Jag blir visst mer citerad än en politiker...
Men allvarligt skojjat: Varför jag vill ha DAC'en snabbare än vad spegel-armen är? Jo, om jag skulle köpa en DAC som är långsammare än spegeln så skulle det kvitta hur mycket jag "trimmade" spegeln; den skulle aldrig kunna röra sig snabbare än DAC'en tillät. Om DAC'en däremot vore snabbare än spegeln så har jag ju möjlighet att få konstruktionen ännu snabbare om jag trimmar spegelarmarna. Men det där har jag redan skrivit.
Bara för att DAC'en klarar högre samplingshastighet än vad spegeln rent mekaniskt har nytta av, så behöver det inte innebära att DAC'en måste köra med en högre frekvens bara för att den kan det.. Då har ju inte marginalen något syfte längre. Tipsen om samplingsfrekvensen har jag fått efter diskussioner med erfarna laserscanner-byggare. Mina uträkningar stämmer dessutom med deras, så jag verkar vara på god väg.
>Personligen skulle jag med "marginal" mena att man man kör lite *långsammare* en 5 Khz, för att ha marginal till spegelns mekaniska begränsningar.
Då är vi nog överrens.

Enda skillnaden är att jag vill välja en DAC som *klarar* högre hastighet om jag skulle behöva det senare.
En fråga ang. DAC'ar med seriellt gränssnitt: Jag testade bara att skicka data till ena kanalen på DAC'en, så hur gör jag för att styra vilken kanal det ska skickas till och på så sätt kunna skicka till båda DAC-kanalerna? Med andra ord: Hur ser jag till att den byter "kanal" vid exakt rätt tillfälle?
Jag har även kvar några obesvarade frågor som jag skrev tidigare:
I databladet till DAC'en (TDA1543) står det 192kHz vid "word select" och 9.2MHz vid "clock input". Vilket av dessa värden ska jag titta på för att se hur snabbt jag kan skicka in (och få ut) nya värden?
Motsvarar "word select" samplingsfrekvensen? Skulle behöva fylla på kunskapsbanken här... Någon som har lite info om hur det fungerar?
Annars är ju ett alternativ 2st DAC med *parallella* gränssnitt. För att få det så snabbt och "rent" som möjligt så skulle jag då koppla 2st 8bitars DAC'ar direkt till PIC-kretsen. Tidigare var jag lite tveksam till om 8bitar skulle räcka. 8 bitar skulle ju ge 256 nivåer till 35 graders förflyttning. Dvs 7 nivåer/grad. På nära håll skulle det räcka, men på längre avstånd skulle säkert "hoppen" synas.
OBS: För att ni inte ska undra: Eftersom jag använder andra pinnar på PIC-kretsen till annat, så har jag bara PortB och PortB lediga för DAC'ar. Därav min maxgräns till 8bitar/DAC. När projektet hunnit längre så kanske jag kan få ledigt några pinnar så jag kan köra med 10bitar, så därför vore det bra att skaffa 12bit DAC'ar om jag nu väljer att köra parallellt gränssnitt.
Vore hemskt kul om jag kunde få lite hjälp/info/tips/förslag. Tycker att jag har svarat på fler frågor än jag fått svar på...
Jag gillar att vända på saker för att se problemet från ett annat håll, så:
Vad har ni för erfarenheter när det gäller att styra något via en DAC?
Kan inte ni skriva lite så man får lite tips? Vilken samplingsfrekvens har ni valt och varför, vilken DAC, mm... Då får jag lite info att jämföra med. Det vore intressant.
Liten kort parantes förresten:
Jag vet inte om ni minns mattelektionerna, men min lärare brukade säga att om man skulle räkna ut avståndet mellan jorden och månen och fick svaret "2.3cm" så borde man märka att det inte verkade rimligt. -Innan man skrev ett svar så skulle man alltså fundera på om man hade förstått frågan och om det svar man tänkt lämna verkade rimligt.
...Kan vi inte införa det på forumet också?
Diskussionerna blir oftast lättare att följa när man slipper svara på saker man inte ens har skrivit. -För jag kan inte hitta något ställe där jag påstått att jag mätt ström och fått resultatet i volt, eller att DAC'en har en debugger.
Men tack för all hjälp så här långt! Jag uppskattar det verkligen, trots att det gett mig många frågetecken i utbyte.
Tyvärr har jag efter 25 inlägg inte hittat några DAC'ar att jämföra. Inte heller något inköpsställen som är billigare än Elfa. Men det kanske är svårt att få tag i billiga DAC'ar? För en tid sedan frågade jag samma sak i en annan tråd utan resultat. Tips och priser på några olika DAC'ar hade inte varit i vägen heller.
edit: Kortade ner inlägget något, om det nu märks..