3D printer á la Mendel90 kopia

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: 3D printer á la Mendel90 kopia

Inlägg av Bonehead »

Då kör vi lite mer planering istället, kommer nog inte ha någon mer tid för byggandet på en vecka eller så.

Det här är min idé av en ospänd mutter på Z, blir en del glapp i gängan men min tanke är att det ändå inte ska vara någon belastning uppåt så det borde inte påverka.
Jag tänkte helt enkelt svetsa fast en mutter lite försiktigt i en tunn plåtbit och skruva fast den i sidostyckena, detta för att vid montage kunna justera lite om det inte blev helt hundra rakt.
Alternativet vore att gänga direkt i en lite tjockare plåtbit, har 5mm tillgängligt men misstänker att det blir i tunnaste laget, eller kanske tillverka av 1cm alu plattstång ... Alla dessa alternativ och sen lite beslutsångest på det! :lol:
HögerZ.JPG
Det blir väldigt trångt om plats bakom stegmotorn för X så jag hoppas nya axelkopplingen får plats.
HögerZ2.JPG
Sen den andra sidan som är betydligt lättare, en M8 bult(ej helt komplett ritad) med 2 kullager får agera remhjul, remspänning justeras på X-släden alternativt flytta stegmotorn på andra sidan lite.
VänsterZ.JPG
Dom gröna bitarna är svetsade och slipade, behöver bara få tillgång till en lite större pelarborr för att få alla hål skysta, kommer nog tillverka den blå muttern i samma veva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Då kör vi på med lite mer smått och gott.

Till att börja med så fick jag dom nya axelkopplingarna och allt verkar passa hur bra som helst :tumupp:
Måste nog kapa ner motoraxeln lite dock om jag ska kunna montera axiallagret under.
IMG_5414.JPG
Orkade inte hålla på med stål/aluminium för Z-muttern så gjorde en enklare lösning, lite furu och en mutter.
Tyvärr hamnade den upp och ner på bilden.
IMG_5413.JPG
Sen har jag hunnit köra på med fästena för X-axeln. Det råkade bli lite osymmetriskt mot vad jag tänkt mig men det gick att använda i alla fall.
IMG_5404.JPG
Här är då högra sidan som kommer hålla stegmotorn för X, efter lite misshandel med pelarborr 'modell större' blev jag hyggligt nöjd.
IMG_5412.JPG
Högra sidan mer eller mindre klar, med Z-mutter åt rätt håll
IMG_5417.JPG
Vänstra sidan med dubbla kullager för remen att snurra runt på.
IMG_5419.JPG
Så långt har det gått bra, även om det blev några ihop- och isärskruvningar innan allt linjerade någorlunda snyggt ...
MEN när det var dags för remmen upptäckte jag nästa miss, remhjulen linjerar inte med fästet på släden vilket får allt att dra snett, inte helt optimalt direkt.
Övervägde lite alternativ ...
FörlängAlt1.JPG
Nästa steg blev då alltså nödlösning nr1: EPOXI!
Börjar med att måtta lite och göra en form, jag råkade ha en trasig måttstock liggandes så nej, jag har inte varit så pass hemsk att jag slaktat en fräsch. :lol:
Testade köra med lite ståltråd som armering, ifall det inte skulle greppa tillräckligt bra mot plasten.
IMG_5421.JPG
Massvis med gegg senare så har jag kladdat ner skrivbordet, golvet och garanterat något annat ställe jag inte hittat än..
IMG_5425.JPG
Och så lite knivande och slipande...
IMG_5427.JPG
Nu kvarstår bara lite mer borrande så borde jag kunna montera klart X släden.
Z är mer eller mindre klart, lite finmek kvarstår för att få den att glida bättre, känns som den hakar fast nånstans just nu.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"Måste nog kapa ner motoraxeln lite dock om jag ska kunna montera axiallagret under."
Synd på motorerna. Brickor enklare, även till detta kan plast eller furu duga.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Eli: Det har du helt rätt i, vet inte riktigt vad jag tänkte med .. :) Det blir nog distanser i trä helt enkelt tills jag kan skriva ut nya i plast.

Här kommer lite updates, har dock varit lite dålig på att ta bilderna i dom olika stegen här, man glömmer lätt bort kameran när man väl börjar sätta ihop saker och ting.. :lol:
Är det någon som vill ha några specifika bilder så får ni skrika till!

