Gelbatterliladdare med LM317 [~klart 14.3.2015]
Re: Gelbatterliladdare med LM317
Några småsaker ändrade jag ännu i schemat förrän jag färdigställde kretskortet. En beställning på nedanstående kort från Olimex är just gjord. Det blir intressant att se hur detta fungerar (eller inte) när man löder ihop allt sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag försökte beställa kretskortet från Olimex, men enda svaret jag fick därifrån var "this service is suspended". Istället beställde jag kretskorten från Seeedstudio. Det gick bra och korten tillverkades snabbt, men sedan fick man vänta ett par veckor på transporten. I varje fall har jag nu fått kretskorten, lött dit komponenterna och börjat testa lite.
Några fel hade jag gjort, men tillsvidare har inget katastrofalt dykt upp:
- Inga lödöar på undersidan för stiftlisterna
- Fel storlek på säkringshållaren i designen, så det blev lite trångt
- Reläerspolarna behöver 40 mA och dessa skulle vara drivna av varsin uC-pinne. Det blev till att parallellkoppla två pinnar för varje, vilket också syns i bilderna nedan.
- Fel hålavstånd på glättningskondensatorerna, så jag använde en modell mindre än jag hade tänkt.
- NPN transistorerna (BC547) svänga fel väg (bara silk screenen som är fel)
Nedan finns några bilder.
Några fel hade jag gjort, men tillsvidare har inget katastrofalt dykt upp:
- Inga lödöar på undersidan för stiftlisterna
- Fel storlek på säkringshållaren i designen, så det blev lite trångt
- Reläerspolarna behöver 40 mA och dessa skulle vara drivna av varsin uC-pinne. Det blev till att parallellkoppla två pinnar för varje, vilket också syns i bilderna nedan.
- Fel hålavstånd på glättningskondensatorerna, så jag använde en modell mindre än jag hade tänkt.
- NPN transistorerna (BC547) svänga fel väg (bara silk screenen som är fel)
Nedan finns några bilder.
Nu börjar laddarprojektet vara slutfört. Det finns ännu några småsaker att fixa till (se listan nedanför), men bortsett från det så är den klar. Laddaren fungerar som tänkt med både strömbegränsning (ca. 3,5 A) och float charging. Roligt att det fungerar och att jag inte verkar ha gjort några betydande tabbar i det stora hela.
Ännu några småproblem har uppenbarat sig:
- Spänningen från transformatorn är onödigt hög och därmed blir värmeutvecklinen hög. Det visste jag också från början, men jag skall antagligen söka efter en mer passande transformator.
- På grund av spolströmmarna till reläerna så går min 7805 för varm. Antagligen monterar jag den på den gemensamma kylflänsen med luftledningar. Då skall den klara sig bra.
- Kylfläktarna ger störningar som syns i form av brus på strömmätningen (klart synligt på laddkurvan nedanför).
Ännu några småproblem har uppenbarat sig:
- Spänningen från transformatorn är onödigt hög och därmed blir värmeutvecklinen hög. Det visste jag också från början, men jag skall antagligen söka efter en mer passande transformator.
- På grund av spolströmmarna till reläerna så går min 7805 för varm. Antagligen monterar jag den på den gemensamma kylflänsen med luftledningar. Då skall den klara sig bra.
- Kylfläktarna ger störningar som syns i form av brus på strömmätningen (klart synligt på laddkurvan nedanför).