Icecap skrev:Av priset som nämns är det ganska tydligt att det rör sig om dessa billiga skitmoduler utan IQ inbyggd.
För att få skaplig säker och stabil överföring behövs en del saker:
* Sändningen inleds med preamble för att synkronisera och ställa nivåer rätt.
* Då kommer startsekvensen som används för att mottagaren ska kunde fånga starten av datablocket exakt.
* Efter det kommer datablocket. DC-nivån ska vara 50% så Manchesterkodning eller liknande är bra - men man kan göra det vid att varannan bit är "motsatsen" och man kan då antingen använda detta till att checka signalintegriteten eller bara strunta i varannan bit.
* I blocket bör innehållas en CRC i någon form liksom det bör vara information om blockets längd.
När ett block sedan har tagits emot ska längd, CRC osv. kontrolleras och är allt OK är det giltigt.
I essens betyder det att vill man ha en "vettig" överföring med dessa skitmoduler får man koppla till en µC som fixar all hantering av dessa saker och som man kan koppla upp mot via t.ex. en UART.
Jag förstår att man får det man betalar för, men i mitt fall så behöver jag inte NASA-teknik
Men tack ändå för upplysningen
Som Nerre skriver: min beskrivning är bara en beskrivning av det basala behov för att få i närheten av stabilitet. Och då bara på själva radiodelen. Omsändning, ACK osv. är ett steg över det.
Så nej Al, det är inte raketteknologi, bara helt vanlig sätt att göra det på för att man ska kunde använda sig av skiten.
Men vill du ha något fungerande säljer Swech radiomoduler som gör allt detta och i grunden uppträder som en seriell länk. Lite högre pris men att det är billigt är fortfarande för dyrt när det inte fungerar.