Började titta lite på hotenden och vad som behövde göras för att få ihop allt, tydligen var det mer eller mindre bara adapterplattan kvar.
Skrev ut en liten mall för hålen och snickrade till det hela i 2 lager med 3mm plywood.
IMG_5430.JPG
Trät limmat och allt ihopmonterat, extrudern sitter lite på sniskan för att få så mycket utrymme i X-led som möjligt.
Det som inte visats på bilderna är att jag borrat hål i det jag gjöt sist samt anpassat det hela för remlåsen.
Framtidsplanerna inkluderar en ny X-släde så jag kan utnyttja hela 30x30cm byggytan, just nu hamnar jag nånstans runt 30cm Y och 25cm X.
IMG_5432.JPG
Och sen är släden på plats, det är nästan så man kan se ljuset i tunneln! :D
IMG_5435.JPG
IMG_5436.JPG
Jag håller på och planerar för Y-axeln nu, den blir troligtvis lättast att sätta ihop eftersom det är ohyggligt enkel, det jag inte löst än är hur jag ska få dit remmen på ett bra sätt.
Det blir svårt att dra åt den om den sitter fäst under Y-bordet, det är bara ca 35mm till godo under.
Förutom infästningen mot Y-bordet så kommer remlösningen se precis likadan ut som X, stegmotor på ena sidan och kullager på andra.

Börjar känna mild ångest över hur jag ska få alla kablar att löpa snyggt ... :lol:
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Första uppdateringen för 2015 :)

Har skissat lite mer på hur jag ska lösa remmen till Y, ville gärna ha något sätt att kunna efterspänna denna då det blir svårt att montera den i spänt läge, till skillnad mot X-remmen där man kommer åt bra.
Så här ser min idé ut för tillfället, lite quick'n'dirty med material jag kan hitta hemma.

Den öppna remmen kläms fast under en liten distans med 2 plattjärn under Y-bordet, samma princip som på X-släden.
tensioner3.JPG
Sen här är sträckaren jag ska försöka få ihop, mörka biten är 20x5mm Alu.
2 kullager i framändan får hantera remen och i bakkant gängar jag för en M8 skruv som får justera remspänningen, när spänningen är tillräcklig kan man låsa allt med sidobulten.
Hela grejjen är 35mm hög och kommer därmed få plats perfekt under bordet :D
Designen är inte helt slutgiltig utan kommer ändra några småsaker för att göra den lite lättare att bygga samt använda.
tensioner2.JPG
tensioner1.JPG
Sen kommer även Y-bordet få sig ett litet hack så stegmotorn får plats, det är en designmiss/nödlösning men vi kan ju kalla det för lättning. :lol:
Ytterligare en sak jag tänkte på är om det kanske är bättre att ha motorn i bakkant, troligtvis lättare med kabeldragning.
tensioner4.JPG
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Fick hem axiallagrena och blev positivt överraskad över att dom var tjockare än jag tänkt mig!
Slängde på några brickor och sen lagerna under axelkopplingen, tidsåtgång kanske 10 minuter.. :D
Förövrigt verkar Z röra sig hur bra som helst, hade tidigare problem med att den kärvade men det verkar ha löst sig självt .. Inte alls mysko.
IMG_5440.JPG
IMG_5447.JPG
Sen passade jag på att göra remspännaren, det ska bli fint den dagen man kan ha en riktig arbetsbänk med rejält skruvstäd när man ska böja eller fila, alubiten tog säkert 40 minuter att få till..
IMG_5451.JPG
Efter lite skruvande så fick jag ihop det här:
IMG_5452.JPG
Passade på att göra ena fästet lite ovalt så jag kan efterjustera vinkeln, plattstången blev inte helt hundra så det lär nog krävas.
IMG_5453.JPG
...Så här i efterhand så skulle jag aldrig nämnt hur enkel Y-axeln skulle bli, det har varit strul non-stop!
Flertal felmåttningar, dåliga borrningar, kärvande lager och så vidare...

