Står dörren lite lite på glänt så kan temperaturen vara ok under lång tid, men elförbrukningen ökar (eftersom det kommer in värme) och man får enorma mängder kondens (eftersom den varma luften som kommer in kyls av). Och eftersom kondensen normalt hamnar i en burk ovanpå kompressorn där den förångas så finns risken att denna burk så svämmar över så man riskerar vattenskador bakom kylen.ronnylov skrev: Ska man övervaka kyl/frys är det väl främst temperaturen inuti som är intressant tycker jag. Blir det något fel så påverkar det temperaturen men är temperaturen OK så är det liksom inget problem.
Sakernas Internet (Internet of Things)
Re: Sakernas Internet (Internet of Things)
Så kan det förstås vara Nerre. Kanske kan man placera temperaturgivaren smart så att den hamnar nära dörröppningen så kan man eventuellt kombinera temp- och dörröppningsövervakningen med samma temperaturgivare? Kan tänka mig en frysbox inte påverkas lika mycket av öppen dörr som ett frysskåp så där kanske det inte funkar lika bra.
Det bästa är ju att övervaka alltihop: Dörren, temperaturen OCH elförbrukningen. Möjligen kan elförbrukningen bytas mot drifttid för att slippa mäta ström (då kan man ha en optokopplare parallellt med kompressorn ungefär). Men sen tillkommer ju då logiken. Om man t.ex. fryser in stora mängder mat så brukar temperaturen stiga och kompressorn gå oavbrutet flera timmar, då är det bara dörrbrytaren som kan indikera att de är en önskad situation och inget "problem".
Så, som jag sa tidigare, det svåra brukar vara att få till logiken så den larmar när den ska och låter bli att larma när den inte ska.
Så, som jag sa tidigare, det svåra brukar vara att få till logiken så den larmar när den ska och låter bli att larma när den inte ska.
OM "temperatur för låg" OCH "rörelsesensor lika med stiltje" DÅ "skicka SMS kom hem!" 

Jo, precis, antagligen behöver man blanda in närvarokontroll. Men då spricker det när hela familjen sitter i TV-soffan och glor på TV efter att ha ställt in en bunt matlådor i frysen.
Alla som varit på en toalett där lyset tänds med rörelsedetektor vet säkert vad jag menar:) Att en rörelsedetektor inte detekterar rörelse betyder inte att det inte är nån där.
Eller för den delen att familjen sitter ute på uteplatsen.
Det får nog då blandas in "OM tv är avstängd OCH alla dörrar stängda".
Alla som varit på en toalett där lyset tänds med rörelsedetektor vet säkert vad jag menar:) Att en rörelsedetektor inte detekterar rörelse betyder inte att det inte är nån där.
Eller för den delen att familjen sitter ute på uteplatsen.
Det får nog då blandas in "OM tv är avstängd OCH alla dörrar stängda".
Bra synpunkt/frågeställning!netrunner skrev:Det ska ju vara användbara saker också. Samtidigt ska det inte vara en massa extraarbete. Vad är som vi saknar idag?
Vi har kanske inte så mycket att vinna på mer övervakning, men vi har nog definitivt mer att vinna på mer avancerade maskiner. Det behöver dessutom inte vara något tekniskt avancerat, bara en smart tillämpning av teknik som funnits i många år. Exempelvis så köper man idag för nån hundring en äggkokare som med endast 350W (eller liknande) ångkokar äggen istället för att de ska behöva bada i vatten, och regleringen av rätt koktid är också busenkel. Man häller i lagom mängd vatten som man mätt upp med medföljande mått, och en temperaturgivare slår av plattan och slår på en summer när det "kokat torrt", då är äggen klara. Enda felet är just att det kokar torrt varje gång. Praktiska studier visar att de små beläggningar som torrkokningen ger blir extremt mycket lindrigare om man häller på en skvätt extra vatten när kokningen är klar och man slagit av strömbrytaren. Låter man det vattnet stå så blir avlagringarna lättare att få bort.netrunner skrev:Kyl / frys / köksgrejer ... finns det inte så mycket som går att förbättra på ett meningsfullt sätt.
Efter att ha använt en äggkokare så vill man aldrig mer krångla med att koka ägg på spis med äggklocka och praktisk erfarenhet som skiljer sig beroende på hur långsam/snabb uppkokningen o.s.v., och dessutom utan automatisk avstängning så att äggen blir stenhårt kokade ifall man inte kan avbryta kokningen när äggklockan säger till.
