100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Jag kan ju inflika min tanke som jag haft, om jag ska bygga en ROV.
Kör med 2-ledare som på nåt sätt fästs ihop med flytteln för att bli flytneutral (trä alltihop inuti flätat polypropylenlina utan kärna t.ex.). Exakt vad man ska för kabel är jag lite osäker på, men jag tror inte man ska ha en kabel med mantel för då riskerar man att fukt ligger kvar i kabeln. Typ högtalarkabel tror jag är bättre, om man hittar med tillräcklig isolering.
Kör 200-240 V matning via fulltrafo, då borde 1,5-kvadrat kabel räcka långt (i och med att den till största delen hamnar i vattnet borde den tåla bra mer än 10 A). Vill du köra på batteri så är det bara att sätta en sinus-inverter som ger nätspänning. Med fulltrafo blir spänningen flytande och inte lika farlig som riktig nätspänning.
Kommunikationen med ROV:en sköts via homeplug/powerlan (dock är jag lite osäker på vad de max klarar för avstånd). Man kör alltså vanlig nätverkstrafik.
All utrustning i ROV:en ska ha switchad nätdel som klarar 100-240 V, då gör det inget om spänningsfallet i kabeln blir så mycket som 50 V.
Kör med 2-ledare som på nåt sätt fästs ihop med flytteln för att bli flytneutral (trä alltihop inuti flätat polypropylenlina utan kärna t.ex.). Exakt vad man ska för kabel är jag lite osäker på, men jag tror inte man ska ha en kabel med mantel för då riskerar man att fukt ligger kvar i kabeln. Typ högtalarkabel tror jag är bättre, om man hittar med tillräcklig isolering.
Kör 200-240 V matning via fulltrafo, då borde 1,5-kvadrat kabel räcka långt (i och med att den till största delen hamnar i vattnet borde den tåla bra mer än 10 A). Vill du köra på batteri så är det bara att sätta en sinus-inverter som ger nätspänning. Med fulltrafo blir spänningen flytande och inte lika farlig som riktig nätspänning.
Kommunikationen med ROV:en sköts via homeplug/powerlan (dock är jag lite osäker på vad de max klarar för avstånd). Man kör alltså vanlig nätverkstrafik.
All utrustning i ROV:en ska ha switchad nätdel som klarar 100-240 V, då gör det inget om spänningsfallet i kabeln blir så mycket som 50 V.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Om man mäter strömmen vid inmatningen och på mottagningssidan (ROV) samt skickar tillbaks ett mätvärde på hur mycket ström som passerar på mottagningssidan så kan man lätt kontrollera om det är fel saker som är spänningssatta, t.ex någon människa.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
fast det är ganska knepigt med likström då det skall reagera för avvikelser på några mA.
kör man med 230V så finns det jordfelsbrytare som kan fungera.
kör man med 230V så finns det jordfelsbrytare som kan fungera.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
För mig som inte vet, kan du utveckla den tanken?Nerre skrev:Kör 200-240 V matning via fulltrafo
Låter ju rimligt, om man får en reva på kabeln längs vägen eller vattenläckage så borde man ju tappa rätt mycket volt eller?qx5 skrev:Om man mäter strömmen vid inmatningen och på mottagningssidan (ROV) samt skickar tillbaks ett mätvärde på hur mycket ström som passerar på mottagningssidan så kan man lätt kontrollera om det är fel saker som är spänningssatta, t.ex någon människa.
Har du något exempel på en sådan som skulle kunna fungera?xxargs skrev:kör man med 230V så finns det jordfelsbrytare som kan fungera
Tack alla för eran input!
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Spänningen kan variera över kabeln. Men strömmen är konstant.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Jaha, detta är säkert grundläggande kunskaper men jag trodde strömmen i kabeln skulle variera beroende på vad som drog ström?
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Får man spänningen via en fulltrafo så blir det ofarligt att komma i kontakt med ena polen av spänningen.Jaman42 skrev:För mig som inte vet, kan du utveckla den tanken?Nerre skrev:Kör 200-240 V matning via fulltrafo
Med en fulltrafo fungerar dock inte jordfelsbrytare som tänkt. Ett alternativ till fulltrafo är en sekundärlindning med mittuttag. Då får man mittjordat system, med 100-120 V till jord. Då fungerar jordfelsbrytare och spänningen blir lite mindre farlig (man har fortfarande 200-240 V pol-pol, men kommer man åt en pol så är det bara 100-120 V man berör).
