Du övertygar mig åtminstone delvis, TL866 verkar vara en fullt acceptabel utgångspunkt.
Det jag reagerar på direkt i schemat är att den inte har möjlighet att mata VDD och VPP till samtliga pinnar. Det här är kanske å andra sidan genomtänkt, det finns kanske inget behov av VDD eller VPP på de "saknade" pinnarna om man inte vill prova minst sagt extremt ovanliga kretsar. Det kanske över huvud taget inte ens finns några kända kretsar som använder de "saknade" pinnarna för VDD eller VPP.
Jag ser en direkt kretsmässig brist i form av att det saknas motstånd mellan emitter och bas på PNP-transistorerna i VPP-drivarna. Förvisso så bör ju NPN-transistoterna vara garanterat helt strypta i off-läge, men minsta läckström av något slag som glider in i basen på PNP-transistorn förstärks ju och ger VPP-läck till pinnarna. Lite märkligt att det ser ut såhär när det samtidigt finns korrekt motstånd mellan bas och emitter på NPN-transistorn. Detta uppfattar jag som en typisk "amatörmässig" brist som kan läggas till listan över nackdelar som finns med "de flesta förutom de dyraste proffsgrejerna".
Vad gäller eprom så är väl de intelligentare algoritmerna mer eller mindre ett måste för de lite större?
Om jag minns rätt så är 12,5V, 21V och 25V dessutom spänningar som garanterat fungerar på alla eprom, men man kan vinna hastighet och hålla sig inom spec om man går upp lite i spänning på många eprom.
Även om DC-DC-omvandlaren för VPP på TL866 är hårdkodad för en spänning så borde VPP-drivarna lätt klara (med rätt motståndsvärden) ett område på säg 10-30V (d.v.s. större än vad man kan begära för att programmera alla vanligt förekommande eprom).
DC-DC-omvandlarna för VPP och VDD har inte strömmätningsmotståndet med i reglerloopen, spänningen kommer alltså att "sacka" vid last, om än relativt lite. Dessutom ser jag bara varning för överström men ingen varning för underspänning. Utan att veta så gissar jag att man kan hamna i ett läge där USB-matningen tappar ork såpass att VPP/VDD inte får korrekta spänningar men PIC'en ändå inte kraschar/reset'as. Fast nu erkänner jag att jag gissar på kretsarna, PIC'en kanske tvärstannar innan DC-DC-omvandlarna ger fel utspänning. Det känns inte helt jättebra att det inte också finns ett dc-jack för extern matning, men det är ju lätt att lägga till.
Jag har inte tittat på källkoden. Används PIC18F87J50 endast som en slags gigantisk I/O-port med möjligen några enkla grejer (timing för programmeringspulser o.s.v. är väl bra att generera i hårdvara), eller körs mer kod i PIC'en?
Om man vill expandera så har man väl kört slut på I/O-pinnar. För att kunna bygga vidare vore det väl bra med något färdigtänkt redan från början här. Jag antar att om PIC'en gör vissa saker själv, t.ex. timing för programmeringspulser, så lär man inte gärna bara hänga på en till PIC (och ett USB-hub-chip).
Apropå ALL-03 så är det just från den franska siten jag hittat det som behövs för att köra mjukvaran under XP. Notera att skärmdumparna är på tyska trots att det är en fransk site
Jag tycker att det är en dålig idé att köra Win95/98/ME om man inte absolut behöver. Min erfarenhet är att de OS'en har sämre "långtidstabilitet" än inte bara NT-serien utan också sämre än Windows 3.11. Behöver man inte win32 så är Win 3.11 + DOS bättre på en sån gammal burk, ifall det nu inte går att köra under NT-serien.
Angående kretsar med olika pinout så är det väl också någon 74-krets som har olika pinout för standard-TTL och för LS?
Jag minns inte varför men jag har också bokmärkt den här sidan om ALL-03, kan kanske vara intressant:
http://www.tabalabs.com.br/eletronica/sac201/
Den franska siten länkar till den här USB-adaptern som jag mumlade lite om tidigare, tror jag. Tyvärr finns ingen riktig mjukvara för USB-adaptern...
http://undergnak.blogspot.se/2012/01/all03-usb.html
Det vore väl säkert rätt halvlätt att göra om TL866-mjukvaran så att den passar ALL-03 + USB-interfacet, kanske.