Jag vet inte riktigt vilka fler liknande apparater som kan vara bra i ett kök, men det finns säkert.
Fast färdigdiskade koppar ska ju ställas någon stans. Är maskinen rätt gjord så tar det inte längre tid att ställa kopparna i maskinen jämfört med i porslinskåpet.netrunner skrev:Kanske om man har en 100% automatiskt kaffebryggare med magasin för koppar. Måste man ladda den i förväg så kommer man att göra det 5 ggr men sen orkar man inte utan gör det när det behövs ... och funktionen är förlorad.
Bara en timerstyrning där man lätt ställer tiden med numeriskt tangentbord och kan ha minst två olika tider med valbara veckodagar för respektive tid (och one-shot eller repeat valbart för varje tid), med all manövrering inomhus, är en enorm vinst. Nexa har dels utomhusutförande på radiofjärrmottagare som man stoppar i vägguttaget och som tål motor+kupévärmare, och de har också en bra fjärrkontroll med de här funktionerna. (Reservation för hur marknaden kan ha ändrats på ett tag). De har dessutom små nyckelring-fjärrkontroller med on/off-knapp för en mottagare, perfekt till garageuppfartsbelysningen om räckvidden är tillräcklig.netrunner skrev:Automatiskt start av motorvärmaren var dock riktigt smart. Den kan man kanske starta från kaffebryggaren, 20 minuter tills att man sitter i bilen.
Ska man göra nyinstallation i ett hus så är det väl bäst att dra kabel från motorvärmaruttag till t.ex. hallen, och där sätta en hederlig mekanisk kronbrytare (två strömbrytare i en kapsling), där en kopplar uttaget till utgången från en timer och den andra kopplar konstant ström till uttaget. Då har man dessutom skydd mot "driftstopp" p.g.a. havererad timer.
Det beror väl på? Är det ändå ingen som kan se en inbrottstjuv så är det kanske bara dumt att bjussa tjuven på bra belysning. Om någon ser tjuven så är det kanske bättre att grannar ser nån irra runt med ficklampa i mörkret än att se nån i god belysning? Fast nu gissar jag bara, det vill man nog läsa på kring.netrunner skrev:Tände ljuset på garageuppfarten är ju bra men man vill ju att det ska tändas där oberoende av vem det är.
Vad vinner man jämfört med standard seriekopplad timer och strömbrytare?MiaM skrev:Ska man göra nyinstallation i ett hus så är det väl bäst att dra kabel från motorvärmaruttag till t.ex. hallen, och där sätta en hederlig mekanisk kronbrytare (två strömbrytare i en kapsling), där en kopplar uttaget till utgången från en timer och den andra kopplar konstant ström till uttaget. Då har man dessutom skydd mot "driftstopp" p.g.a. havererad timer.
Du kan slå på uttaget även om timern står på Off. Det funkar inte om det är seriekopplat.
Så frågan är hur man vill kunna göra override på timern, off eller on? För min del är det On i alla fall.
Så frågan är hur man vill kunna göra override på timern, off eller on? För min del är det On i alla fall.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det som är modern nu är ju att man skall mäta allting och få fram siffror på precis allt.
Detta har tror jag mer negativ effekt än positiv.
Vad har jag för nytta att veta exakt hur många steg jag tagit under en dag?
Vad är normalt antal steg?
Vad är onormalt?
Hur mycket går grannen?
Idag gick jag bara 3482 st....
Detta skapar stress över något som oftast är bäst att inte stressa upp sig över.
Likaså att konstant kunna övervaka blodtryck mm.. skapar också stress....
Eller då man får veta att dasstolen innehåller 500 miljoner bakterier...
För mycket information skapar också problem
Swech
Detta har tror jag mer negativ effekt än positiv.
Vad har jag för nytta att veta exakt hur många steg jag tagit under en dag?
Vad är normalt antal steg?
Vad är onormalt?
Hur mycket går grannen?
Idag gick jag bara 3482 st....
Detta skapar stress över något som oftast är bäst att inte stressa upp sig över.
Likaså att konstant kunna övervaka blodtryck mm.. skapar också stress....
Eller då man får veta att dasstolen innehåller 500 miljoner bakterier...
