Python-fråga *ny fråga*
Re: Python-fråga
Kommer man från C är det mycket ologisk med en hel del.
Den tvingande inventeringen är - som jag ser det - "bara" en ytterligare syntaxgrej. Och att ha rätt indentering kan ofta hitta en del programmeringsfel så den delen är ok för mig.
Vi fick iaf. löst en hel del av problemen, jag hjälpte en KTH-student igång med ett projekt som hon hade svårt att överskåda.
Den tvingande inventeringen är - som jag ser det - "bara" en ytterligare syntaxgrej. Och att ha rätt indentering kan ofta hitta en del programmeringsfel så den delen är ok för mig.
Vi fick iaf. löst en hel del av problemen, jag hjälpte en KTH-student igång med ett projekt som hon hade svårt att överskåda.
- lillahuset
- Gått bort
sodjan: Vilken Python "dist" använder du? Jag har börjat titta lite på Python men inte kommit så långt. Skulle uppskatta en rekommendation.
Och lite allmänt om detta nu där jag inte har så bråttom mer:
Uppgiften är att visa en shack-pjäs hoppande på en bräda. Jag förklarade fördelen vid att definiera brädans storlek med en Size_X och en Size_Y (båda 8), inte för att det är någon fördel i denna uppgift men helt enkelt för att visa tjejen att det i en del uppgifter verkligen kan löna sig.
Alla referenser med att rita brädan grafisk osv baseras på dessa två värden. Självklart har vi använd en beskrivning av hur stor varje ruta ska vara (Board_Step), startvärde på X och Y vid utskrift, allt för att visa fördelarna vid att definiera sånt för att ändra senare om man behöver och då inte behöva att leta upp alla hårdkodade värde.
Totalt sett har hon fått grepp om situationen och kan se hur uppgiften ska lösas. Det kvarstår såklart en del men jag är ganska säker på att hon klarar detta utan större problem, vår största problem var dock att ingen av oss har använd Python - eller jo, hon har använd det mycket sparsamt, jag inte alls.
Och tjejen är en ung kvinna jag har känd i ... 20(?) år då hela familjen är mina mycket goda vänner - så denna helg har jag pluggat med en mycket trevlig och snygg tjej med skallen i orden, fått väldig god mat, vin och whisky, kelat med ett par trevliga katter och allmänt mått riktigt bra.
Och det är riktig länge sedan (3 år+) jag har haft det så bra.
Uppgiften är att visa en shack-pjäs hoppande på en bräda. Jag förklarade fördelen vid att definiera brädans storlek med en Size_X och en Size_Y (båda 8), inte för att det är någon fördel i denna uppgift men helt enkelt för att visa tjejen att det i en del uppgifter verkligen kan löna sig.
Alla referenser med att rita brädan grafisk osv baseras på dessa två värden. Självklart har vi använd en beskrivning av hur stor varje ruta ska vara (Board_Step), startvärde på X och Y vid utskrift, allt för att visa fördelarna vid att definiera sånt för att ändra senare om man behöver och då inte behöva att leta upp alla hårdkodade värde.
Totalt sett har hon fått grepp om situationen och kan se hur uppgiften ska lösas. Det kvarstår såklart en del men jag är ganska säker på att hon klarar detta utan större problem, vår största problem var dock att ingen av oss har använd Python - eller jo, hon har använd det mycket sparsamt, jag inte alls.
Och tjejen är en ung kvinna jag har känd i ... 20(?) år då hela familjen är mina mycket goda vänner - så denna helg har jag pluggat med en mycket trevlig och snygg tjej med skallen i orden, fått väldig god mat, vin och whisky, kelat med ett par trevliga katter och allmänt mått riktigt bra.
Och det är riktig länge sedan (3 år+) jag har haft det så bra.
Senast redigerad av Icecap 16 november 2014, 19:37:43, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
> sodjan: Vilken Python "dist" använder du?
Ja, alltså... Det är en speciell "paketering" av Python specifikt för den plattform
som jag jobbar med mest, OpenVMS. Det hela är byggt som ett par stora disk
image'ar som jag bara laddar ner och kopplar upp som två diskar i mitt system.
Ingen "installation" i normal mening.
Det är Python 2.7.8 vilket väl är senaste och den aktuella Python 2 versionen.
Kitten är fullständing oanvändbart och ointressant om man inte kör OpenVMS.
Grejen är att killen i Frankrike som bygger det installerar en massa Python moduler innan han
bygger diskarna så det är redan med. Vad som ingår kan man se i listan här:
http://www.vmspython.org/doku.php?id=do ... _jfppy0600
Nästan allt är standard Python moduler som kan installeras i Python på andra (vanligare) plattformar...
Ja, alltså... Det är en speciell "paketering" av Python specifikt för den plattform
som jag jobbar med mest, OpenVMS. Det hela är byggt som ett par stora disk
image'ar som jag bara laddar ner och kopplar upp som två diskar i mitt system.
Ingen "installation" i normal mening.
Det är Python 2.7.8 vilket väl är senaste och den aktuella Python 2 versionen.
Kitten är fullständing oanvändbart och ointressant om man inte kör OpenVMS.
Grejen är att killen i Frankrike som bygger det installerar en massa Python moduler innan han
bygger diskarna så det är redan med. Vad som ingår kan man se i listan här:
http://www.vmspython.org/doku.php?id=do ... _jfppy0600
Nästan allt är standard Python moduler som kan installeras i Python på andra (vanligare) plattformar...
Kod: Markera allt
$
$
$ python
Python 2.7.8 (default, Oct 31 2014, 14:12:12) [DECC] on OpenVMS
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>
>>>
>>> print 2 + 4
6
>>> Exit
$
- lillahuset
- Gått bort
Hela min Tradera automation är skriven i Python och
kör WEB/Services API'erna mot Tradera servrar. Har
gått som en klocka sedan sommaren 2010. Bytte SOAP
verktyg 2011, men sedan dess är det "orört"...
kör WEB/Services API'erna mot Tradera servrar. Har
gått som en klocka sedan sommaren 2010. Bytte SOAP
verktyg 2011, men sedan dess är det "orört"...

