Lågenergi skräcken slår till.
Re: Lågenergi skräcken slår till.
Var med och installerade ett elsanerat Modulenthus. Bl a alla doslock försedda med en plåtring på insidan, speciella elrör och dosor (protec) och apparater. Allt jordas.
Men de ville inte ha inbrottslarmet igång/driftsatt (förklarade att det blir lite bekymmer för dom om ska åka bort och vill sätta på larmet då). Det som störde var IR-deckarna (12VDC), när de detekterar rörelse så indikeras det med en röd LED.
Tål inte själv såna där "gråa lådor" (har ingen dator). Sitter bara framför bildskärm i nödfall, får ont i huvudet och ögonen rätt omgående.
(Har bl a förlorat periferiseendet, tillfälligt, efter att ha spelat TV-spel i ungdomen.)
Men de ville inte ha inbrottslarmet igång/driftsatt (förklarade att det blir lite bekymmer för dom om ska åka bort och vill sätta på larmet då). Det som störde var IR-deckarna (12VDC), när de detekterar rörelse så indikeras det med en röd LED.
Tål inte själv såna där "gråa lådor" (har ingen dator). Sitter bara framför bildskärm i nödfall, får ont i huvudet och ögonen rätt omgående.
(Har bl a förlorat periferiseendet, tillfälligt, efter att ha spelat TV-spel i ungdomen.)
Flimrande skärmar (i kombination med (dåliga) lysrör) ger bevisligen problem som huvudvärk etc, detta är ett klart bevisat samband.
Elektrostatiska fält från tjockskärmar är också ett bevisat samband, bägge dessa saker kallades på 80/90-talet för "Bildskärmssjuka".
Synergonomin hör också dit, dvs korrekta glasögon är nödvändigt, vilket man inte insåg i början.
Dessa är de enda saker man lyckats bevisa när det gäller sk elallergi.
Det har gjorts en hel del ofta rätt stora och långvariga tester utan att på något sätt kunna få fram de påstådda symtomen, så slutledningen blir att det är en psykosomatisk sjukdom, och skall behandlas som sådan.
Elektrostatiska fält från tjockskärmar är också ett bevisat samband, bägge dessa saker kallades på 80/90-talet för "Bildskärmssjuka".
Synergonomin hör också dit, dvs korrekta glasögon är nödvändigt, vilket man inte insåg i början.
Dessa är de enda saker man lyckats bevisa när det gäller sk elallergi.
Det har gjorts en hel del ofta rätt stora och långvariga tester utan att på något sätt kunna få fram de påstådda symtomen, så slutledningen blir att det är en psykosomatisk sjukdom, och skall behandlas som sådan.
Flimrande lysrör? Finns det fortfarande?
Fördelen med psykosomatiska sjukdomar är ju att dom går så lätt att bota. Tex kan man ha ett kort i fickan som skyddar mot strålning, monster, spöken, enhörningar och varulvar. Avancerade grejer:
EMC card built-in high technology chipset, it is made by ferrite absorbing materials and more than 10 kinds of rare elements ... bla bla bla ... Absorbing radiation rate 93.7%; High deteriorating: Weaken radiation rate more than 99%; Portable carry: Same size like VISA card, wearing in front of chest or put into pocket or purse as you are convenient
http://www.dx.com/p/radiation-resistant ... EKprvmUezk
För ett par år sen så köpte jag en kedja till nyckelringen i titan. Som alla Kineser vet så skyddar titan mot spöken och säljaren var mycket övertygande om denna extra funktion, speciellt om jag idrottade.
Men det är helt sant! Jag har inte sett några spöken alls!
Fördelen med psykosomatiska sjukdomar är ju att dom går så lätt att bota. Tex kan man ha ett kort i fickan som skyddar mot strålning, monster, spöken, enhörningar och varulvar. Avancerade grejer:
EMC card built-in high technology chipset, it is made by ferrite absorbing materials and more than 10 kinds of rare elements ... bla bla bla ... Absorbing radiation rate 93.7%; High deteriorating: Weaken radiation rate more than 99%; Portable carry: Same size like VISA card, wearing in front of chest or put into pocket or purse as you are convenient
http://www.dx.com/p/radiation-resistant ... EKprvmUezk
För ett par år sen så köpte jag en kedja till nyckelringen i titan. Som alla Kineser vet så skyddar titan mot spöken och säljaren var mycket övertygande om denna extra funktion, speciellt om jag idrottade.
Men det är helt sant! Jag har inte sett några spöken alls!
> Kan heller inte förstå varför varenda arbetsfordon eller sopbil skall ha saftblandare. Bara ren idioti!
För ett par veckor sedan stog en lastbil utanför på gatan (en vanlig stadsgata
fullt upplyst med gatlycktor) och lastade en liten vält efter asfaltering under dagen.
På taket hade den skitstor "limpa" med blått eller orange roterande ljus som föll
rakt in mot mot våran "TV-vägg" i vardagsrummet. *Oerhört* störande. Jag var
ut och frågade om de inte kunde stänga av ljusen, eller ha något som enbart
lyste i gatans riktning, med de verkade inte riktigt förstå. Tur att våran grabb
med epilepsi flyttade hemifrån för ett år sedan, han hade haft stora problem
med det där (visst, han hade kunnat stänga in sig i badrummet eller något...).
För ett par veckor sedan stog en lastbil utanför på gatan (en vanlig stadsgata
fullt upplyst med gatlycktor) och lastade en liten vält efter asfaltering under dagen.
På taket hade den skitstor "limpa" med blått eller orange roterande ljus som föll
rakt in mot mot våran "TV-vägg" i vardagsrummet. *Oerhört* störande. Jag var
ut och frågade om de inte kunde stänga av ljusen, eller ha något som enbart
lyste i gatans riktning, med de verkade inte riktigt förstå. Tur att våran grabb
med epilepsi flyttade hemifrån för ett år sedan, han hade haft stora problem
med det där (visst, han hade kunnat stänga in sig i badrummet eller något...).
-
I våras tog jag mig tid att träffa några elallergiker när jag fick tillfälle, för att jag skulle skaffa mig en egen uppfattning. Jag är ännu inte helt övertygad om att det inte existerar. En hypotes är att överkänslighet inte uppstår endast av fält eller strålning i sig utan av exponering av någon slags irriterande kemikalie som kroppen på något sätt förknippar med el. En allergi är ju (i de flesta fall) inte överkänslighet mot något som egentligen är farligt, utan att kroppens immunförsvar har lärt sig fel.
Sen att det inte skulle finnas de med endast psykosomatiska besvär utesluter jag inte. Det verkar också finnas en utbredd kultur bland elöverkänsliga att släta allt över en kam: radio/mikro-strålning, el och flimmer.
Sen att det inte skulle finnas de med endast psykosomatiska besvär utesluter jag inte. Det verkar också finnas en utbredd kultur bland elöverkänsliga att släta allt över en kam: radio/mikro-strålning, el och flimmer.
Jo, jag känner till det. Det var mest den hysteriska tonen i artikeln som jag reagerade på.chille skrev:Har du missat att glödlampor vart förbjudna i flera år redan?Den där artikeln är från 2008.

Liza Marklund vet hur man formulerar sig för att skapa uppmärksamhet och SÄLJA 

Att elallergiker inte får någon allergisk reaktion är fastställt. Reaktionerna har inget fastställt samband med exponering av det som påstås ge symptom. Det finns ett samband med att man tror att exponering finns. Tester som inte är blindtestet kommer med andra ord att ge positivt resultat.