För mycket information skapar också problem
Swech
- Jan Almqvist
En enkel lösning med tre val:Nerre skrev:Du kan slå på uttaget även om timern står på Off. Det funkar inte om det är seriekopplat.
Alltid ström (till)
Aldrig ström (från)
Ström via timer (auto)
Syftet med "Sakernas Internet (Internet of Things)" måste väl ändå vara:
Att ge utökad funktionalitet och/eller bättre användargränssnitt/automatik.
Att tex en äggkokare behöver ett bättre upplägg/styrsystem är givetvis en förbättring men har inget med kommunikation att göra.
Tex tyckte jag att min IKEA rullgardin hade ett väldigt dåligt användargränssnitt. Det är helt manuellt och är beroende på tre saker som människor generellt är sämst på: repeterbarhet (365 x 2 = 730ggr per år), hög precision och punktlighet. En motor och timer som kör den upp och ner varje dag löste problemet. Men det har inget med internet eller kommunikation att göra.
Den stora frågan är ju om man kan få saker att skötas automatiskt i macron, men jag tror inte att det finns så mycket som är praktiskt användbart då det i alla fall är så många manuella moment i vardagen.
Det som kan fördel är att jobba med människors glömska, en naturlig funktion. Tex kan man ge larm om mobiltelefonen lämnar husets WiFi utan att ytterdörren är låst. Eller om en dongel på jobb-nyckelknippan fortfarande är i ditt hemma WiFi när du kör hemifrån ... men bara på morgonen.
Att ge utökad funktionalitet och/eller bättre användargränssnitt/automatik.
Att tex en äggkokare behöver ett bättre upplägg/styrsystem är givetvis en förbättring men har inget med kommunikation att göra.
Tex tyckte jag att min IKEA rullgardin hade ett väldigt dåligt användargränssnitt. Det är helt manuellt och är beroende på tre saker som människor generellt är sämst på: repeterbarhet (365 x 2 = 730ggr per år), hög precision och punktlighet. En motor och timer som kör den upp och ner varje dag löste problemet. Men det har inget med internet eller kommunikation att göra.
Den stora frågan är ju om man kan få saker att skötas automatiskt i macron, men jag tror inte att det finns så mycket som är praktiskt användbart då det i alla fall är så många manuella moment i vardagen.
Det som kan fördel är att jobba med människors glömska, en naturlig funktion. Tex kan man ge larm om mobiltelefonen lämnar husets WiFi utan att ytterdörren är låst. Eller om en dongel på jobb-nyckelknippan fortfarande är i ditt hemma WiFi när du kör hemifrån ... men bara på morgonen.
Poängen är att ha åtkomst till data. Men att bara presentera de data som är relevanta och på ett sätt som är lätt att ta till sig.
Kan ju också vara prylar som kommunicerar med varandra utan att direkt blanda in människan som mellanled i alla detaljer. Svårt att ge konkreta exempel men kanske fordon kan kommunicera med varandra för att öka trafiksäkerheten eller effektiviteten hos transporter på våra vägar. Kanske om man närmar sig en korsning så informerar fordonen i korsningen varandra om position och hastighet så att krockar undviks. Eller överhuvudtaget fordon inom ett visst avstånd som färdas på samma väg skulle kunna uppdatera varandra om säkerhetskritiska förhållanden. Nu har vi halt väglag här borta, varna dem som kommer efter mig och de som tar emot varningen anpassar hastighet och körsätt till rådande situation automatiskt. Körning i bilkö skulle kunna undvikas eftersom alla fordon anpassar hastighet och vägval efter rådande trafiksituation. Finns liksom ingen anledning att gasa på för att komma ikapp en bilkö utan då kan istället fordonet välja en bättre anpassad hastighet för att spara på bränslet eller välja en alternativ väg och ändå komma fram i samma tid eller till och med snabbare eftersom bilkön aldrig uppstår om fordonen anpassar sig för bästa flyt i trafiken.
