VPN bakom firewall eller 4G

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bobobo

Re: VPN bakom firewall eller 4G

Inlägg av bobobo »

MaDa, hmm, först när jag såg ditt svar tänkte jag att, nej nej det är ju servern som flyttar runt bakom konstiga anslutningar och klienten, dvs min pc som jag föreställt mig, har jag hyffsad koll över miljön. Men sedan tänkte jag en gång till och insåg att jag nog var lite tankebegränsad.

Menar du att jag ska ha en router hos min maskin som så fort den slås på skapar en vpn-tunnel mot en server i molnet och när jag vill ansluta till min maskin så skapar jag en tunnel från min pc till molnservern och kommer då åt min maskin?

Är det så Hamachi fungerar?
qx5

Inlägg av qx5 »

En enkel Raspberry-Pi med antingen 3G-dongel eller Ethernet. Samt funktion för att hämta VPN IP på någon webbsida som är signerad. Varpå den ansluter till denna IP varje timme eller liknande. Detta borde väl lösa problemet?

Glöm inte uppdaterat operativ, rensa i nätverkstjänster och brandvägg.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

bobobo skrev:MaDa, hmm, först när jag såg ditt svar tänkte jag att, nej nej det är ju servern som flyttar runt bakom konstiga anslutningar och klienten, dvs min pc som jag föreställt mig, har jag hyffsad koll över miljön. Men sedan tänkte jag en gång till och insåg att jag nog var lite tankebegränsad.

Menar du att jag ska ha en router hos min maskin som så fort den slås på skapar en vpn-tunnel mot en server i molnet och när jag vill ansluta till min maskin så skapar jag en tunnel från min pc till molnservern och kommer då åt min maskin?

Är det så Hamachi fungerar?
Hamachi tillåter dig att skapa ett virtuellt nätverk mellan 2 (eller fler) enheter via webben. Så du installerar klienten och loggar in med ditt konto på en maskin som du vill komma åt (exempelvis en Raspberry Pi hos en kund), samt på din egna dator hemma, sen kan maskinerna komma åy varandra som om dom fanns på samma LAN. Det är ungefär som TeamViewer, fast för nätverk.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Jag tror förresten att TeamViewer har en egen motsvarighet till Hamachi som dom kallar TeamViewer VPN eller nåt i den stilen, men den fungerar nog inte till Raspberry Pi dock.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jodå så långt är funktionen på Hamachi som jag hela tiden försetällt mig. Nu tänkte jag mer på hur hamachi fungerar på djupet.
Är det en server som håller koll på alla klienter och säger till A att nu kan du koppla dig mot B som är där. Eller går all trafik genom Hamachi servern? och är det en full VPN-tunnel igång mot servern hela tiden. Inte för att det egentligen spelar mig någon roll...
bobobo

Inlägg av bobobo »

Kollade Teamview VPN och hittade detta:
Note: If you connect your local computer to the remote computer via TeamViewer VPN, only those two computers will be linked together in a virtual private network. No other computers in the LAN of either computer will be accessible.
Så tyvärr ingen lösning även om det hade gått att installera på någon minimal hårdvara (RPi el.likn.)
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

bobobo skrev:Jodå så långt är funktionen på Hamachi som jag hela tiden försetällt mig. Nu tänkte jag mer på hur hamachi fungerar på djupet.
Är det en server som håller koll på alla klienter och säger till A att nu kan du koppla dig mot B som är där. Eller går all trafik genom Hamachi servern? och är det en full VPN-tunnel igång mot servern hela tiden. Inte för att det egentligen spelar mig någon roll...
Varje klient kopplar upp sig mot deras servrar och sen går all trafik där igenom (igen, precis som TeamViewer). Detta för att det ska fungera när båda klienterna är bakom brandväggar.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

bobobo skrev:Kollade Teamview VPN och hittade detta:
Note: If you connect your local computer to the remote computer via TeamViewer VPN, only those two computers will be linked together in a virtual private network. No other computers in the LAN of either computer will be accessible.
Så tyvärr ingen lösning även om det hade gått att installera på någon minimal hårdvara (RPi el.likn.)
Detta gäller även för Hamachi. Min tanke var antingen att du skulle köra dina nödvändiga program på Raspberryn (om det går), alternativt att du sätter upp en proxyserver på Raspberryn och tunnlar trafiken igenom.
Skriv svar