Ska man programmera Python så ska man programmera i just Python, inte försöka återskapa C i det 

Jahopp, ny fråga.
Har samma grej, nu med GUI. Det finns en knapp (Button) på den och en Checkbox. När Checkboxen växlas ska texten i knappen växlas - men: no can do!
Knappen heter btnStep och deklareras i en rutin som ska starta med att rita grafiken. Ritningen fungerar utmärkt, aktiviteten som är lagt in på Checkbox(command = xxx) aktiveras OK när man klickar på den men dels fattar jag inte hur i h....... man ska ändra texten på knappen och dels klagar Python över - i runtime - att btnStep inte är definierat.
Jag anser att det borde vara så enkelt som att ge text-propertyn i knappen en ny text att tugga på, jag brukar ändra Caption när jag sitter med BCB6 och jag kan inte tänka mig att Python är så mycket mer idiotisk än det - men tydligen är det.
Så hur fan gör man det?
Och ja, googling ger en massa förslag - som alla har det gemensamma att de inte fungerar.
Har samma grej, nu med GUI. Det finns en knapp (Button) på den och en Checkbox. När Checkboxen växlas ska texten i knappen växlas - men: no can do!
Knappen heter btnStep och deklareras i en rutin som ska starta med att rita grafiken. Ritningen fungerar utmärkt, aktiviteten som är lagt in på Checkbox(command = xxx) aktiveras OK när man klickar på den men dels fattar jag inte hur i h....... man ska ändra texten på knappen och dels klagar Python över - i runtime - att btnStep inte är definierat.
Jag anser att det borde vara så enkelt som att ge text-propertyn i knappen en ny text att tugga på, jag brukar ändra Caption när jag sitter med BCB6 och jag kan inte tänka mig att Python är så mycket mer idiotisk än det - men tydligen är det.
Så hur fan gör man det?
Och ja, googling ger en massa förslag - som alla har det gemensamma att de inte fungerar.
Re: Python-fråga *ny fråga*
Du får nog även beskriva vilka moduler du använder,
speciellt för den grafiska delen.
speciellt för den grafiska delen.
Hoppla...

Tkinter som grafisk modul.
Knappen ritas helt OK, texten fungerar när den skapas men att ändra den dynamisk verkar vara lögn.

Tkinter som grafisk modul.
Knappen ritas helt OK, texten fungerar när den skapas men att ändra den dynamisk verkar vara lögn.
Fungerar inte button_object.config(text=my_text) ?
https://www.daniweb.com/software-develo ... nging-text
https://www.daniweb.com/software-develo ... nging-text
LarryXz: Tack. Ska testa snarast, har en del andra problem med andra delar av skiten just nu.
Nu har jag testat och fick det att fungera bra.
MEN jag var tvunget att göra en StringVar() vars namn ('Button_Name') blev satt som 'textvariable'
Sedan fick jag köra en Button_Name.set(...) och då fungerade det.
MEN jag var tvunget att göra en StringVar() vars namn ('Button_Name') blev satt som 'textvariable'
Sedan fick jag köra en Button_Name.set(...) och då fungerade det.
- dayzleaper
- Kontakt:
Jag kan tipsa om http://www.codecademy.com - de hade ett par rätt värdefulla Python-labbar som man kodar direkt i webbläsaren. Främst för oss totala newbies på Python då