Beställa fårn AliExpress.com

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av Uttis »

Glenn skrev:Sen gillar jag inte att deras "skydd" blir oanvändbart efterssom leveranstiderna oftast är så långa att skyddstiden hinner gå ut innan man fått prylarna..
Det går att begära förlängning på tiden.
opampen

Inlägg av opampen »

Har också handlat från AliExpress och alltid varit nöjd. Köpte bl.a. flera hundra lysdioder i olika färger samt små högtalare. Allt funkar kanon och jag fick det i tid.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag stör mig på att det inte går att betala med PayPal för det känns lite sådär att skicka iväg kontokortsuppgifter hur som helst så jag har inte handlat där av den anledningen och Ebay brukar ha det mesta ändå men lite special grejer som tex, som jag kollade på en gång, helkeramiska kullager med lite speciella egenskaper fanns i högar och även de kunde göra de som man ville. Det är bara att glömma på Ebay.

Aliexpress känns det nästan som det är direkt från fabrikerna man handlar av men på Ebay så är det oftast en eller 2 mellanhänder.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur det är med eBay vet jag inte, men OFTAST är varor från AliX märkta med löjligt små belopp alt texten GIFT vilket innebär att man får hem varor momsfritt. Större prylar (jag beställde CD-spelare och rörförstärkare från en firma) har svårare att slinka igenom.
Frakten är oftast fri vilket dock innebär långa leveranstider.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Henry skrev:Jag stör mig på att det inte går att betala med PayPal för det känns lite sådär att skicka iväg kontokortsuppgifter hur som helst så jag har inte handlat där av den anledningen...
Jag gör alltid ett E-kort inför Alibeställningar, det är vad det låter som, ett kort du "laddar" med en viss summa och giltighetstid, sen dras pengarna från ditt vanliga kort men du har inte lämnat ut några uppgifter. :) Jag har visakort hos Swedbank, kanske har andra banker en liknande tjänst?

I övrig har 95% av mina beställningar gått bra, har fått skräp 3ggr, 2 av dessa fick jag pengarna tillbaka av säljaren utan att behöva blanda in Ali alls, tredje gången fick jag kullager som var ett skämt och dubbhålsborr där något helt saknade slipning och de andra var helt felslipade.
Blev en dispute med bilder och förklaringar men säljaren gav sig inte, anklagade mig för att försöka blåsa honom trots bra bilder och förklarande text. Slutade med att jag eskalerade "caset" till Aliexpress så att de kan dömma i fallet. Fick alternativet att skicka tillbaka allt eller ta bilder på varje enskild pryttel, då det var ett 30-tal så var det inte värt det. Ska få 10% tillbaka sägs det, vi får väl se.. :)
Säljaren heter: "Giorgio11185's store" och finns även på Ebay, undviker dessa nu trots att säkert någon annan har fått bra grejer, mest hans attityd som jag stör mig på..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo E-kort och sådant men vill inte behöva fibbla med extra grejs när nu tex Paypal finns som funkar så smidigt på tex Ebay. Faktiskt överraskad att inte Aliexpress använder det.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Klart inte Aliexpress använder PayPal, det är ju en konkurrent till deras egna tjänst Alipay.

Men en fråga till er som är oroliga för att betala med kort hos Aliexpress, varför då? Varför är ni i tron att PayPal är säkrare än Aliexpress?
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Jag kan även tillägga att jag har gjort drygt 300 ordrar hos Aliexpress det senaste året. Mestadels småsaker; 100 lysdioder hit, 50 transistorer dit osv.

Av dessa 300 ordrar har jag fått öppna en dispyt två gånger. Båda gångerna för att jag fått fel sak levererad, och båda gångerna fick jag alla pengar tillbaka.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ensamresande skrev: Men en fråga till er som är oroliga för att betala med kort hos Aliexpress, varför då? Varför är ni i tron att PayPal är säkrare än Aliexpress?
Ja, det är ytterligare ett lager mellan mitt kreditkort och säljaren, dessutom ett företag som är registrerat som en europeisk bank.