Jag vet inte om mittjordat eller helt flytande är bäst, men det går å andra sidan att ändra fritt mellan det så länge spänninge pol-pol är tillräcklig för att driva sakerna i ROVen. När man testkör grejerna hemma på bänken kan man ta 230 V från vägguttaget via en jordfelsbrytare bara. Enkelt och smidigt.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Ok, tack för det utförliga svaret. Jag funderade lite mer kring banorna som icecap nämde med ackumulator. Eftersom man bara kör med motorerna lite då och då, det känns som att man står still och kollar mer än vad man faktiskt kör så får man ju lite dötid där man kunde ladda eventuella batterier.
Min fundering var om man kunde få ner volten till lite säkrare nivåer genom att använda batterier till all drift och en generator som står på ovansidan och laddar dessa. Då kanske man kunde använt små batterier som laddas kontinuerligt, finns det batterier som kan användas på detta sättet. Jag har läst en del om batterier vars celler inte får understiga eller överstiga en viss volt för att det dödar cellen. Några tankar och funderingar kring ett sådant utförande? Då kanske man kunde fått ner volten till oskadlig nivå och ändå få effekten av mycket längre drifttid.
Min fundering var om man kunde få ner volten till lite säkrare nivåer genom att använda batterier till all drift och en generator som står på ovansidan och laddar dessa. Då kanske man kunde använt små batterier som laddas kontinuerligt, finns det batterier som kan användas på detta sättet. Jag har läst en del om batterier vars celler inte får understiga eller överstiga en viss volt för att det dödar cellen. Några tankar och funderingar kring ett sådant utförande? Då kanske man kunde fått ner volten till oskadlig nivå och ändå få effekten av mycket längre drifttid.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
"...om man kunde få ner volten till lite säkrare nivåer..."
Tyvärr inte, en Volt är alltid en Volt! Det är en internationell standardenhet som är ganska hårt definierat.
Men du kan sänka spänningen - vilket ju såklart också minskar effekten som överförs.
Det hela är i grunden ganska enkelt:
* Enheten drar en viss mängd energi, t.ex. 100W.
* Kabeln kan klara en viss ström utan att skadas, t.ex. 0,5A.
* För att föra över 100W måste det matas in en spänning som gör att effekten når upp till förbrukningen, i detta räkneexempel 200V.
* Till den spänning ska det läggas till den del som försvinner i kabeln, om det t.ex. försvinner 50V ska det alltså matas in 250V från uýtan för att få fram rätt effekt till ROV'en.
Så utan att känna till energiförbrukningen och kabelns data är allt gissningar och därför lönlösa.
Tyvärr inte, en Volt är alltid en Volt! Det är en internationell standardenhet som är ganska hårt definierat.
Men du kan sänka spänningen - vilket ju såklart också minskar effekten som överförs.
Det hela är i grunden ganska enkelt:
* Enheten drar en viss mängd energi, t.ex. 100W.
* Kabeln kan klara en viss ström utan att skadas, t.ex. 0,5A.
* För att föra över 100W måste det matas in en spänning som gör att effekten når upp till förbrukningen, i detta räkneexempel 200V.
* Till den spänning ska det läggas till den del som försvinner i kabeln, om det t.ex. försvinner 50V ska det alltså matas in 250V från uýtan för att få fram rätt effekt till ROV'en.
Så utan att känna till energiförbrukningen och kabelns data är allt gissningar och därför lönlösa.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Sänka spänningen menade jag ja, tack för förtydligandet.
Det är problematiskt att räkna ut energiförbrukningen på en ROV tycker jag då den kommer att variera kraftigt. Maxeffekten är ju enkelt men det är ju inte bara på och av och säkert även väldigt varierande från gång till gång med själva energiförbrukningen. Jag tror att jag till slut ändå måste höfta lite för att sedan testa i praktiken och dra slutsatser av det och bygga om / förbättra. Men det är ju bra om man höftar någonstans i närheten av där man vill vara tänker jag.
Jag hade en tanke på att jag kunde bygga klart systemet med endast batteridrift först för att svart på vitt kunna se hur länge jag kan köra. Gör jag 10 testkörningar från fullt till tomt så får jag ju ett hyfsat snitt jag kan räkna på och därmed dimensionera strömförsörjningen efter det och se till att jag kan få kontinuerlig drift med så låg spänning som möjligt fast även bibehålla funktionaliteten med tunna kablar. Då kan man ju göra en korrekt dimensionering tänker jag.