Bör väl mest vara saker som påverkas av andra saker på något sätt som har nytta av att prata med varandra. Var har vi våra logistikproblem i vardagen? Hemma hos mig är exempelvis tvättstugan ett logistikproblem. Ingen idé att köra tvättmaskinen om torkskåpet och torktumlaren inte har tömts och ingen idé att tömma dessa om inte kläderna på tvätthyllan har flyttats till garderoberna. Dessutom ska man tvätta kläderna i rätt ordning. Barnens gympakläder ska tvättas om de har gympa nästa dag. Kläderna ska sorteras innan tvätt o.s.v. Urblekta tvättmärkningar som inte går att läsa. Tänk vad bra om kläderna kunde sortera sig själva och ett första steg vore väl om tvättmärkningarna enkelt kunde scannas av elektroniskt.
Sedan har vi matlagning. Vilken mat har vi i frysen? Vad kan man laga för mat av det vi har hemma? Är det något som behöver inhandlas inför helgen? Vad ska vi hitta på att äta? Känns som ett större vardagsproblem än att man råkar glömma stänga dörren till kylen eller frysen. Allt det där borde kunna kopplas ihop med en smartphone så man får upp inköpslistor, recept och så vidare. Kanske redan finns men det går säkert att utveckla.
Bör väl mest vara saker som påverkas av andra saker på något sätt som har nytta av att prata med varandra. Var har vi våra logistikproblem i vardagen? Hemma hos mig är exempelvis tvättstugan ett logistikproblem. Ingen idé att köra tvättmaskinen om torkskåpet och torktumlaren inte har tömts och ingen idé att tömma dessa om inte kläderna på tvätthyllan har flyttats till garderoberna. Dessutom ska man tvätta kläderna i rätt ordning. Barnens gympakläder ska tvättas om de har gympa nästa dag. Kläderna ska sorteras innan tvätt o.s.v. Urblekta tvättmärkningar som inte går att läsa. Tänk vad bra om kläderna kunde sortera sig själva och ett första steg vore väl om tvättmärkningarna enkelt kunde scannas av elektroniskt.
Sedan har vi matlagning. Vilken mat har vi i frysen? Vad kan man laga för mat av det vi har hemma? Är det något som behöver inhandlas inför helgen? Vad ska vi hitta på att äta? Känns som ett större vardagsproblem än att man råkar glömma stänga dörren till kylen eller frysen. Allt det där borde kunna kopplas ihop med en smartphone så man får upp inköpslistor, recept och så vidare. Kanske redan finns men det går säkert att utveckla.
Att kunde styra via nätet är en sak - men det finns en del saker som är viktigare att ha avklarat först:
* Insamling av data. Detta "kräver" oftast någon form av nätverk i hemmet för att samla ihop till en central enhet.
* Val av vilka data som ska samlas in. Information Overflow är definitivt en viktig grej här att faktorera in. Är jag på tjänstresa till Norrland är det extremt oviktigt att veta att det har kommit brev i lådan.
* Vad ska kunde styras? Alltså, många saker i hemmet skulle vara trevliga att styra - men då sällan per hand. Jag ser många fördelar med en automatisk styrning av ljus, värme osv. men jag ser ingen fördel vid att vara tvungen att göra detta per hand, oavsett om det är manuellt eller via en app/hemsida. Jag vill dock kunde ändra schema osv. per fjärrstyrning.
* Ska en hacker kunde styra viktiga funktioner? Hur säkrar man sig mot detta? Bäst vid att inte ge möjlighet att styra via nätet alls.
När man har löst detta, dels vald ut funktioner, input och output, dels knytet ihop det hela i en central styrenhet - först då kan man fundera på internet.
* Insamling av data. Detta "kräver" oftast någon form av nätverk i hemmet för att samla ihop till en central enhet.
* Val av vilka data som ska samlas in. Information Overflow är definitivt en viktig grej här att faktorera in. Är jag på tjänstresa till Norrland är det extremt oviktigt att veta att det har kommit brev i lådan.
* Vad ska kunde styras? Alltså, många saker i hemmet skulle vara trevliga att styra - men då sällan per hand. Jag ser många fördelar med en automatisk styrning av ljus, värme osv. men jag ser ingen fördel vid att vara tvungen att göra detta per hand, oavsett om det är manuellt eller via en app/hemsida. Jag vill dock kunde ändra schema osv. per fjärrstyrning.
* Ska en hacker kunde styra viktiga funktioner? Hur säkrar man sig mot detta? Bäst vid att inte ge möjlighet att styra via nätet alls.
När man har löst detta, dels vald ut funktioner, input och output, dels knytet ihop det hela i en central styrenhet - först då kan man fundera på internet.