Började med hållarna, stänger och lager ... Här kom det första problemet som jag upptäckte senare: hållarna sitter ca 5mm för nära varandra med minimal justermån..
IMG_5442.JPG
Började kapa till bordet, även här upptäckte jag senare att dom flesta måtten var fel. Varje "bultfyrkant" var rätt men dom var på fel avstånd från varandra tyvärr, tillsammans med det tidigare problemet så blev det omöjligt att montera ihop allt.
IMG_5448.JPG
Men efter lite svordomar och slit så fick jag ändå ihop lite grann:
IMG_5457.JPG
Nästa steg är att göra klart motorfästet för Y!
2015-01-03 15.38.37.jpg
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Bra att du hindrat Z- stegmotorernas rotorer och lager från att röra sig i Z-led och därmed hindrat slitage och fjädring där, men med den typ av axelkoppling du valt är jag rädd att du fått en ny källa för oönskad z-rörelse av gängstängerna.

Kopplingarna ser ut som spiralfjädrar och jag tycker mig se att de tryckts ihop lite.
Jag skulle valt en rörbit i stället eller möjligen en klokoppling.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jo jag märkte att dom fjädrar, så kan det gå när man inte tittar ordentligt innan man köper...
Det känns inte som det sviktar när man försöker trycka ner gängstången, jag ska dock dubbelkolla med mikrometer sen när jag får igång Z. :)

Fick lite leksaker via posten!
Plast, mer remmar och klämmor till heatbeden
IMG_5462.JPG
Skrotat runt mer med bordet nu, troligtvis gör jag ett annat bord när jag hittar en heatbed som är 30x30cm.
IMG_5466.JPG
Så här löste jag remmen, man klämmer fast den först och sen får remspännaren kompensera för slacket.
IMG_5467.JPG
IMG_5468.JPG
Jag valde att köra med 3 skruvar då det tydligen ska vara lättare att justera, jag tror nog all mekanik skall vara klar.
Inte helt nöjd med axelkopplingarna som sagt och inte heller heeeelt nöjd med justering av bädden.
IMG_5469.JPG

Edit: Kollade närmare på Z och mycket riktigt flexar det för mycket. :cry:
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Sådär då!
Nu skriver den faktiskt ut saker, tyvärr blev det lite få bilder när jag höll på med all elektronik..
Det har varit väldigt mycket justerande av inställningar för att få bra resultat men hårdvaran verkar hålla bra!
IMG_5470.JPG
IMG_5475.JPG
Här är ett bra exempel på hur dom 2-3 första utskrifterna såg ut med diverse felaktiga accelerationsvärden..
IMG_5489.JPG
Här är en av dom mer lyckade, troligtvis bästa hittills kvalitetsmässigt.
Sen att jag gjorde en horribelt ful design är en annan femma.
2015-01-27 22.21.47.jpg
Sen en liten timelapse.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/399 ... emount.mp4

Har en del grejjer jag ska prova designa om nu när skrivaren ändå kan göra alla delar åt mig .. Får se om det blir någon märkbar förbättring.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Äh vadå ful design, jag gillar den! Enormt roligt att du fått igång den också :D
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Ja egentligen är det nog plastvalet som gör den lite mindre snygg, det var svårt att få en solid yta eftersom plasten är väldigt genomskinlig, men rullen är nog slut snart så en annan är på väg :lol:

Jag har lite "problem" med vågmönster på väggarna som jag tror har att göra med att Z axeln 'vobblar' lite så den är aningen högre vid 180* än 0* så att säga samt att jag inte är riktigt nöjd med dom stängerna jag har.
Kan även vara extrudern som inte går jämt men jag tror mer på Z, man ser hur den vickar när den går till home t.ex.

Nästa grej jag jobbar på är att byta till rostfria M6 stänger och lagra dom upptill både radiellt och axielt, sen får stegmotorn driva nerifrån via slang eller något annat flexibelt.
Därefter måste jag ta och göra något åt RAMPS kortet som ligger helt öppet just nu, hade varit snyggare och mer praktiskt om den var i en låda.
Har även börjat designa om X-släden och bordet för att kunna utnyttja hela 30x30 ytan, försöker få tag på 3mm aluplåt just nu ..
Nya släden kommer ha fästen för fläkt då jag börjar känna behovet av det när man gör lite mer komplicerade modeller.