Frågan är då vad för batterier man ska använda sig av, LiPo batterier verkar vara välanvända till att driva ROVs, går det att i senare skede lösa stödladdningen som jag pratar om? Jag tänkte att om jag seriekopplar 4st 5000 mah eller något sådant så borde jag få hyfsad drifttid.
Det är problematiskt att räkna ut energiförbrukningen på en ROV tycker jag då den kommer att variera kraftigt. Maxeffekten är ju enkelt men det är ju inte bara på och av och säkert även väldigt varierande från gång till gång med själva energiförbrukningen. Jag tror att jag till slut ändå måste höfta lite för att sedan testa i praktiken och dra slutsatser av det och bygga om / förbättra. Men det är ju bra om man höftar någonstans i närheten av där man vill vara tänker jag.
Jag hade en tanke på att jag kunde bygga klart systemet med endast batteridrift först för att svart på vitt kunna se hur länge jag kan köra. Gör jag 10 testkörningar från fullt till tomt så får jag ju ett hyfsat snitt jag kan räkna på och därmed dimensionera strömförsörjningen efter det och se till att jag kan få kontinuerlig drift med så låg spänning som möjligt fast även bibehålla funktionaliteten med tunna kablar. Då kan man ju göra en korrekt dimensionering tänker jag.
Frågan är då vad för batterier man ska använda sig av, LiPo batterier verkar vara välanvända till att driva ROVs, går det att i senare skede lösa stödladdningen som jag pratar om? Jag tänkte att om jag seriekopplar 4st 5000 mah eller något sådant så borde jag få hyfsad drifttid.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Jag kan tänka mig att man under den initiala "köra på plats" drar en del ström.
En ROV utan feedback i något form är ju inte så användbar, jag antar att du vill ha kamera på. Kamera behöver ljus, ljus behöver energi. Säg att du smäller ut 50W ljus, det är ganska lågt men någonstans ska man ju börja.
Jag får här anta att de ackumulatorer du skriver om är på 3V, 4 st ger alltså 60Wh. Med enbart ljuset tänd blir det alltså runt en timmes drift på den energimängd. Ska du köra motorer, kamera osv lär du inte ha så värst mycket drifttid.
Att "komma på plats" med en ROV på 100m djup lär ta sin lilla tid så jag har svårt att tro på att det kan gå med den ackumulatoruppsättning. Men för att bena ut problem, trimma farkost, styrning och allt som kan strula på grundare vatten ska det nog fungera hyfsat.
Ser du bara till att det finns plats för omvandlare osv. är det inget större problem att fixa kraftöverföringen senare.
En ROV utan feedback i något form är ju inte så användbar, jag antar att du vill ha kamera på. Kamera behöver ljus, ljus behöver energi. Säg att du smäller ut 50W ljus, det är ganska lågt men någonstans ska man ju börja.
Jag får här anta att de ackumulatorer du skriver om är på 3V, 4 st ger alltså 60Wh. Med enbart ljuset tänd blir det alltså runt en timmes drift på den energimängd. Ska du köra motorer, kamera osv lär du inte ha så värst mycket drifttid.
Att "komma på plats" med en ROV på 100m djup lär ta sin lilla tid så jag har svårt att tro på att det kan gå med den ackumulatoruppsättning. Men för att bena ut problem, trimma farkost, styrning och allt som kan strula på grundare vatten ska det nog fungera hyfsat.
Ser du bara till att det finns plats för omvandlare osv. är det inget större problem att fixa kraftöverföringen senare.
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Angående spänning och ström. Alla normala kablar har resistans även om den är låg. Det innebär att när effektförbrukningen i ROV:n ökar så sjunker spänningen vid ROV:n. Dock är strömmen densamma i hela kabelns båda ledningar samma oavsett var på kabeln man mäter och jämför med ett annat ställe enligt Kirchhoffs lag. Däremot om spänningen regleras till att vara konstant som är det vanligaste så kommer strömmen till och från kabeln att variera med effektförbrukningen.
Alltså:
* Spänningen utefter kabeln varierar beroende på dess resistans
* Strömmen utefter kabeln är konstant
* Strömmen till- och från kabeln varierar beroende på uttagen effekt
Det innebär att om två ledare har kontakt med varann i kabeln kommer strömmen utefter kabeln att inte längre vara konstant. Då vet man att man har ett fel. Detta kan bero på kabelskada eller att man får strömmen i sig. Farlig ström är över cirka 10-20 mA oberoende av spänning. Men det krävs en viss spänning för att uppnå denna ström genom kroppen.
Kirchhoffs lagar:
* Summan av strömmen i alla punkter är noll (det går in lika mycket som lämnar)
* Summan av spänningen i stängt elektriskt nätverk är noll
Alltså:
* Spänningen utefter kabeln varierar beroende på dess resistans
* Strömmen utefter kabeln är konstant
* Strömmen till- och från kabeln varierar beroende på uttagen effekt
Det innebär att om två ledare har kontakt med varann i kabeln kommer strömmen utefter kabeln att inte längre vara konstant. Då vet man att man har ett fel. Detta kan bero på kabelskada eller att man får strömmen i sig. Farlig ström är över cirka 10-20 mA oberoende av spänning. Men det krävs en viss spänning för att uppnå denna ström genom kroppen.
Kirchhoffs lagar:
* Summan av strömmen i alla punkter är noll (det går in lika mycket som lämnar)
* Summan av spänningen i stängt elektriskt nätverk är noll
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Jag var lite otydlig, jag tänkte mig 14,8V och paralellkopplade. Om det känns på tok för lite så kan jag ju koppla smälla in dubbelt så många för den sakens skull. Det verkar som att det är 11,1V eller 14,8V om man inte vill seriekoppla, jag vet inte hur det funkar med laddning om man seriekopplar men när man paralellkopplar fungerar det i alla fall läste jag.
Hur gör man rent tekniskt när man vill höja eller sänka spänningen? Om det går att förklara så att en "lekman" förstår
Hur omvandlar jag 11,1V till 12V eller 14,8V till 12V? Kan man säga att det ena är bättre än det andra?
Jättebra förklaring qx5, tack för den!
Tack för all hjälp hitills, tänka sig att jag lär mig massor!
Hur gör man rent tekniskt när man vill höja eller sänka spänningen? Om det går att förklara så att en "lekman" förstår

Hur omvandlar jag 11,1V till 12V eller 14,8V till 12V? Kan man säga att det ena är bättre än det andra?
Jättebra förklaring qx5, tack för den!
Tack för all hjälp hitills, tänka sig att jag lär mig massor!
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
Om omvandlingen är till för att driva motorerna är det i grunden likgiltigt! Det kan ha betydelse om du vill köra motorerna på fullt spett men jag tror att det viktiga är att kunde köra dom långsamt och stabilt, något man sköter med PWM.
Detta betyder att du minskar effekten till motorn och skulle det betyda att du får ta 53,4% vid 11,2V istället för 50% vid 12V lär det knappast vara ett större problem eller hur?
Detta betyder att du minskar effekten till motorn och skulle det betyda att du får ta 53,4% vid 11,2V istället för 50% vid 12V lär det knappast vara ett större problem eller hur?
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8567
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust
För att få någon som helst ordning på problemet med batterikapacitet och kablar så är ju nr. 1 att man väl definierar farkostens alla önskade egenskaper. Deplacement fart teknik för att gå upp/ner. belysning kameror mm.
Det kan ju vara så att man vill bygga den i en storlek som ger möjlighet till ganska tunga batterier med stor batterikapacitet just för att man behöver stor barlast.
Uppstigning kanske man löser med tryckluftstank som laddas i övervattenläge. Som reserv ifall tryckluften tar slut har man en vattenpump att pumpa ut vattnet ur deplacementtankarna med.
Du skriver bara att den skall ha fem motorer och att 3 av dem "kanske" körs samtidigt. Det är enligt min mening att börja i fel ände att titta på energiförsörjningen och vilka kablar du skall använda innan du har gjort en ordentlig kravspec på hut farkosten skall se ut och vilka egenskaper den skall ha och hur du vill lösa uppstigning framdrivning och övrig manövrering.
Det kan ju vara så att man vill bygga den i en storlek som ger möjlighet till ganska tunga batterier med stor batterikapacitet just för att man behöver stor barlast.
Uppstigning kanske man löser med tryckluftstank som laddas i övervattenläge. Som reserv ifall tryckluften tar slut har man en vattenpump att pumpa ut vattnet ur deplacementtankarna med.
Du skriver bara att den skall ha fem motorer och att 3 av dem "kanske" körs samtidigt. Det är enligt min mening att börja i fel ände att titta på energiförsörjningen och vilka kablar du skall använda innan du har gjort en ordentlig kravspec på hut farkosten skall se ut och vilka egenskaper den skall ha och hur du vill lösa uppstigning framdrivning och övrig manövrering.
