Då kör vi på med lite mer smått och gott.
Till att börja med så fick jag dom nya axelkopplingarna och allt verkar passa hur bra som helst

Måste nog kapa ner motoraxeln lite dock om jag ska kunna montera axiallagret under.
IMG_5414.JPG
Orkade inte hålla på med stål/aluminium för Z-muttern så gjorde en enklare lösning, lite furu och en mutter.
Tyvärr hamnade den upp och ner på bilden.
IMG_5413.JPG
Sen har jag hunnit köra på med fästena för X-axeln. Det råkade bli lite osymmetriskt mot vad jag tänkt mig men det gick att använda i alla fall.
IMG_5404.JPG
Här är då högra sidan som kommer hålla stegmotorn för X, efter lite misshandel med pelarborr 'modell större' blev jag hyggligt nöjd.
IMG_5412.JPG
Högra sidan mer eller mindre klar, med Z-mutter åt rätt håll
IMG_5417.JPG
Vänstra sidan med dubbla kullager för remen att snurra runt på.
IMG_5419.JPG
Så långt har det gått bra, även om det blev några ihop- och isärskruvningar innan allt linjerade någorlunda snyggt ...
MEN när det var dags för remmen upptäckte jag nästa miss, remhjulen linjerar inte med fästet på släden vilket får allt att dra snett, inte helt optimalt direkt.
Övervägde lite alternativ ...
FörlängAlt1.JPG
Nästa steg blev då alltså nödlösning nr1: EPOXI!
Börjar med att måtta lite och göra en form, jag råkade ha en trasig måttstock liggandes så nej, jag har inte varit så pass hemsk att jag slaktat en fräsch.
Testade köra med lite ståltråd som armering, ifall det inte skulle greppa tillräckligt bra mot plasten.
IMG_5421.JPG
Massvis med gegg senare så har jag kladdat ner skrivbordet, golvet och garanterat något annat ställe jag inte hittat än..
IMG_5425.JPG
Och så lite knivande och slipande...
IMG_5427.JPG
Nu kvarstår bara lite mer borrande så borde jag kunna montera klart X släden.
Z är mer eller mindre klart, lite finmek kvarstår för att få den att glida bättre, känns som den hakar fast nånstans just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.