Sen kan jag definitivt rekommendera "MK2B dual power" heatbeden jag fick med, med ca 20VDC kommer jag upp i 65c på 3-4 minuter från rumstemp!

Förhoppningsvis kommer jag lite närmre kvalitén du verkar få ut sen :P
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Skoj att se när det börjar bli saker av det.

Vobblingen i Z-led verkar ju många med K8200 också uppleva. är det flexkopplingen kanske? Den lär väl ha lite spel i Z-led?
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

På min K8200 lösningen var att byta koppling först till flexkoppling och sen att byta hela Z skruv mot kulskruv, då den blev perfekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nu snackar du i nattmössan.. den "kvalitén" jag får ut.. haha.. På LCD lådan ovan så ser det väl snarare bättre ut än på mina utskrifter :P

Nae men jag är rätt nöjd, har inte skrivit ut på ett tag nu men de sista grejorna har blivit riktigt bra.. Hade bara lite problem med justering av prindbädden, annars så har min skrivare varit underbar.

Men det är skoj, visserligen finns det ju mycket info ute på nätet, men du har byggt en helt egen skrivare, det är nästan lite häftigare än en köpt/färdig skrivare som jag har.. Du har säkert mer koll på vad som behövs göras och justeras om något går fel också :D

Vobblingen, det har väl att göra med att skrivarhuvudet är så "tungt" så det skapar vågmönster? Jag har inte så stor koll men jag har läst det många gånger, men vet inte om det stämmer in här. Om man istället kör.. bowden tube? så blir skrivarhuvudet lättare och skapar inte mönstrena?

Ingen aning, det kanske inte har med detta att göra :P
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

matteeee: Det är en blandning av skev gängstång och flexkopplingen tror jag.
Det sitter axiallager under flexkopplingen och stegmotorns axel ligger dikt an med gängstången så kopplingen kan inte flexa i Z-led så vitt jag kan mäta, däremot så lyckas jag inte få flexkopplingen att sitta helt rakt på stegmotorns axel utan den hamnar lite minimalt på sniskan när man skruvar åt, därmed blir det en höjdskillnad när den stöttar på axiallagret.
Sen att gängstången "vispar omkring" på grund av skevhet lär nog inte hjälpa heller.. :lol:
Har man inte axlarna dikt mot varandra så flexar det dock rejält, både i kopplingen och stegmotorns lager.

Kulla: Flexkoppling har jag redan, fast den får inte flexa så mycket .. Kommer bli bättre med nya upphängningen av stängerna.
Hur stor kulskruv satte du in och vart fick du tag på det? Låter ju intressant men känns dyrt.

toffie: jag bedömde mest på den en-väggiga saken du skrev ut i din tråd, den såg riktigt plan ut på väggarna. :)
Mina problem verkar variera lite, ibland har jag "ränder/sågtand" med 1.5mm mellanrum men t.ex sist när jag hade sänkt 'flow-rate' lite så hade jag istället ränder med 1mm mellanrum, det kan dock vara avrundningsfel eftersom jag hade ett antal decimaler i steps/mm för Z.

Det mesta jag sett om återkommande ränder/ojämnhet på väggarna verkar faktiskt vara skeva stänger och ibland i kombination med att dom sitter "hårt" lagrade både upp och nertill så den tvingar X/Y i olika riktningar.
Men det verkar finnas massvis med anledningar att sånt här uppstår, t.ex att man har Z-steps/mm med för många decimaler så den avrundar fel, fel lagerhöjd när man kör sin slicer eller som i jag tror mitt fall är, wobbel nere i kopplingen så vissa lager blir mer ihoptryckta och därmed bredare än andra.

Sen precis som du säger kan man definitivt få problem om skrivarhuvudet är för tungt och man försöker pressa upp farterna, därför min första kub blev så fantastiskt o-rak åt alla håll :lol:

Jag vill prova en bowden setup senare men det blir efter jag byggt om Y-bordet i så fall, i nuläget väger bordet säkert över ett kilo så det är inte värt att lätta X eftersom jag i slutändan inte tjänar så mycket på det utan att även drastiskt lätta Y. :)

Och man lär sig definitivt otroligt mycket genom att bygga från scratch, men oftast p.g.a att något har gått helt åt skogen. :lol:
Senast redigerad av Bonehead 30 januari 2015, 13:27:55, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar