också vara så att nåt företag som säljer grejer kontaktar fabriken och ber att få köpa ytterhöljen som de sen stoppar egna grejer i.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kontrollen avslutad 26/2: http://diarium.elsakerhetsverket.se/Cas ... eID=109565

Beslut: "Avslut med anmärkning". Jag mailade och frågade vad det innebär, och fick reda på att de hade hittat något mindre fel med produktens manual. Inget om jordning m.m.

Frågan är ju om versionen jag köpte från tyskland var en välgjord (identisk på utsidan) kopia eller om det faktiskt är OK med ojordat metallhölje ~1 mm från oisolerade ledare med nätspänning? Någon här nämnde att jordsymbolen på produkten i sig är felaktig, och den fanns iaf på versionen som Elsäkerhetsverket köpte in. Hmm. Slarvade de bara när de testade produkten?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Slarv hos Elsäkerhetsverket vid kontroll av säkerheten på just elektronik ser jag som högst osannolikt. Det borde (?) väl annars gå att få fram info om just det fel du nämnde inte förekom på den dom köpte in? Fast det borde dock rimligtvis ha varit det första dom tittade på tycker man.
Skriv svar