Röststyrd trådlös launch control för duvskjutning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Röststyrd trådlös launch control för duvskjutning.

Inlägg av orvar-e »

Jag frågar vad min kollega vill ha, så får han ta ansvar, det blir ändå han som får mecka ihop delarna. Vill han ha tråd så blir det trådat.
Jag tar inget ansvar, kommer att berätta om riskerna sedan får han bestämma, för min del har det egentligen ingen betydelse.
Men jag vill gärna lära mig nått av det som byggs och RF sändare/mottagare är en kritvit fläck för mig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är inga problem att ha trådlöst, skaffa billiga saker från kina, finns för 12v, skaffa en med räckvidd på minst 200m, så kanske det räcker 60m :lol:

ta en som går att programera, så att den är så att relät drar lika länge som knappen, finns annars så att den togglar eller en knapp av och en annan på

vill man ha dom i ett band runt halsen så funkar det, eller får man bygga röststyrningen så att den drar ett relä som är inkopplat på knappen

dock, kör man trådlöst så vill jag ha det ungefär såhär

tryck knappen, sedan ska det ta 3-8 sekunder innan man drar iväg lerduvan
är man själv och vill ha fast tid är 3 sekunder ok, då hinner man greppa vapnet korrekt
vill man inte veta tiden så ska man ha en slumptid som ökar det med 0-5 sekunder, total 3-8 sekunder
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kollegan ville ha radio och är införstådd i riskerna, tråd med knapp blir kvar vid strul med radion.
Band runt halsen fungerade tydligen inte för gevärskolven ska ju upp mot axeln i ett hiskeligt tempo.

Bara att börja projektera kvar då. :)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Med radiokontroll så skulle jag nog använda nRF24L01+-moduler då man kan lägga ett lager med dubbelriktad säkerhet i kommunikationen. Om kontakten mellan fjärrkontroll och duvskjutaren skulle tappas så går det inte att skicka iväg några duvor av misstag.

/// Marcus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gott, saker som jag annvänt

icke linjärt lågpassfilter från den aktiva likriktningen

en vanlig r c, men lade till en diod över r, så att det tar lång tid att ladda upp, men kortare tid att ladda ur
då måste man skrika JAAA, utan avbrott, eller näst intill

slumptalet genom en oscilator , själva slumpen är när man trycker på knappen (via jaaa detektorn)
den triggar en vippa som kräver att både vippan och och oscillatorn är 1 innan man kickar iväg lerduvan
man vet ju inte

en ljussignal om att kastaren fått signalen är trevligt, då vet man att den är aktiv
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lond skrev:Med radiokontroll så skulle jag nog använda nRF24L01+-moduler då man kan lägga ett lager med dubbelriktad säkerhet i kommunikationen. Om kontakten mellan fjärrkontroll och duvskjutaren skulle tappas så går det inte att skicka iväg några duvor av misstag.

/// Marcus

räcker gott med dom kodade kinaprylarna
dom har 8^3 kombinationer , så då skickar man inte iväg av misstag, att det kommit fram kan man få av en lysdiod på kastaren
(strobad 5w , grön eller röd eller något)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tack för länken. :tumupp:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Visade kollegan länken och han fnittrade av lycka, vad på jag sa - Vad bra, då köper du en sån där och jag kan göra annat?
Men det skulle typ inte hända på tok för dyrt, det var bättre att lägga mångdubbelt med pengar på nya bössor och ammunition och sånt. Han gillar att skjuta, lät fanatisk jägare .....
Tack vare länken så vet vi nu vad som är brukligt och användbart när det kommer till funktioner på slikt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tja, det är sådant som gör att jag i stort sett inte hjälper folk med att bygga saker, säg att du tar 200 kr i timmen, att det tar 20-50 timmar för att bygga och några tusenlappar i material . . .
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

2550 spänn och det finns färdigt på lager, utprovat och klart, vad väntar han på, att du ska bli klar om ett år?
Med något halvdant.

Vad kostar en ny bössa? Ammunition lär inte vara billigt heller.

Hälsa att det kostar att ligga på topp.

Protte

(Bara en liten undran, om man är två och den andre går framför kastaren och skytten skriker NEEEJjjj, smack och den andre har ont i 2 veckor :vissla: )
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skott 1.29 + lerduva 0.68 så ca två kronor per smäll
dock överlver en del duvor och man kan få en andra chans på dom

ok beg vapen från 3000, men vettigt från 10,000

att gå framför lerduvekastaren är ungefär lika smart som att gå ut på e4'an, du kan dö av det
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Så en 1/4 dels bössa.
En ny bössa varje år skulle betyda 3 månaders fördröjning.

Protte
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

grym skrev:tja, det är sådant som gör att jag i stort sett inte hjälper folk med att bygga saker, säg att du tar 200 kr i timmen, att det tar 20-50 timmar för att bygga och några tusenlappar i material . . .
Några hundra lappar i material är nog närmare sanningen, och jag kunde lika gärna läst en bok i 20-50 timmar eller sitta på forumet under samma tid.

Jag är ingen företagare, elektronik är min hobby. Och jag hjälper inte vem som helst så gott som gratis.
prototypen skrev:2550 spänn och det finns färdigt på lager, utprovat och klart, vad väntar han på, att du ska bli klar om ett år?
Med något halvdant.
Du behöver väl inte vara oförskämd, varför skulle det bli halvdant för?? Tid kan det ta men jag tror inte på mer än max 2 månader om inga konstigheter händer.

prototypen skrev: Bara en liten undran, om man är två och den andre går framför kastaren och skytten skriker NEEEJjjj, smack och den andre har ont i 2 veckor :vissla: )
Jag vet inte vad lerduveskyttarna har för rutiner men man borde behandla en elektriskt inkopplad
lerduvekastare som ett laddat vapen.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har en automatisk kastare som manövreras med fotpedal och det fungerar utmärkt.
Men en röststyrd hade varit ännu bättre. Bygg gärna eller köp något men redovisa gärna här hur det fungerar. :tumupp:

När det gäller själva lerduvekastaren så är den att betrakta som livsfarlig.
Det är ett "metallsvärd"/kastarm som blixtsnabbt svingar iväg en lerduva.
Står man inom kastarmens radie så slår den av benet eller ger i alla fall skador.
Sätter du dit ditt nyfikna huvud för att studera mekaniken kommer det att skvätta flisor och kött. :verysad:
En bra kastare har ett skydd runt så man inte kommer för nära.
Även den utkastade lerduvan kan naturligtvis skada, men det är kastarmen som är det mest farliga.

Oavsett hur den styrs, se till att det dels finns en manuell huvudströmbrytare som kopplar bort alla triggers och dels en knapp för att på kontrollerat sätt göra en avfyrning/kast för att avlasta mekanismen.

På bilden nedan är kastarmen den orangea metalldelen.
Längst bak sitter en vippbrytare med on/off samt manuell avfyrning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar