Atmega32 jtag knas
Re: Atmega32 jtag knas
Har du slagit på Jtag på AVR? (görs via ISP) om inte blir det svårt att programera/debuga den via Jtag
Nä det funkar ju inte med isp heller.exile skrev:Har du slagit på Jtag på AVR? (görs via ISP) om inte blir det svårt att programera/debuga den via Jtag
Eller backa bandet. Vad är ISP?exile skrev:Har du slagit på Jtag på AVR? (görs via ISP) om inte blir det svårt att programera/debuga den via Jtag
På kopplingen menade jag. Felmeddelandet har du redan lyckats återge tydligt men jag vet iaf. inte hur du kopplat in din mikrokontroller.Ruben skrev:På vadå? Felmeddelandet?superx skrev:Posta en bild
ISP = In-circuit Serial Programming
Alltså det vanliga sättet att programmera kretsen på, kan ske t.ex. med en AVRISP mk.2
Alltså det vanliga sättet att programmera kretsen på, kan ske t.ex. med en AVRISP mk.2
Om kretsen är "ny" (delvis har fusebitarna satta som från fabrik) så är Jtag på default.
ISP använder andra pinar än Jtagen så om du vill testa att programmera med ISP så måste du koppla om.
Kan vara värt och testa för att se att kretsen lever och se vad hur fusebitarna är satta.
ISP använder andra pinar än Jtagen så om du vill testa att programmera med ISP så måste du koppla om.
Kan vara värt och testa för att se att kretsen lever och se vad hur fusebitarna är satta.
Dom ska vara ny så vitt jag vet. Jag har köpt en på elfa och några på ebay.
Jag kopplade med trådar i en breadboard och isp funkade inteheller.
Jag kopplade med trådar i en breadboard och isp funkade inteheller.
Precis! Skicka upp en bild så slipper folk som vill hjälpa dig gissa.
Senast redigerad av superx 25 augusti 2014, 10:57:03, redigerad totalt 1 gång.
Jag ska fixa en bild.
Jag har börjat med detta för typ en vecka sedan så kanske vi ska ta det från början.
Jag har köpt en jtagice3 och några atmega32 16PU och installerat atmel studio 6.2 tror jag det var.
Jtagice3 har tre små adapter kort som konverterar plattkabeln från ice till: 10 pin, 6 pin och en superdeluxemini grej.
Det fanns även med en squidkabel.
Vad är nästa steg?
Jag har börjat med detta för typ en vecka sedan så kanske vi ska ta det från början.
Jag har köpt en jtagice3 och några atmega32 16PU och installerat atmel studio 6.2 tror jag det var.
Jtagice3 har tre små adapter kort som konverterar plattkabeln från ice till: 10 pin, 6 pin och en superdeluxemini grej.
Det fanns även med en squidkabel.
Vad är nästa steg?
Koppla spänningsmatning (5V) till VCC och AVCC samt 0V till båda GND.
Koppla ett 10 kOhms motstånd från RESET till VCC.
Koppla en 100 nF kondensator från VCC till GND, samt en likadan från AVCC till GND.
Koppla sedan din JTAGICE3 som jag beskrev innan.
Öppna AtmelStudio och välj Tools/Device Programming.
Välj Tool = JTAGICE3, Device = ATMega32, Interface = JTAG och tryck Apply. Sedan t.ex "Read Device Signature" för att verifiera att du har kontakt.
Koppla ett 10 kOhms motstånd från RESET till VCC.
Koppla en 100 nF kondensator från VCC till GND, samt en likadan från AVCC till GND.
Koppla sedan din JTAGICE3 som jag beskrev innan.
Öppna AtmelStudio och välj Tools/Device Programming.
Välj Tool = JTAGICE3, Device = ATMega32, Interface = JTAG och tryck Apply. Sedan t.ex "Read Device Signature" för att verifiera att du har kontakt.
Ok motstånden och kondensatorerna har jag inte haft innan.
Kan det vara nåt som ställt till det tidigare?
Vad fyller dom för funktion?
Jag ska göra detta så återkommer jag.
Kan det vara nåt som ställt till det tidigare?
Vad fyller dom för funktion?
Jag ska göra detta så återkommer jag.
Motståndet mellan MCLR och VDD ser till att processorn inte är reset hela tiden. Ganska viktigt att ha alltså.
Kondensatorn avkopplar spänningsmatningen, något som alltid behövs. Den ska i övrigt sitta så nära matningsbenen på µC'n som praktisk möjligt!
Det är inte klokt vad mycket störningar som kan komma av en dålig avkopplat konstruktion - och de brukar vara "ibland" så man kan bli galen av att felsöka för "det fungerade ju förut - och jag har inte ändrat något så vad F..?"
Kondensatorn avkopplar spänningsmatningen, något som alltid behövs. Den ska i övrigt sitta så nära matningsbenen på µC'n som praktisk möjligt!
Det är inte klokt vad mycket störningar som kan komma av en dålig avkopplat konstruktion - och de brukar vara "ibland" så man kan bli galen av att felsöka för "det fungerade ju förut - och jag har inte ändrat något så vad F..?"