Så säkrare JA, men framförallt mycket smidigare. Jag har handlat en hel del på aliexpress trots böket med visakort.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Glenn skrev:
ensamresande skrev: Men en fråga till er som är oroliga för att betala med kort hos Aliexpress, varför då? Varför är ni i tron att PayPal är säkrare än Aliexpress?
Ja, det är ytterligare ett lager mellan mitt kreditkort och säljaren, dessutom ett företag som är registrerat som en europeisk bank.

Så säkrare JA, men framförallt mycket smidigare. Jag har handlat en hel del på aliexpress trots böket med visakort.
Ytterligare ett lager, hur menar du då? PayPal/eBay tar pengar från dig och ger till säljaren, detta är precis hur Aliexpress med gör.

Tvärt om så tycker jag att Aliexpress är säkrare. Med PayPal/eBay så får säljaren pengarna direkt och du måste begära tillbaka dom vid eventuella problem, medan med Aliexpress så håller dom pengarna och betalar inte till säljaren förrän du godkänner att du har tagit emot och godkänt varan. Jag har haft mycket mindre problem på Aliexpress än på eBay.

Att PayPal kan vara något smidigare kan jag köpa dock, även om jag inte tycker det är så fantastiskt jobbigt att knappa in sitt kortnummer.

Men var man för sig själv, antar jag.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

ensamresande skrev:...med Aliexpress så håller dom pengarna och betalar inte till säljaren förrän du godkänner att du har tagit emot och godkänt varan.

Hur funkar det, får man många påminnelser?
Osäkert för säljaren annars om nån missar det...
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Sverige skrev:
ensamresande skrev:...med Aliexpress så håller dom pengarna och betalar inte till säljaren förrän du godkänner att du har tagit emot och godkänt varan.

Hur funkar det, får man många påminnelser?
Osäkert för säljaren annars om nån missar det...
Säljaren lämnar en viss tid som garanti på hur lång tid det får ta innan du får varan, exempelvis 45 dagar är vanligt. Om du inte har godkänt mottagandet innan den tiden löper ut så godkänns det automatiskt.

Men du får en påminnelse ett par dagar innan detta och du kan då begära ytterligare tid om varan inte har kommit ännu. Om säljaren godtar det så väntar ni lite längre, annars så får du öppna en dispyt och så ger Aliexpress dig pengarna tillbaka.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ensamresande skrev:
Glenn skrev: Ja, det är ytterligare ett lager mellan mitt kreditkort och säljaren, dessutom ett företag som är registrerat som en europeisk bank.

Ytterligare ett lager, hur menar du då? PayPal/eBay tar pengar från dig och ger till säljaren, detta är precis hur Aliexpress med gör.
På ebay så har jag både min bank och paypal mellan mej och säljaren, på aliexpress har jag bara min bank.

Betalar jag med paypal så godkänner jag ju att paypal tar pengar från mitt visakort och ger till säljaren.
Tvärt om så tycker jag att Aliexpress är säkrare. Med PayPal/eBay så får säljaren pengarna direkt och du måste begära tillbaka dom vid eventuella problem, medan med Aliexpress så håller dom pengarna och betalar inte till säljaren förrän du godkänner att du har tagit emot och godkänt varan. Jag har haft mycket mindre problem på Aliexpress än på eBay.
jag har haft problem en gång på aliexpress på kanske 15 affärer, och kanske fem gånger på typ 100 affärer på ebay.. säger inte så mycket.

Och som sagt, det där skyddet är inte så mycket värt med de långa leveranstiderna det brukar vara, förlängningen kan man väl dessutom bara begära en gång tror jag ? (med det inte sagt att det är dåligt att det finns, iden är ju bra.)

Att PayPal kan vara något smidigare kan jag köpa dock, även om jag inte tycker det är så fantastiskt jobbigt att knappa in sitt kortnummer.
Det är stor skillnad, SÄRSKILT efterssom banker numera alltmer går över till att man måste signa alla kreditkortsköp online med sin bankdosa, som man förstås aldrig har med sej när man ska köpa nåt..

Med paypal slår man sitt lösen, klart.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sen kan man väl klaga direkt till VISA eller Mastercard? Dom ska sen kräva säljaren på bevis att allt är rätt.
Skriv svar